BeFs Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon. Her tar du og 99% av andre forbrukere feil. Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden. Hva i alle dager er det du klarer å lire ut av deg? Du kommer med en bastant påstand om at 99% av befolkningen tar feil (alle er eller blir i praksis forbrukere på ett eller annet tidspunkt). Gjør oss alle en tjeneste: ikke skriv noe som helst på webforum før du blir litt eldre. Merkelig.Jeg har jobbet med service hos en av Norges største elektrokjeder i snart 3 år,og så sier dere til meg at jeg skal bli eldre etc.Voksent svart! Når jeg sier 99% tar feil mener jeg at folk flest ser på det som en selvfølge at reklamaskjonen er gjeldende fra dag 1,og teller dette da som en egen garanti,noe mange får svi for etterosm dette ikke er tilfelle. Tydeligvis dere som ikke kan leksa deres.Jeg har gått på kurs hos en av kjedens egen advokat,hvor denne påpeker viktigheten av forskjellene mellom garanti og reklamaskjon. Men siden jeg tydeligvis ikke har peiling: Good luck til dere som forventer at en mobil dere ikke har hatt feil på iløpet av garanti-tiden blir dekket av reklamaskjonen! Oioioioi! Du, Corey, er ikke ute på tynn is her, du svømmer i dyp brennende lava. P.s. Advokater vet faktisk veldig lite om denne loven. Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Åhh, ser at dette er en litt gammel thread, men klarer ikke å la være. Jeg jobber selv i en el-kjede, og får daglig innom kunder som har problemer med datamaskinen sin. Klokka er ti på to på natta, så jeg gjør derfor denne posten så kort som mulig ved å kun forklare dette fra min (en selgers) side. Til de som tror at butikkene i disse tider hvor alt skal være billigst mulig, sitter igjen med tusenlapper når de selger en laptop, dere tar feil. Det er i så fall ett sjeldent unntak, og langt fra regelen. Når man tvinger en butikk til å spare, så sparer butikken alltid først på goodwill. Jo mindre penger en selger har i kassa, jo nøyere og mer "regelryttersk" må han være. Når man kjøper en laptop fra f.eks. HP, har man flere hjelpemidler hvis noe skulle være feil. 1: Bruksanvisningen, kjempefin å lese så man blir bedre kjent med både produktet, OG ikke minst, rettighetene sine. Videre har man Gratis support. Selgeren i butikken kan ha god peil på data hvis han selv har det som personlig interesse, men ingen, INGEN kan produktet så godt som de som faktisk har laget det. Du har gratis support hos noen som har SPISSKOMPETANSE på produktet ditt. BRUK DEN! Butikkene betaler for at kunden skal få nyte godt av gratis support. Hvis du velger å IKKE benytte denne tjenesten, men i stedet forventer at selgeren skal stå i 20-120 minutter og kjøre recovery for deg, så kaster du ikke bare bort pengene han har brukt for at du skal få gratis hjelp av eksperter, du bruker også av hans salgstid. Dette høres brutalt ut, jeg vet, men please... prøv å se det fra begges vinkel. I løpet av en dag tar jeg imot 2-3 laptopper. 1-2 av disse er det ikke noe feil på, men kunden(e) har enten ikke brydd seg med å lese bruksanvisningen eller kontaktet support, installert masse redd-verden-programmer, droppa antivirus, og hørt på en "kompis som er dataekspert" som sa at de bør ha 132 forskjellige skanneprogrammer som gjerne skanner samtidig, og så lurer de på hvorfor maskina er treig.... Ja, det finnes masse kjipe selgere. Ja, det finnes masse hjelpesløse kunder. Ett stort problem for bransjen, er at media propper kundene fulle med tips om hvordan de kan oppføre seg for å få det og det og det... og hva de har krav på. Jeg opplever flere ganger i uka, å ta tilbake lånedatamaskiner som er fullstendig ubrukte, men fordi media har fortalt kunden at han/hun har krav på det, så SKAL han ha det. ikke fordi han har behov, men av prinsipp. Samtidig som det er andre som kanskje HAR behov, men som må vente i kø fordi noen vil "teste" rettighetene sine. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 hva mener du med godwill? god kundebehandling eller en praksis om å yte service ut over de lovpålagte rettighetene til kundene? beggedeler er i mine øyne noe som skiller en butikk hvor jeg vil handle og en butikk jeg fraråder folk å handle i. når man kjøper en pc, så er det vel sjeldent det står noe om rettigheter i bruksanvisningen? det står vel stort sett om hva som dekkes av produsentens garanti, noe som stort sett ikke varer like lenge som rette ntil å reklamere. (med unntak selvfølgelig) ikke alle pcer selges med gratis support, i noen tilfeller er minuttprisen på supportelefoner over gjennomsnittet dyrt. for ikke å snakke om at en produsent ofte vil slutte å gi support på produkt som er uten for garanti (forståelig nok fra produsentens side). det er som du sier oftest recovery som blir løsningen for den vanlige forbruker og det er noe som forbrukeren bør klare selv uten å gå til utsalgsted. spesielt nå som det i de siste år det er blitt så greit å kjøre recovery på standard ferdig maskiner. det at du irriterer deg over kunder som vil ha et låneprodukt mens maskinen er på service er for meg slett holdning, det høres ut som du enten ikke har satt deg inn i loven eller er gått lei av folk som forespør noe de med loven i hånd kan forespør. på samme måte kan du som selger si at nei vi har desverre ikke flere utlånsmaskiner tilgjengelig og det vil være en betraktelig utgift for oss å skaffe en ekstra maskin på dette tidspunkt og det blir derfor ikke gjordt (det har du faktisk lov til), ville kanskje lagdt til at du skal kontakte kunden når dere får inn et utlånsprodukt. hvordan vet du forresten at kunden ikke har bruk for en låne maskin? Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Tydelig at du bør lese hva jeg skriver om igjen. Du gir inntrykk av å ha misforstått stort sett det meste, så med no offense, les om igjen. Edit1: For å forklare hva jeg mener med goodwill... Jeg kan godt stå og fjerne virus på en kundemaskin, installere office for en kunde som har kjøpt både maskina og office'n hos en konkurrent, MEN... Når tidene blir trangere, vi må si opp folk, selgerne som er igjen i butikken får mer arbeidspress og får strengere krav fra sin ledelse for at butikken skal OVERLEVE, så kan jeg ikke ALLTID står og gjøre slike ting. Er dette grunn nok for deg til å slutte å handle i en slik butikk? Og les hva jeg skriver ang. lånepc'er. Jeg skriver ikke på noen måte at jeg er irritert på kunder som låner lånepcer. Jeg irriterer meg over de som på død og liv SKAL låne fordi media har sagt de har krav på det, mens de IKKE har ett behov, sånn at de øpdelegger for de som HAR ett behov. Endret 22. november 2008 av Shamron Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) jeg ville aldri stilt et slikt spørsmål i en butikk så nei. spørsmålet mitt står fremdeles: hvordan vet du hvem som har et behov for låne pc og hvem som ikke har det? Endret 22. november 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Når en kunde sier til meg når han leverer den tilbake; "Jeg fikk aldri bruk for den", så gir det meg grunn til å mistenke at kunden ikke har ett behov for den. ;-) Eller når kunden ringer inn for å få administratorpassordet for å få til å installere ting, ber vi de komme til butikken så vi kan installere det for kunden, og det viser seg at det de tenkte å installere var sims, eller en "kulere" versjon av msn enn den som er preinstallert... Kundens behov skal i følge forbrukerrådet (som som regel er på kundens side), veies opp mot selgers kostnad. Hvis en kunde skal ha lånepc for å få gjort arbeid / lekser, da har han ett BEHOV. Skal han sitte på skype med en syk tante i England, har hann ett BEHOV. Skal de spille sims, har de IKKE ett behov, men hvis kunden er ærlig og sier han ikke har behov, men vil gjerne ha pc hvis det lar seg gjøre, så er vi behjelpelige hvis vi kan. Det mange glemmer, er at vi selgere også er MENNESKER. Hvis vi blir løyet til / ført bak lyset, blir vi irriterte / forulempet og mister lysten til å hjelpe. Hvorfor er det (for mange) så vanskelig å forstå? :-) Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Takk :-) Og beklager, men som jeg skrev i _min_første post i går kveld, var det sent, så jeg skrev ting som jeg tenkte de, uten å formulere. Blir ofte rom for misforståelser da ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå