Gå til innhold

Har ATI 4850 et seriøst varmeproblem?

Din_Laban

Anbefalte innlegg

Jeg har selv tenkt på å anskaffe et ATI HD 4850 til "kontormaskinen" min, som skal erstatte en Pentium 4 med Radeon 9000-serie grafikk kort.

Siden HD 4850 yter så bra og er så billig, vil jeg gjerne putte et sånt i kontormaskinen min. Men så kommer jeg over denne artikkelen hos ITavisen i dag, der de har linket til en artikkel i expreview. I følge expreview klokkes HD 4850 ned i Catalyst 8.8 i Furmark V1.4.0, muligens for å unngå å svi GPU'en.

Er det slik at det er mange som har hatt problemer med varme på sitt HD 4850? -klokkes HD 4850 ned av Catalyst 8.8?

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært kjent med 3850 også, har dette problemet i Crossfire om jeg ikke gjør noe, kort nr 2 "koker" om jeg ikke gjør noe med vifta.

Men RivaTuner løser problemet og med disse nye driverene til 48xx serien og litt XML triks så er vifterot en saga blott for meg siden 48xx triksene også funker for meg med 3850 kort.

Lenke til kommentar

Se da etter Sapphire Radeon HD 4850 TOXIC edition, eller HIS Radeon HD 4850 IceQ-4.

Sapphire har montert Zalman vifte på sine kort, som holder betydlig lavere temp enn de med stock vifte. Pluss at TOXIC er overklokket fra fabrikk til å ligge nesten parrallelt med Radeon HD 4870 i fps på div. spill.

HIS Radeon HD 4850 IceQ-4 har jeg ikke så mye kjennskap til, men denne har dual-slot PCI vifte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har zalman kjøleren på mitt 4850 (montert for 10 min siden:P) VF900-Cu, den med 2 heatpipes. Tar noen få minutter å installere og bråker nada, følger med trinnløs viftekontroll også.

Den kjøleren som følger med tok jeg av med engang jeg fikk kortet, den ser relativt stor ut og har kopper farge. Men jeg er ganske overbevist om at den er aluminium som er farget, skrapet på den og den hadde alu farge under. Og så veier den null og nix :p

Som sagt over så går vifta relativt sakte orginalt, tror det er snakk om 33% eller noe.

Testresultat fra CCC auto-tune funksjonen:

690mhz core

1128 mhz minne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...