Gå til innhold

Kongehuset bare flaut...?

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg ser på slottet så ser det bare ut som et leilighetshus el. fra utlandet.. er det liksom et slott? Se på bilene dem kjører... sammenlign med hva de andre konglihetene i utlandet.

Jeg vet ikke, men jeg har bare intrykk! Så vidt jeg har hørt så får ikke kongen og dronningen etc. så mye penger...

Jeg bare lurer jeg...

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå sammenligner du det kanskje med mye eldre kongedømmer som har bygd slott i ett helt annet århundre og dermed har mer klassiske "slottspreg".

Kongefamilien har en svær formue, og de får selvfølgelig også en del penger. Det betyr ikke at de må eller vil kjøre prangende biler. Du kan gjerne sammenligne det med dronningen i England. Dama som trenger 10 servitører for å få riktig te. Synes vi skal være glade at vi ikke har en slik kongefamilie.

De har forøvrig nok av hytter, biler og båter. Så vil ikke si det er noe luksusmangel.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange av de konstitusjonelle monarkiene hvor kongen eller dronningen har noe reell makt. Det er vel ærlig talt ingen av de, siden jeg spesifiserte type styresett.

De fungerer som offisiellt statsoverhode, de fungerer som en PR-losje og opprettholder diplomatiske bånd med andre nasjoner. Det er svært storslått når det er kongebesøk og lignende. Det er svært få konger som har den tradisjonelle rollen som eneveldig, slik du forestiller deg.

Hva skal vi med konge? Det jeg skriver ovenfor her, de fungerer som veldig gode diplomater og de promoterer Norge og norske verdier i utlandet og skaper bånd med andre kongefamilier og andre nasjoner. Og selvfølgelig. De sørger for ett relativt godt opplag for Se og Hør.

Lenke til kommentar

Slottet ble bygget i en tid da Norge var en fattig nasjon og det reflekteres i størrelse og flotthet. Ikke verre enn det.

Mener også jeg har lest at i forhold til andre kongehus (altså kongelige familier) er den norske kongefamilien "fattig". Dronning Elisabeth er verdens rikeste kvinne feks. Hvis ikke Oprah har gått forbi henne. Men som nevnt tidligere, de lever i luksus.

Lenke til kommentar

Slottet burde få en utvendig overhalning. uten pillarene ser man ikke så stor forskjell mellom slottet og en bygård.

Egentlig, riv hele slottet, og bygg en moderne slottsfestning på DOVRE.

"Enig og tro til Dovre faller".

Ville vært mye tøffere. Aah, jeg ser det for meg. En blanding mellom moderne byggestil og gammel borgarkitektur. That's my dream.

Lenke til kommentar
Syns både slottet og kongehuset vårt er helt OK, jeg. De gjør jobben sin og går ikke i veien.

Støtter denne.

Men deres viktighet i landet er blitt mindre synlig. De er viktige representanter for Norge i mange sammenhenger i utlandet, og sørger for promotering og bidrar til fortsatt fred.

I Norge har monarkiet fungert veldig bra. Kongen har nesten ingen lovfesta politisk makt. Jeg er derfor for å beholde dagens ordning også. Eventuelt fjerne kongehuset, uten å innføre presidentskap.

Lenke til kommentar
I Norge har monarkiet fungert veldig bra. Kongen har nesten ingen lovfesta politisk makt. Jeg er derfor for å beholde dagens ordning også. Eventuelt fjerne kongehuset, uten å innføre presidentskap.

Vel, at kongen ikke har noen lovfestet politisk makt er ikke helt korrekt. Norge er et konstitusjonelt monarki med parlamentarisk regjeringssystem. I følge den opprinelige konstitusjon fra 1814 er kongen statsoverhodet. Endringene som følge av parlamentarisk styre ut på 1800-tallet og nye endringer i 1905 har begrenset hans makt men han har fremdeles myndighet til å an/avsette regjeringsmedlemmer, i tillegge til at han lovmessig er rikets øverste militære lederen. I praksis så er han ikke det siden regjeringsmedlemmer an/avsettes av statsministeren som også fungerer som statsoverhodet. Så rent rettsmessig, og i følge Grunnloven, kan kongen utøve mer myndighet enn han gjør per i dag.

Det siste skjedde faktisk i Belgia etter at kongen nektet avskjeden fra statsministeren på bakgrunn av den politiske situasjon i landet.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Vel, at kongen ikke har noen lovfestet politisk makt er ikke helt korrekt. Norge er et konstitusjonelt monarki med parlamentarisk regjeringssystem. I følge den opprinelige konstitusjon fra 1814 er kongen statsoverhodet. Endringene som følge av parlamentarisk styre ut på 1800-tallet og nye endringer i 1905 har begrenset hans makt men han har fremdeles myndighet til å an/avsette regjeringsmedlemmer, i tillegge til at han lovmessig er rikets øverste militære lederen. I praksis så er han ikke det siden regjeringsmedlemmer an/avsettes av statsminister som også fungerer som statsoverhodet. Så rent rettsmessig, og i følge Grunnloven, kan kongen utøve mer myndighet enn han gjør per i dag.

Det siste skjedde faktisk i Belgia etter at kongen nektet avskjeden fra statsministeren på bakgrunn av den politiske situasjon i landet.

Jeg vet det. Derfor skrev jeg nesten ingen makt.

Lenke til kommentar
Avskaff kongehuset og innfør republikk. La stortingspresidenten bli president, slik det så vidt jeg kan forstå er i Tyskland. Hvem vet hva presidenten i Tyskland heter?

Er det ikke Horst Kohler?

Men, det er egentlig det samme for min del om vi har Monarki eller Republikk.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Avskaff kongehuset og innfør republikk. La stortingspresidenten bli president, slik det så vidt jeg kan forstå er i Tyskland. Hvem vet hva presidenten i Tyskland heter?

Köhler, faktisk, men poenget ditt står til tross for mitt pedanteri! :p

Lenke til kommentar

Köhler, faktisk, men poenget ditt står til tross for mitt pedanteri! :p

Jeg visst ikke hvordan å få prikker over en O. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...