Krabben1234 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg kjører vista home premium 32-bit og har 4x1028mb minne installert i pcen. Alikevel viser systemet bare 2558mb ram? Jeg vet at 32-bit vista er noe limitert, men det skulle vel være til noe sånt som 3,5gb? Hvorfor vil ikke pcen registrere alt minnet? Har kjørt en minnesjekk og det var ikke noe galt med minnet. Noen andre forslag til hva som kan være feil? :/ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvilke skjermkort har du? Husk at ALT av minne du har i PCen utenom RAM vil stjele av de 4GB minne OSet kan vise. Så om du har Skjermkort med 2GB ram, så forsvinner fort halvparten av den synlige RAMen du har Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Har XFX GeForce 8800GS 680M 384MB, så den stjeler vel neppe så altfor mye. Er vel ikke så mye annet som kan "stjele" ram. Noen andre forslag? :/ Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) En del annen hardware spiser også av samme kvote. For detaljer les sticky øverst i forumet. Endret 3. september 2008 av PerB Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 men på langt nær så mye at det skulle spise 1.2GB... Teller BIOS opp til 4096 (+-) ved POST? Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Har lest sticky, men synes liksom det var litt mye minne som var "borte". Sjekket bios, og står tydelig at 4x1gb minne er installert. Forklaring må vel være, som PerB sier, at annet hardware også påvirker. Kan jo evt. vurdere å oppgradere til 64bit, men det koster vel fort en del? :/ Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Ser ikke ut som jeg finner ut av det :/ Vurderer å oppgradere til 64bit vista. Noen som vet hvordan man oppgraderer fra 32bit vista premium til 64bit? Linken fra systeminfo viser bare oppgradering til vista ultimate som en mulighet. Kan jo evt. bare bestille 64bit vista premium fra et eller annet sted? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Alt tilkoplet PCens PCI/PCI-Express buss samt bios roms tar addresser fra 4GB og nedover til IO (ikke bare skjermkort). Det er produsentene av hovedkortet som har lagt lesten for hvordan mapping av memory baserte IO addresser det er lagt opp til og hvor mye det reserveres for ulike hk ressurser og onboard pci enheter. Det er ingenting du selv kan gjøre med dette uten om å deaktivere alt av kontrollere/enheter du ikke bruker i BIOS. Sist jeg gjorde dette fikk jeg frigjort 600MB tilbake til normal ram bruk. Å legge inn 64bit OS er ingen løsning heller hvis hovedkortet i sin BIOS ikke har memory remap enable mulighet. Har det ikke det vil resultatet med 32bits og 64bits windows være det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå