Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 1, frekvens og nanometer

Cie

Anbefalte innlegg

Det er noen år siden jeg gikk på skolen, og jeg skal nå ta fysikk 1. Har en oppgave jeg egentlig vet hvordan jeg skal løse, men siden jeg roter litt med nanometer, meter og sånt får jeg ikke riktig svar uansett.

Jeg skal finne frekvensen til lys på 500 nm.

Jeg vet at frekvens= fart/bølgelengde. Farten her blir vel 3*10^8 m/s, dvs. lysfarten?

Men når jeg så skal dele på bølgelenden blir jeg forvirret. Jeg må vel omgjøre 500 nm til meter? Og hva blir det? Jeg innbilte meg at det blir 5*10^-9 (etter en kikk i formelheftet), men det ble jeg ikke klokere av. Da får jeg nemlig 0,06 til svar, mens fasiten sier at svaret er 6*10^14 Hz. Hvor den der opphøyd i 14 kommer fra greier jeg hvertfall ikke se... =/ Så jeg er jo på rett spor samtidig som jeg har rotet meg fullstendig vekk. Noen som kan forklare dette med omgjøring av nanometer til meter på en klar måte? Er jo ganske greit å kunne sånt skal man klare seg i fysikken... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Det er ikke mye om å gjøre, men som du sier, viktig der det å ha tunga rett i munnen når man holder på med dette :)

Farten er 3*10^8 m/s

Bølgelengden er 500 nm. <---- MERK! 1 nm = 1*10^-9 <---> Du har 500 nm, ergo blir det: 500*10^-9

Det du har gjort i farten er å bare ta 5 nm. (Dersom du skulle skrevet det slik som du har tenkt hadde det blitt 5*10^-11)

fart
Formelen: frekvens = bølgelengde

3*10^8
f = 500*10^-9

f = 6,00*10^14 Hz

Da får jeg nemlig 0,06 til svar, mens fasiten sier at svaret er 6*10^14 Hz. Hvor den der opphøyd i 14 kommer fra greier jeg hvertfall ikke se..

Her har du nok rotet ganske bra ja, men det er helt sikkert bare en liten tullefeil.

Mitt tips er at du har gjort dette: 3*10^8 : 5*10^9 <---- Du har for det første brukt 5 nm (altså 5*10^-9), og i tillegg har du rett og slett glemt at nanometer er 10^-9 meter. Altså har du glemt å taste inn - tegnet

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk...:) Før jeg spurte om hjelp regnet jeg faktisk ut på den måten der, men fikk feil svar fordi jeg visst hadde glemt noen paranteser her og der.. Heh... Ikke så greit når man ikke har tatt i en avansert kalkulator på noen år... ;) Og jeg rotet veldig med 5 og 500 ja..

Men tusen takk, nå kan jeg pugge videre i trygg visshet om at jeg har litt mer orden på sakene:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...