Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dvale & Hvile modus problemer

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen vet hva dette skyldes.

Har hitil hatt PCene mine opp gjennom tiden påslått dag og natt.

Har ikke giddet å slå de av om natten.

Men forleden dag installerte eg vista på en annen maskin, og der la eg merke til dvale og hvile modusen.

Disse lå mye lettere tilgjengelig i Vista enn i XP.

Testet det ut på den maskinen som da var en 5-6 år gammel, og det funket på begge to.

Leitet fram etter dette i XP på min nyere maskin som er ca 1 år, og fant kun hvilemodusen, men etter litt leiting, så fant eg dvale modusen også, og at den måtte aktiveres.

Testet dette ut på XP maskinen.

Maskinen gikk både i dvale og hvile på begge to.

Men da eg skulle starte den opp igjen, da trykket eg på av/på bryteren.

Maskinen begynte å starte opp igjen, og i samme øyeblikk den var kommet inn i windows, da begynte den å stenge windows ned, og meldingen kom fram på skjermen "windows avsluttes" eller noe i den duren.

Og der ble den stående i noen minutter, før eg valgte å bare trykke den av selv.

Startet opp maskinen igjen, og deaktiverte hele av/på knappen slik at den ikke skulle ha noen funksjon i windows.

Testet det ut mens eg stod i windows, og ingenting skjedde, la den ned i dvale/hvile igjen.

Prøvde å starte den opp igjen med av/på bryteren.

Og maskinen startet opp windows igjen, og det samme skjedde, med en gang den var oppe fra dvale/hvile modus, da begynte den å stenge windows ned igjen, og meldingen "windows avsluttes" kom opp.

Tenkte at dette må skyldes feil i windows, for eg hadde en del andre småfeil i den, så eg bestemte meg for å reformatere den.

Samtidig bestemte eg meg for å legge inn vista mens eg først gjordet dette.

Men la de paralelt, så eg hadde XP og vista tilfelle eg ikke var forøyd med Vista.

Når Vista da var lagt inn og eg testet dette, så fikk eg en merkelig overaskelse.

Nå var problemet annerledes.

Hvile/dvale funker fremdeles ikke.

Men motsatt.

Når eg setter windows i enten hvile eller dvale, så rett etter at maskinen har slått seg av, så starter den opp igjen.

Det går ikke mer enn maks 1 sekund, og så starter den opp.

Dette gjør den både i hvile og dvale modus

Har funnet ut at dette umulig kan være windows relatert problem siden det er problemer i begge versionene og etter reformatering.

Så eg har lurt på om dette kan ligge i BIOS ?

Og eventuelt vordan dette kan fikses, er en stund siden eg oppdaterte bios sist.

Hovedkortet eg har er dette

Prøvde å laste ned en vista driver til den, men fikk bare beskjed om at den ikke var kompatibel med min windows version.

Bruker vista 64Bits

Eventuelt har eg XP pro installert vis eg kan oppdatere biosen der.

Eller om noen skjenner til dette problemet og vet om det skyldes noe annet.

Mvh

Kristian Larsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...