Gå til innhold

Anbefalte innlegg

D70en min har sunget sitt siste vers. Hva blir det neste, D90 eller D300? Frister litt med videofunksjon da, og er d300 verdt de ca to tusen ekstra (på japanphoto)? Er det noen forskjell på disse kameraene på høy iso? Har lest tester, men er akutt lidende av beslutningsvegring.

Har prøvd et d300 før, og det føltes "riktig" :-) Så jeg bør vel kanskje vente på D90 og "prøveholde" det også før jeg drar kortet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at den videofunksjonen på D90 virket veldig imponerende.

De to største fordelene for D300 vil jeg si er bedre byggekvalitet/værtetting og flere bilder/sekund. Synes du dette er viktig for deg, vil det kanskje forsvare de ekstra 2000 kronene. Frister det mer med et kompakt kamerahus og videofunksjon, gå for D90. Bildekvaliteten bør være nokså lik, men jeg har ikke lest nok tester til å kunne konkludere på dette.

Lenke til kommentar

Skal visstnok være samme sensor, så bildekvalitet og ISO-ytelse burde i teorien være identisk.

Selv gikk jeg for et D300 for et par dager siden, og kunne aldri tenkt meg et D90. Jeg har et D80 fra før, og jeg savnet stort dedikerte knapper på kameraet, slik at jeg slapp å knote i menyen for å f. eks stille selektivt fokuspunkt. For ikke å snakke om at man har 51 AF-punkter på D300, og raskere AF. I kombinasjon med 6/8 FPS er det et suverent kamera til actionfoto.

Så sant ikke videofunksjonen frister, synes jeg D300 absolutt er verdt pengene. Også digg at det bruker CF-kort, for raskere overføring til PC.

D300 er større og bedre bygd. Jeg synes det ligger langt bedre i min hånd sammenlignet med D80, som er på lik størrelse med D90. Faktisk brukbart uten batterigrep, selv om det er første ting på handlelista mi.

Lenke til kommentar
Synes du dette er viktig for deg, vil det kanskje forsvare de ekstra 2000 kronene.

Fra og med morgendagen er forskjellen bare 1000,- Kroner, så da blir beslissingen enda vanskligere hehe.

D90 går sikkert mye ned noen uker etter lanseringen, det har altid skjedd med Nikon produkter. Så vi anbefale å venter litt med kjøp av D90...både, hoss oss og hos andere...

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra D70 til D300 her om dagen og jeg angrer ikke.

Nå kan jeg ikke så mye om D80/D90, men D300 har en del fordeler, som eks 9bilder med intil 1EV forskjell (både opp og ned) noe som er kjekt for enkle serier til eks HDR.

En annen ting jeg liker, er at D300 kan styre 2 grupper med blitzer, D70 kan bare 1.

Ang pris: JEg sjekket både JP og FV, men syntes jeg fikk best deal på FV

D300+PDK-1+3års C&C for 14K, syntes ikke det er så gale.

De jeg snakket med på en av JP sine butikker i oslo hadde ikke engang hørt om PDK-1

Lenke til kommentar

Jeg har, som trådstarter, også et D70 som jeg begynner å føle mangler en del bl.a. på høy iso og seriebildekapasitet.

Julegaven til meg selv/alternativt julegave på etterskudd i Januarsalget blir enten en D90 eller D300.

Jeg tar en god del bilder i sportshaller hvor lyset til tider er virkelig dårlig. Andre bilder er inne/ute av lekende unger. Føler for å gå ut litt mere om kvelden og ta bilder med lang eksponering ute i skog/mark/by.

Jeg er litt spent på hvordan "real world tests" kommer til å markere dette kameraet i forhold til D300.

Jeg har en tammy 17-50 og en 80-200 af-s, samt en SB 600.

Noen som har en ide om hvorfor jeg bør gå for enten D90 eller D300?

Endret av gwh
Lenke til kommentar
Jeg har, som trådstarter, også et D70 som jeg begynner å føle mangler en del bl.a. på høy iso og seriebildekapasitet.

. . .

Jeg tar en god del bilder i sportshaller hvor lyset til tider er virkelig dårlig. Andre bilder er inne/ute av lekende unger. Føler for å gå ut litt mere om kvelden og ta bilder med lang eksponering ute i skog/mark/by.

Jeg er litt spent på hvordan "real world tests" kommer til å markere dette kameraet i forhold til D300.

. . .

Noen som har en ide om hvorfor jeg bør gå for enten D90 eller D300?

Jeg er nesten i samme situasjon, D70s her i gården. Det beste argumentet for meg så langt er værtetthet (men er det alene verdt 1-2000?), fordi jeg er litt svak for å prøve og knipse når det høljer. Mitt tips (dvs det jeg gjør sjøl) er å vente til det begynner å dukke opp testresultater og ikke bare spesifikasjoner på D90. Tipper avgjørelsen min vil komme temmlig raskt etter at disse er tilgjengelige.

mvh,

ole k

Lenke til kommentar
Synes du dette er viktig for deg, vil det kanskje forsvare de ekstra 2000 kronene.

Fra og med morgendagen er forskjellen bare 1000,- Kroner, så da blir beslissingen enda vanskligere hehe.

D90 går sikkert mye ned noen uker etter lanseringen, det har altid skjedd med Nikon produkter. Så vi anbefale å venter litt med kjøp av D90...både, hoss oss og hos andere...

Så at D80 ble tatt ut av JP's prislister den dagen D90 ble lansert. Betyr det at dere samler opp alle D80 til et knalltilbud a'la 30d, eller er dere rett og slett tomme?

Lenke til kommentar

Så at D80 ble tatt ut av JP's prislister den dagen D90 ble lansert. Betyr det at dere samler opp alle D80 til et knalltilbud a'la 30d, eller er dere rett og slett tomme?

Vi var tomme rett og slett, men nå har D80en ankommet lager igen. Jeg tror nok den D80 kommer å løevenok en stund. Med den nye prisnivå D80 3999,- D90 6999,- D300 8.999,- er det jo ikke direkte kannibalisme...

Lenke til kommentar
Vi var tomme rett og slett, men nå har D80en ankommet lager igen. Jeg tror nok den D80 kommer å løevenok en stund. Med den nye prisnivå D80 3999,- D90 6999,- D300 8.999,- er det jo ikke direkte kannibalisme...

Dette er vel prisene for kun hus; noe som høres veldig trivelig ut. For håpe det kommer like hyggelige priser på Canon etterhvert.

Hvis man ikke trenger værtettheten til D300, og synes at brukergrensesnittet på D80/D90 er greit nok, så kan det være e god ide å kjøpe en av de. Da blir det mer penger på god optikk. Det er jo det som har mest å si på bildekvaliteten i tilelgg til fotografens dyktighet ...

Tom

Lenke til kommentar

Fordelen til d90 er at den ikke bare har filmmuligheter, men den har også autoinnstillinger. Dette er en fordel når man bor sammen en eller har venner som kanskje ikke er like intressert i foto. Da er man hvertfall sikret noen lunne ok bilder :)

Dessuten er det fint med en læringskurve for enkelte å ha mulighet til automatiske innstillinger. For andre kan det være et problem å sette seg inn i hus som d300 da det kun har halvautomatiske og helmanuelle innstillinger...

Lenke til kommentar

Litt semi-offtopic om det med automoduser: jeg bruker vanligvis A-modus (har D40), og lot kameraet stå på det da vi var på klassetur i dag. Plutselig skulle en hel haug med folk prøve kameraet (de følte seg proffe med 70-300 :dontgetit:), og alle sammen fikk faktisk stort sett spot-on-eksponeringer uten at noen gadd å bruke noe annet enn A på f/6.3 - av den grunn at de ikke visste hva de andre modusene var :p Det var ei som skøyt 70 bilder fra hofta og fikk riktig eksponering på alle med sentrumsdominert, -.7EV og en SB-800 i TTL-modus, ergo vil jeg personlig hevde at automodusene egentlig er unyttige. For snapshots når man bare låne bort kameraet til en peilingsløs person fungerer A eller P helt fint. Dessuten har ingen vondt av å løre litt om blender og lukkertid heller :)

Moralen er: ikke la automatmoduser bli noen avgjørende, eller for den saks skyld medvirkende, faktor i valget.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Den eneste praktiske forskjellen mellom å stille en D90 i "Auto"-modus og bare knipse og å stille D300 i "P"-modus og bare knipse er at D300 ikke automatisk spretter opp blitsen.

Det stemmer ikke helt. Faktisk så er P-modus "dummere" i D200/D300 enn i konsument-modellene. For D70 for eksempel, så prøver P-modus å holde lukkertidene korte nok til å unngå uskarphet pga kamerabevegelse når man "zoomer ut". D200/D300 har en enklere P-modus som ikke tar hensyn til at brennvidden endrer seg, antakelig fordi Nikon antar at brukerne av disse kameraene er smarte nok til å overstyre kameravalget i slike tilfeller.

Dessuten, så begrenser P-modus hvilken blenderåpninger man kan benytte når man bruker blits, og denne begrensningen endrer seg atpåtil med hensyn på ISO.

Med ISO 200 er største blender f/3.5 med intern blitsen, og f/5 med ekstern blits!

Med ISO 1600 er største blender f/5.6 med intern blits, og f/8 med ekstern blits!

Go figure...

Lenke til kommentar
Den eneste praktiske forskjellen mellom å stille en D90 i "Auto"-modus og bare knipse og å stille D300 i "P"-modus og bare knipse er at D300 ikke automatisk spretter opp blitsen.

Jeg tenker Øyvind sikter til idiotmodusene... Dame med hatt, blomst i solnedgang osv.

Koffein: Lysmåleren sikrer selvsagt rett eksponering uansett modus, men for å oppnå en effekt, så er idiotmodusene greie. Forteller du kameraet at du skal fotografere en dame med hatt, så velger det stor blenderåpning - det gjør ikke A - og skal du fotografere en løpende mann, så velger kameraet kortest mulig lukkertid og AF-C - det gjør ikke A eller P. Skal du fotografere en mann foran et fjell om natten, så velger kameraet slow sync på blitsen - det gjør definitivt ikke A eller P for deg (om du ikke har Canon da...). Folk som ikke skjønner annet enn at en 70-300 ser stor (og dermed "proff") ut, trenger litt hjelp med sånt.

Personlig har jeg fått et par tips fra idiotmodusene. Det var bla. sånn jeg oppdaget slow sync.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...