turbonissen Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg sitter nå klar til å booke min usa reise neste vår. Jeg lurer på en liten ting ang navn. Jeg har en Å i mitt navn. Hva skal jeg skrive på billetten? Det står "no special characters". Betyr det at jeg må skrive AA istedet for Å? Selv om navnet står skrevet med Å i passet. Vil være helt sikker før jeg bestiller så jeg ikke blir stående på flyplassen uten å komme inn i landet Noen som har erfaring fra USA reiser og Æ Ø Å ? hilsen Bård Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 ring selskapet du bestiller hos. De har garantert hørt dette spørsmålet før... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det finnes allerede en tråd om dette; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;hl=s%E6rnorske Joachim presenterer her de RIKTIGE måtene å legge inn særnorske bokstaver på...: Æ = AE Ø = OE Å = AA Særlig Ø-en syndes det mye med, ved at den bare legges inn som en O. Ovenstående er slik IATA - med andre ord alle flyselskaper i verden, vil at det skal legges inn. Har du lagt inn feil, så ordner det seg nok, men det gjør blandt annet at automater for self-service check-in ikke virker, og det betyr at du må stå i en lengre kø. Dette bør være svar nok. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Da slapp jeg å skrive på nytt. Tror forøvrig jeg svarte Bård på et annet forum, også. Merk forøvrig at dette gjelder norske pass, og du vil også kunne se det skrevet på denne måten i det maskinlesbare feltet i passet ditt. Dersom du har et pass ustedt i et annet land, med særnorske bokstaver i, er det en liten sjanse for at f.eks. bare er "a" for "å". Men er du norsk, og har norsk pass, så stemmer det jeg tidligere har skrevet. Som dere forstår, er det det som står i passet som er viktigst, og IATA-rettningslinjene er basert på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå