Luc1fer- Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Hei Jeg har i dag 2 stk Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM disker som kjøres i Raid-0. I går bestilte jeg meg en Ny 1tb disk som er følgende: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 Hvilken av disse diskene vil det lønne seg å ha OS på? På forhånd takk. Endret 3. september 2008 av Luc1fer- Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Hei Jeg har i dag 2 stk Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM disker som kjøres i Raid-0. I går bestilte jeg meg en Ny 1tb disk som er følgende: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 Hvilken av disse diskene vil det lønne seg å ha OS på? På forhånd takk. Det spørs litt på hvordan du har satt opp Raid0, hvor stor stripestørrelse og om du har OS på en forholdsvis liten partisjon, dvs. delt/slicet opp raid0 stripa som gir lav søketid på C:/ partisjonen. Lav søketid er viktig på OS partisjon for responsivt OS, IMHO... Har du ikke gjort dette, så vil det nok ikke spille rare rollen hva du velger. F1 disken er blant de beste på skrive/lese hastighet men middelmådig på søketid. Du kan jo teste litt med HDD testen i PCmark 2005, dersom du har XP som OS, og PCmark Vantage HDD testen dersom du har Vista. Holder nok en knapp på at F1 disken gjør minst en like god jobb alene, og veldig mye bedre dersom du har et raid0 med stor stripestørrelse og stor partisjon... Endret 3. september 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 OS-partisjonen min er på 50gb, og den er i Raid-0 med standard stripestørrelse. Det vet jeg ikke hva er, men det er iallefall en integrert Raid-kontroller på hovedkortet. Konklusjonen er det at jeg bør bruke F1 disken? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 OS-partisjonen min er på 50gb, og den er i Raid-0 med standard stripestørrelse. Det vet jeg ikke hva er, men det er iallefall en integrert Raid-kontroller på hovedkortet. Konklusjonen er det at jeg bør bruke F1 disken? Standard stripestørrelse på de fleste onboard kontrollere er alltfor stor til OS disk, til OS bør du bruke 16kb (32kb er også brukt, men jeg annbefaler denne ikke selv) som du kan sette selv når du lager raid0 arrayet. Store stripestørrelser har andre nyttige bruksområder, men er ikke som best til OS. De to diskene du har i Raid0 kan nok gi litt gevinst kontra F1 disken dersom de settes opp som nevnt ovenfor, spesiellt på søketiden, men ønsker du ikke å rote med dette er det like greit å bruke F1 disken. Denne er såpass bra, og på enkelte viktige områder vil nok ikke raid0 med disse to diskene være nok til å hente inn F1 disken.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå