Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp til "vegetar" mat til jul.

Depressure

Anbefalte innlegg

Det er kanskje litt vel tidlig og begynne og tenke på dette, men jeg er en sånn type som generelt har lite til overs for jula og juletiden.

Saken er uansett at jeg og madammen ikke spiser kjøtt. Vi spiser litt fisk og egg samt meieri produkter, og dette fungerer veldig bra. Men det er jul om noen mnd og Norsk jul er vel primært(for de over 13) basert på mat, og da som regel pinne kjøtt, ribbe og medister stuff...

Jeg blir kvalm bare ved tanken, så hva spiser Veggiser til jul?

Endret av Depressure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

OffT: trodde vegetarianere ikke spiste kjøtt jeg? :dontgetit:

OnT: Som sagt trenger du ikke lammekjøtt e.l

Og om du spiser fisk, kan stekt laks og poteter samt litt krydder være bra.

Matprat

Der har du fiske oppskriftene til matprat! Lutefisk har jeg spist selv, samt klippfisk. Begge rettene er gode, men tror vel kanskje klippfisken har en tendens til og ha mer ben i seg.

Ellers er det og ha tilbehør, gjerne surkål poteter, opphakkede gulrøtter tyttebær saus og ertestuing.

Og om det høres altfor mektig ut, kan du mikse noe selv og.

Anbefaler forresten rødvin til fisk. (om det er aktuelt, såklart!)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Her er det såklart fristende å be deg legge batikk-skjorta i skapet og ta deg en biff, men vi får la være, da! :p

Som flere andre har sagt her er fisk et strålende alternativ såfremt dere spiser dette. Spesielt laks, tilbredt riktig, kan føles ganske "høyttid". Hvis det bare er deg og madammen er det jo ikke verre enn å lage noe dere begger liker. Dere har sikkert noe dere lager når dere skal kose dere.

Lenke til kommentar
Det er bare å lage en ovnsbakt ørret/laks med tilbehør.

Ja det er jo nydelig =)

Kokt torsk blir for "jelly" for meg, men takk for tipset =)

Eller lage favorittmaten. Det vet jeg at ei venninne av meg gjør. Må jo ikke ha noe alle andre ser på som tradisjonelt, liksom.

Ja, er jo ikke bak mål det! Lurer på om jeg er den eneste som planlegger taco til jul =)

OffT: trodde vegetarianere ikke spiste kjøtt jeg? :dontgetit:

OnT: Som sagt trenger du ikke lammekjøtt e.l

Og om du spiser fisk, kan stekt laks og poteter samt litt krydder være bra.

Matprat

Der har du fiske oppskriftene til matprat! Lutefisk har jeg spist selv, samt klippfisk. Begge rettene er gode, men tror vel kanskje klippfisken har en tendens til og ha mer ben i seg.

Ellers er det og ha tilbehør, gjerne surkål poteter, opphakkede gulrøtter tyttebær saus og ertestuing.

Og om det høres altfor mektig ut, kan du mikse noe selv og.

Anbefaler forresten rødvin til fisk. (om det er aktuelt, såklart!)

Lykke til :)

Rødvin er som regel aktuelt, men jeg har aldrig tenkt på og prøve det til fisk. Må nesten teste det i helga =)

Det blir muligens fiskemiddag på julaften =) Og ja jeg er smertelig klar over at true veggiser ikke spiser annet en kål (nesten) men det tar så lang tid og si all den der "lacto-veggis-osv" beskrivelsen....

Amerikansk grønsaksblanding til hovedrett, og ... ehm ... paprika til dessert?

Du kan ikke kalle deg vegetarianer når du spiser fisk, men du kan kalle deg matkresen.

Kan kalle meg mye rart jeg, men hvor logisk det blir er jo en helt annen sak. uansett det er ot.

Her er det såklart fristende å be deg legge batikk-skjorta i skapet og ta deg en biff, men vi får la være, da! :p

Som flere andre har sagt her er fisk et strålende alternativ såfremt dere spiser dette. Spesielt laks, tilbredt riktig, kan føles ganske "høyttid". Hvis det bare er deg og madammen er det jo ikke verre enn å lage noe dere begger liker. Dere har sikkert noe dere lager når dere skal kose dere.

Jupp, det skal kombineres med middag hos modern, men jeg kan alltids lage en rett til meg og madammen =)

Takk for tipsa folks! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...