jaico1 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Da jeg skulle sette på forhjulet mitt i går (tar det ofte av pga liten plass der sykkelen oppbevares), merket jeg at det var noe slark sideveis på hjulet. Jeg tok hjulet av igjen, og oppdaget da at de to mutterne(konusmutter?) som ligger an mot gaffelen var løse. Jeg strammet dem først med fastnøkkel, men det ble tydeligvis for stramt, for hjulet ville ikke trille så godt. Jeg løsnet dem igjen og strammet det jeg klarte med fingrene, men fortsatt så merket jeg at hjulet ikke snurret helt "fritt" rundt. Hva er trikset for å stramme dette korrekt? Skal man bare prøve og feile til man finner den posisjonen rett før man merker at det er noe som bremser hjulet? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Trikset er å stramme konusen passe, og deretter skru til låsemutterene mens du holder konusen på samme plass. Dersom kulene og evt kulebanene er slitt vil det ofte være en avveining mellom slark og rullemotstand, og man kan ikke forvente at hjulet blir som nytt. Lenke til kommentar
jaico1 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Trikset er å stramme konusen passe, og deretter skru til låsemutterene mens du holder konusen på samme plass. Dersom kulene og evt kulebanene er slitt vil det ofte være en avveining mellom slark og rullemotstand, og man kan ikke forvente at hjulet blir som nytt. Mener fast bestemt at det ikke er noen låsemuttere der...Mulig jeg glemte å si at jeg har en landeveissykkel(hvis det er utgjør noen forskjell da). Er ikke konusmutterne de som så vidt stikker utenfor gummimansjetten? De som man må ha en flat/tynn fastnøkkel for å få tak på? Skal det ligge låsemuttere utenpå der igjen? Jeg mener som sagt at jeg ikke har det, men skal sjekke. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Dersom du har åpent konus/kulelager har du nok låsemuttere. Se denne pdf'en for et eksempel http://techdocs.shimano.com/media/techdocs...69830612337.pdf Lenke til kommentar
jaico1 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Dersom du har åpent konus/kulelager har du nok låsemuttere. Se denne pdf'en for et eksempelhttp://techdocs.shimano.com/media/techdocs...69830612337.pdf Takk for hjelpa. Det er nok låsemutterne jeg ser som stikker så vidt utenom gummimansjetten. Da tror jeg at jeg skal klare det. Mener å ha lest en plass at man skal stramme konusen litt for mye, skru låsemutteren inntil, for så å skru konusen ut igjen til den låser mot låsemutteren. Correct me if I'm wrong som det heter på nynorsk. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Ja, den teknikken fungerer nok også bra. Det kan jo hende at du har et lukket maskinlager, men det er relativt sjeldent, og disse blir normalt ikke så slærkete at du merker det godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå