Gå til innhold

Hvorfor bilderedigering? Spørsmål fra en nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er total amatør når det gjelder fotografering og kamera, men jeg har nå skaffet meg et Nikon D60 som jeg tar masse bilder med og jeg lurer litt på følgende:

I diverse fotoblader jeg har lest i snakkes det masse om Photoshop Elements 6, Lightroom 2, CS3 osv. Er dette programmer som er "må ha" - selv for meg som er nybegynner - eller er dette programmer som proffene bruker? Hva er forskjellen på alle disse programmene? Hva kan det ene som ikke det andre kan? Eventuelt hva er en god grunn til å skaffe seg et eller flere av disse programmene? Og til sist - et spørsmål som nok kan virke ganske tåpelig - hva kan jeg, som amatør, egentlig bruke dem til..?

Håper på noen oppklarende svar, og takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hovedsak brukes disse programmene til 3 ting.

1 - justere bilder som er for mørke/lyse/for mye farger/for lite farger/beskjære størrelsen på bildene.

2 - manipulere bildene som feks gjøre om til sort hvit, bytte ut bakgrunn eller gå helt bananas og endre det til det ugjenkjennelige

3 - Ryddig bildearkiv så man får organisert bildene på en bra måte for å finne de igjen på PC/Mac.

Programmene kan ha litt ulike bruksområder, noen egner seg til en av de 3 tingene mens noen kan brukes til det meste. Photoshop Elements er forøvrig en sterkt nedstrippet variant av CS3 mer laget for nybegynnere og amatører som ikke skal ta helt av...

Lenke til kommentar
I hovedsak brukes disse programmene til 3 ting.
I tillegg brukes de til justeringer som kompaktkameraer ofte gjør i kameraet, men på et mer uheldig steg i redigeringsprosessen. Ved å gjøre dem selv i postprosessering får man større kontroll over operasjonen, samt at man kan utføre dem i en mer optimal rekkefølge.
Lenke til kommentar
Er dette programmer som er "må ha" - selv for meg som er nybegynner - eller er dette programmer som proffene bruker?

Nei, dette er ikke programmer som du må ha. Har du ikke selv behov for å gjøre noe med bildene dine er alt såre vel. Men mange ønsker å redigere på bildene sine. Det kan være alt fra enkle justeringer som kropping eller justering av lyshet/kontrast/farge til mer avansert redigering. Det kommer an på hva du vil med bildene. Her på forumet finner du mange tråder som viser det opprinnelige bildet og deretter det redigerte bildet. Det gir en (liten) pekepinn på hva som er mulig.

Du kjenner kanskje noen som har bilderedigeringsverktøy. Be dem vise deg litt og prøv litt selv. De fleste programmene har vel trial-versjoner også som gjør at du kan prøve dem før du eventuelt kjøper.

Selv er jeg en glad amatør som stort sett tar bilder for fotoalbumet og forøvrig bare til husbruk. Likevel syns jeg det er artig å bruke litt tid på redigering etter bildene er tatt. Jeg gjør stort sett enkle saker, men som likevel gir stor forbedring av bildene. Problemet er at fotoredigering fort kan ta mye tid. Ikke greit for en trebarns-far....

Skulle jeg anbefale noe, må det være et brukbart bildearkiverings-program som gjør at du får et system på alle bildene du tar.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Jeg takker for svar!

Jeg synes nok det er mest artig å gjøre veldig enkle endringer på noen av bildene mine. Som f.eks svart/hvitt, beskjæring og som JoonGoii skriver: Justere litt på mørke/lyse/for mye farger/for lite farger. Jeg har bare prøvd dette såvidt i Windows eget bilderedigeringsprogramm og det er sikkert ikke vanskelig å forstå at det er litt begrenset hva en får ut av dette...

Er det slik at Elements 6 er et program jeg som nybegynner eventuelt burde vurdere først?

I første omgang vurderer jeg ikke å endre for masse - f.eks bytte bakgrunn eller flytte et objekt på bildet til et annet sted o.l. Jeg leste en artikkel i bladet DigitalFoto (Nr. 11/08) som jeg stusset veldig på. Spalten heter "Bedre lykke neste gang", og bildet var av to storker på et jorde. Personene som vurderte bildet mente at fotografen burde ha brukt et bilderedigeringsprogram for å flytte storkene nærmere hverandre. På en medfølgende CD viste de ved hjelp av en liten video hvordan man kan gjøre dette. Det jeg, som amatør, synes er litt merkelig er hvordan man kan gjøre dette på et bilde? Storkene stod jo virkelig ikke så nærme hverandre. Så hvordan kan man da si "Bedre lykke neste gang"? Jeg kan forstå det om bladets redaktører mente at fotografen kanskje burde ha flytta seg litt for å få storkene nærmere. Men å klippe den ene storken ut fra der den faktisk stod og flytte den ved siden av den andre virker litt rart for meg...

Ellers - Hva slags bildearkiveringsprogram kan anbefales?

Lenke til kommentar

Foreslår at du starter med f.eks. Paint.net, som er et gratisalternativ. GIMP er et annet, litt tyngre å bruke, men kraftig. Deretter kan du se an behovet for noe mer - Photoshop Elements er et greit alternativ, Paint Shop Pro er et annet. Sistnevnte gir deg etter min mening mer for pengene.

Lenke til kommentar

Photoshop Elements har et bra arkiveringsprogram integrert. Vil anbefale å laste ned en demo og prøve deg litt frem. Fordelen med dette programmet er at det finnes så mye brukerstøtte og kunnskap på nettet, samt at overgangen til Photoshop kan bli mye greiere hvis du vurderer det steget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...