Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig "Disk read error" på to forskjellige harddisker

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg stresset med PCen min i snart en uke, og begynner å bli ordentlig lei...

For ca. en uke siden begynte Windows å krasje rett etter oppstart, og til slutt ville den ikke starte i det hele tatt (Windows begynner å loade, kommer til blå Windows-skjerm og ikke lengre). Det var egentlig greit nok, for det var virkelig på tide å formatere harddisken. Så jeg kopierte det jeg trengte over på harddisk nummer 2, formaterte og installerte Windows. Av forskjellige grunner (blant annet feil i noen installasjoner) gjorde jeg dette flere ganger. Men nå står alt helt fast.

Når jeg nå formaterer harddisken, og den kommer gjennom filkopieringsprosessen til Windows og rebooter, får jeg "Disk read error, press ctr alt delete to restart". Greit nok, ny Windows CD - samme feilen. OK, skifte harddisk: og nok en gang samme feilen. Og hva verre er, da jeg startet Windows-installasjonen på den andre harddisken (den som jeg hadde brukt til backup :( ), valgte den å spontant repartisjonere harddisken. Dette er ikke bare ekstremt irriterende, men får meg også til å undre på hva som er galt. Jeg kan legge til at begge WIndows-CDene valgte å repartisjonere (dog på litt forskjellige måter, men jeg har ikke lyst til å ekperimentere mer med backup-harddisken min, jeg kan vel fremdeles få reddet dataene om jeg er litt forsiktig).

Nå kan det godt hende at den gamle harddisken er litt rusten, men jeg får altså samme feilen på begge harddisker, så jeg trodde ikke at selve disken var problemet. Etter tips resatte jeg også CMOS, og den lastet til default-verdier, men samme feilen igjen. I gjenopprettingskonsollen kjørte jeg så kommandoen for å fikse mastersetting-verdiene (etter tips), og prøvde så å kjøre CHKDISK: da fikk jeg beskjed om at "Volumet ser ut til å inneholde en eller flere uoverkommelige problemer". Dette er jo ikke akkurat lovende. Nå er dette en relativt gammel harddisk, så det er ikke en katastrofe, men med jeg har en følelse av at kanskje akkurat det samme ville skjedd med backup-harddisken min, siden feilmeldingene til nå har gått igjen på de to.

Er det mulig at jeg i prosessen har klart å ødelegge begge mine to harddisker permanent?

Jeg vil være meget takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg formaterte harddisken *enda* en gang, og prøvde deretter CHKDSK. Denne gangen kom den igang, og kjørte i en god halvtime, så ut som den fikset en del. Men selvsagt ingen forbedringer når det kommer til Windows-installasjonen.

Jeg koblet til backup-harddisken igjen (den som tilsynelatende ble spontan-partisjonert), og kjørte Linux fra en CD. Linux merket ikke noen partisjoner i det hele tatt på noen av harddiskene, altså alt var "unallocated", og slik ble det altså bare av at jeg i det hele tatt STARTET Windows-installasjonen. Tidligere i uken har jeg uten problemer kopiert fra og til backup-harddisken i Linux.

Altså: To harddisker ble, av at jeg lot maskinen boote fra to forskjellige Windows-CDer, uten at selve installasjonen noen gang startet (jeg kommer bare til "velg partisjon"-vinduet, da er de allerede repartisjonert), repartisjonert slik at hele diskene ble "unallocated space". Vil dette sannsynligvis løse seg dersom jeg kjøper et nytt hovedkort? Er det noen andre mulige løsninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...