Gå til innhold

Får feil hver gang jeg prøver og innstalere ubuntu

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har et problem med og innstalere linux ubuntu på min bærbare.

Den har tidligere klart og bruke ubuntu på den så jeg vet den skal takle det, men dette er nå en stund siden kanskje 1-2 år eller mer.

Feilen jeg får er

buffer I/O error on device hdc

Og den foregår ganske lenge så det dukker opp over hele skjermen så det er vist en del av disse og jeg googlet det men jeg skjønte ikke helt hva det kunne være.

Det stod noe om cd-en eller harddisken kunne være problemet.

Jeg brente en ny dvd på 4x brennehastigheten.

Jeg vet harddisken fungerer for windows XP er innstalert på den og jeg har brukt windows på den i mange år nå så harddisken burde da fungere.

Hva kan gjøres for og fikse dette?

Jeg har lyst til og gå over til linux igjen, men det er da på den bærbare og ikke den stasjonære.

Edit:

Prøver og innstalere den aller nyeste versjonen av Ubuntu linux desktop versjonen.

Mvh donnieakalefty

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden meldingen kommer gjelder for /dev/hdc, er det antagelig cd-romen det berører. Om det er kun plata eller noe annet er vanskelig å si. Det skal være et valg under oppstart som lar deg sjekke plata for feil. Men før du gjør det, bør du ta en md5sum på fila du har lastet ned:

https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM

Det skal ikke ha noe å si hvordan du brenner cd-en, men du kan forsøke å sette ned brennehastigheten enda litt mer ev. prøve et annet medium. Noen tips her:

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kan det rett og slett være at den interne dvd brennern har død på en måte?

for den klager lager kun lyd når jeg prøver og bruke dvd-er.

Men når jeg brente linux på en cd lagde den liksom vanlige lyder, til vanlig med dvd-er så er det en skrape lyd så det høres ut som dvd-en blir rivd opp hakket opp.

sendte en mail ditt jeg kjøpte den og spurte om jeg bare kunne sende inn dvd brennern og få den testet.

For jeg fikk innstalert XP uten noe problemer og det er jo på en cd, men vista funket ikke :s og jeg vet at vista dvd-en fungerer for jeg brukte den rett etterpå på en annen pc.

er ny dvd brenner eneste løsning?

Kan jeg legge linux cd-en eller filene på ipoden min og boote fra denne og innstalere på den måten? går dette?

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...