Gå til innhold

Kongehuset bare flaut...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du har et vanlig norskt tastatur er knappen til høyre for Å! Trykk på den og så på bokstaven.

Takk du.

OnTopic: Noen som vet hva som lønner seg mest (Monarki vs republikk) sett økonomisk?

Spørs hva du mener med lønnsomt. Hva som er best for landets økonomi som helhet? Hva som koster minst?

Lenke til kommentar
Hvis du har et vanlig norskt tastatur er knappen til høyre for Å! Trykk på den og så på bokstaven.

Takk du.

OnTopic: Noen som vet hva som lønner seg mest (Monarki vs republikk) sett økonomisk?

Spørs hva du mener med lønnsomt. Hva som er best for landets økonomi som helhet? Hva som koster minst?

Ja, hva som koster minst. Vi vil vel ikke betale mer enn vi må.

Lenke til kommentar
Om alternativet er å ha knalldyre president-kampanjer ala USA, vil nok et kongedømme koste mindre..

Hvem har sagt at vi må velge mellom monarki og USA? Jeg har allerede pekt på Tysklands system som et alternativ. De har så vidt jeg har forstått et rimelig likt system som oss, bare uten konge. Presidenten er valgt av parlamentet på samme måte som vi velger stortingspresident og han har omtrent de samme oppgavene som vår stortingspresident. Rikskansleren er politisk leder mens presidenten er konstitusjonell leder. Altså, vi fjerner kongen som øverste leder og bytter navn på stortingspresidenten til president også er det hans oppgave å "godkjenne" lover.

Lenke til kommentar
Alternativet til monarki er ikke nødvendigvis president. Man kan ha det slik som tyskland der man har en rikskansler som er i all hovedsak bare en symbolsk posisjon og fortsatt ha ett parlamentarisk styre.

Rikskansleren er da mer lignende vår statsminister? Og priseidenten er omtrent som vår stortingspresident. Eller?

Lenke til kommentar

Min feil, kansleren fungerer som vår statsminister sånn ca. og presidentembetet er høyst seremoniellt. Vår stortingspresiden tror jeg har mer utøvende funksjoner iforhold til å faktisk lede stortinget.

Duties and functions

The degree of power actually conferred upon the President by the Basic Law is ambiguous. However, in practice, holders of the office treat it as a ceremonial, non-political one, and act in accordance with the advice and directives of the Federal Government. Unlike many constitutions the Basic Law does not designate the head of state as the commander-in-chief of the military (ceremonially or otherwise). This role is vested in times of peace in the Minister of Defence, going to the Chancellor rather than the President in times of war, by Article 65a.[6]

http://en.wikipedia.org/wiki/President_of_...residency_today

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...