Gå til innhold

Vista 32-bit for lite minne

Krabben1234

Anbefalte innlegg

Jeg kjører vista home premium 32-bit og har 4x1028mb minne installert i pcen. Alikevel viser systemet bare 2558mb ram? Jeg vet at 32-bit vista er noe limitert, men det skulle vel være til noe sånt som 3,5gb? Hvorfor vil ikke pcen registrere alt minnet? Har kjørt en minnesjekk og det var ikke noe galt med minnet. Noen andre forslag til hva som kan være feil? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest sticky, men synes liksom det var litt mye minne som var "borte". Sjekket bios, og står tydelig at 4x1gb minne er installert. Forklaring må vel være, som PerB sier, at annet hardware også påvirker. Kan jo evt. vurdere å oppgradere til 64bit, men det koster vel fort en del? :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ikke ut som jeg finner ut av det :/ Vurderer å oppgradere til 64bit vista. Noen som vet hvordan man oppgraderer fra 32bit vista premium til 64bit? Linken fra systeminfo viser bare oppgradering til vista ultimate som en mulighet. Kan jo evt. bare bestille 64bit vista premium fra et eller annet sted?

Lenke til kommentar

Alt tilkoplet PCens PCI/PCI-Express buss samt bios roms tar addresser fra 4GB og nedover til IO (ikke bare skjermkort).

Det er produsentene av hovedkortet som har lagt lesten for hvordan mapping av memory baserte IO addresser det er lagt opp til og hvor mye det reserveres for ulike hk ressurser og onboard pci enheter.

Det er ingenting du selv kan gjøre med dette uten om å deaktivere alt av kontrollere/enheter du ikke bruker i BIOS.

Sist jeg gjorde dette fikk jeg frigjort 600MB tilbake til normal ram bruk.

Å legge inn 64bit OS er ingen løsning heller hvis hovedkortet i sin BIOS ikke har memory remap enable mulighet.

Har det ikke det vil resultatet med 32bits og 64bits windows være det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...