Gå til innhold

Noen spørsmål angående jording av strømuttak+ strøm.

Anbefalte innlegg

Sitter hjemme på en data som ikke er jordet, har ikke hatt noe problem hittill, men så lurer jeg da på en del ting:

Kan det å bruke ujordet strømmuttak ha noen innvirkning på pc eller skjermen? I det tilfellet det har, hva kan skje? Støy på skjerm? Eller brent pc? (PSU har jo sikringer eller?)

Nå har det seg sånn at husverten er en stor gjerrigper (skall flytte snart) men hvis jeg bør fikse dette, er det noe som jeg kan gjøre selv hvis jeg går ut ifra at ledningene som er lagt i veggen har den jordete kabelen (men ikke selve strømuttaket). Regner med det skal være nok med å slå av lyset før jeg starter 8) .

Hvis det er sånn at det er ujevnheter på strømmen (fluktuasjoner opp og ned, ) kan det også ha innvirkning på dataen?? Hvordan kan man enkelt måle dette?

Noen som anbefaler et overspenningsværn eller er det bare borkasta penger????

Beklager hvis jeg virker litt grønn på dette emnet, men strøm er så sagt ikke mitt felt, så det er jo en dell ting jeg grubler på som jeg håper dere kan hjelpe meg med :) . Takk på forhånd da !!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at de aller fleste PCene i de norske hjem er koblet til ujordet uttak. Det pleier jo ikke være noe problem.

Hvis du har korte dropp i spenningen så kan det lett påvirke PCen, f.eks vil den reboote. Det er ikke enkelt å måle selv, trengs spesialutstyr. Men du kan jo se om det blinker i lyset.

Overspenningsvern er som en forsikring, du betaler for noe du kanskje aldri får bruk for. Og hvis du har det får du jo aldri vite om du kunne klart deg uten.

Lenke til kommentar

Strømmen fra lysnettet viser seg ofte å være ustabil. Nettstøy kan forsårsake driftforstyrrelser og driftstopp på elektronisk utstyr. Kortvarige eller langvarige strømbrudd kan også resultere i ekstra nedetid for dataanlegg, prosessystemer o.l :( . Derfor har noen av landets største forsikringsselskaper laget nye regler for bedrifter, men lysnettet er i mange tilfeller enda dårligere i private boliger. :x

Utdrag fra forsikringsvilkår i GjensidigeNor:

Hovedmaskiner/servere, styringsenheter og telefonsentraler skal være tilkoplet avbruddsfri strømforsyning (online UPS) slik at utstyret kan tas ned/slå¨s av kontrollert.

Til slutt så vil jeg at det er god økonomi i å beskytte det både kostbare og uunnværlige datautstyret..... :woot:

Mvh Fredster

Lenke til kommentar

AAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

STOPP!!

Det rekker IKKE å slå av lyset om du tenker på å bytte vegg-uttaket til et med jord!!!!!!!!

Når den advarselen er gitt, så er det heller ikke så vanskelig å utføre, forutsatt, som du selv sa, at kabelen frem til vegg-uttaket har jord-leder i seg. Det er nokk en fordel å "ta" sikringen før du bytter uttaket så du ikke får et sjokk eller 50.

Lenke til kommentar

Jordingen er i utgangspunktet ment kun for å beskytte folk som berører utstyret.

Får du en jordfeil i en pc eller vilket som helst annet apparat som ikke er jordet kan du risikere at jordstrømmen går via kroppen din til jord når du berører utstyret. På et jordet apparat vil den strømmen gå gjenom ledningen til jord og du vil være trygg selv om det kan skape problemer ellers på nettet.

Hvor store spenninger/strømmer det dreier seg om varierer med hva slags nettsystem du er tilknyttet, er en stund siden teorien på dette men jeg tror det er noe sånt som dette:

it nettsystem har jordfeil strømmer i mA området.

TT nettsystem har jordfeil strømmer i A området dvs noen 3A - 4A.

Tn systemer har svært høye jordfeil strømmer.

Et tn system vil aldri få en stående jordfeil fordi sikkringen vil ryke med engang jordfeilen oppstår så lenge apparatet er jordet.

Huff dette ble mye lengre en planlagt men jeg håper det var til hjelp.. om noen mener jeg tar feil på noe her må dere bare korigere meg :yes:

Lenke til kommentar

Er enig med Dargar der ja å koble på et spenningsførende anlegg er ikke noe for amatører :grumpy:

Er ikke spesielt behagelig å få strøm er du uheldig ender du opp med diverse brannskader eller enda være indre brannskader som ikke er synlig "utenpå" kroppen

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. :smile:

Ja da ser det ut som om jeg skall investere i to ting da : overspenningsværn og kanskje en ups.

Klarer jeg med en ups på 400 (koster 691 på komplett) ?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...27&GrpID=6&s=pl

Hadde tenkt på dette overspenningsværnet :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...27&GrpID=7&s=pl

Tipper jeg gjør det sjøl med jordinga, kan jo ta sikringa for kretsen, kan jo dobbeltsjekke ved å stikke noe i kontakten og se om det kommer strøm.

Noen som vet hvordan man kan skjerme monitoren fra utvendig støy eller er det beste å omplassere denne???

Lenke til kommentar

Om ikke kretsen (les: ledningen som ligger i veggen) i det aktuelle rommet er jordet, må du trekke nye kabler som du kobler til jordingen i sikringsskapet. Ikke noe som er lovlig å gjøre selv, noe som vil gå utover evt forsikringsutbet ved brann pga el anlegg. Dette er jobb for gutta som kan dette.

Tror også en del av overspennings"pluggene" må ha jord for å fungere skikkelig.

Lenke til kommentar

Eg annbefaler på det sterkeste å ikkje tukle med stikkontakter på egenhånd.

Her er grunnane:

1. Fare for støt

2. Fare for brann

3. Det er ulovelig.

4. Hvis det skjer noke (brann, personskade e.l.) så vill du få eit stort fratrekk i forsikringen

10mA gjennom hjertet er nok til å drepe eit menneske. Jordfeilbryteren slår ut på 30mA..... Hvis den slår ut i det heile tatt.

Eg jobber hos ein elektro/teleinstallatør, og eg har sett mykje rart når det gjelder folk som har kobla 230V sjølv. I mangen tilfeller er dei ikkje klar over at det dei gjør kan være farlig. Det går gjerne bra i eit, to eller fem år, men så tar det fyr...

Lenke til kommentar

Finner sikkert ut av det når jeg får demontert stikkkontakten på veggen. :)

Får litt flimmring på skjermen fra tid til tid (masse nesten usynlige horizontale striper i bakgrunnen) kan dette være på grunn av forstyrring av andre elektriske aparater i nærheten (naboen på rommet ved siden av har en diger gammel tv på andre siden av veggen )????

Uansett så takk for alle flotte svar :woot:

Lenke til kommentar

MR elendig noen gode tips til meg hvis jeg skal gjøre det ordentlig da?

Burdet ikke være noe problem så lenge jeg passer på at det er nok isolasjon på ledningene og at kobber/tråden er ordentlig i festeanordningen? Skru til sånn passe så man ikke kan rykke ut ledningen og passe på at det ikke er noen overledning?

Høres greit ut?

Lenke til kommentar

Om det er jording i kabelen som er trukket, er du sikker på den virkelig går til jord. En del elektrikere som kun trekker ledninger som har 3 ledere ("+" "-" og jord) for å slippe å ha med flere kabler!

Viss du tenker over alle du kjenner er det vel ganske så stor sannsynlighet for at minst en du kjenner er elektriker/lærling & kan får gjort dette skikkelig for en slikk & ingen ting!?

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at husverten er en stor gjerrigper (skall flytte snart) men hvis jeg bør fikse dette, er det noe som jeg kan gjøre selv hvis jeg går ut ifra at ledningene som er lagt i veggen har den jordete kabelen (men ikke selve strømuttaket). Regner med det skal være nok med å slå av lyset før jeg starter  8)

Å bytte en stikkontakt er noe du IKKE har lov til å gjøre selv. Skal noe slikt gjøres må du kontakte en elektrobedrift. En annen ting er at det ikke er lovlig å ha et jordet uttak mindre enn 2.5 meter i fra et ujordet uttak i samme rom, dette pga berøringsfare ved jordfeil. :evil:

I eksisterende anlegg uten jord er det veldig skjeldent lagt ved jordleder slik at dette i så fall må trekkes inn.

Vil tippe at denne jobben koster et par høvdinger minst. :D

Skulle du finne på å gjøre det selv og noen skader seg, huset brenner ned etc, så kan dette får STORE økonomiske følger. :smile:

Lenke til kommentar
Om ikke kretsen (les: ledningen som ligger i veggen) i det aktuelle rommet er jordet, må du trekke nye kabler som du kobler til jordingen i sikringsskapet. Ikke noe som er lovlig å gjøre selv, noe som vil gå utover evt forsikringsutbet ved brann pga el anlegg. Dette er jobb for gutta som kan dette.

Tror også en del av overspennings"pluggene" må ha jord for å fungere skikkelig.

Det har du helt rett i ! Det er forresten en av de FÅ tingene i verden som ingen kan bestride.......

Ingen jord, ingen vits i å sett inn overspenningsvern. Forresten så har alle UPS`er innebygde vern (alle jeg vet om i hvertfall), så du behøver ikke begge deler.

Lenke til kommentar

Hmmm, men da har jo egentlig husleier gjort noe ulovlig da ingen av ledningene i rommet mitt er jordet (finnes bare 1 i bofelleskapet og den er under sikringsskapet).

I morgen skal jeg ta kontakt med Trondheim Elverk og snakke litt med dem. På tide at det blir inspeksjon av det elektriske anlegget her i bygget.

Som dere kanskje skjønner så er husverten en sann F.idiot som ikke gidder å fikse noe, hvis det da ikke er plomberinger av varmeovner (dette pga at han ønsket å spare mens vi nesten fryste ræva av oss i vinter) inspeksjon av el anlegget kaldte han det. Ikke rart jeg flytter.

Har jo desverre ingen kompiser som kan om elektro, derfor tenkte jeg at jeg skulle gjøre det selv, men gutter jeg STÅR over.

Tenker at utleier får ta disse kostnadene selv etter inspeksjon fra TEV. Det kan jo ikke være så særlig klokt at ingen kontakter er jordet.

Men som sagt, jeg skal holde fingrene langt unna stikkontaktene og ikke fikkle med dem selv.

Forresten noen som har noen linker til hva som er lovpålagt? Hadde vært greit å hatt dette.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er påbudt med jording i vanlige rom. Andre rom, type: våtrom: bad, vaskerom osv. er det påbud (tror jeg) med jording. Dette grunnet: vann + el = stor fare for at elektriske ting ikke funker som det skal og personen som tar i tingen blir jordingen (ved overledning).

Dette utdraget vil kanskje si deg noe: http://www.lovdata.no/all/tl-19290524-004-0.html#10

Ta en tlf til en elektriker, koster ingen ting å stille et par spm. & da får du svar som skal være 100%!

Lykke til med jordingen! :)

edit: skriveleif!

Lenke til kommentar

Hei

Så lenge leiligheten ikke er bygd etter 1998,var ikke rom som feks.

stue,soverom nødvendigt å gjorde.

Nå derimot,skal ALLE kontakter jordes uansett.Loven har ikke tilbakevirkende kraft som sagt.

Det å jorde kun den ene stikkontakten,og neste stikk. har avstand på 2,5m +.Var lovlig.Men er ikke lovlig lenger i henhold til nye forskrifter,tror jeg.

Skal du ha et overspenningsvern,bør du kjøpe et skikkelig finvern med innebygd strømfilter.Filtrere "stygge" spenninger.Slik at strømforsyning på PSU får "ren" spenning feks.

EL&IT overspenningsvern har alt det der.Meget bra vern.Rundt 1200 kr.

Kan skaffe det til deg,om interesse.

For enda bedre beskyttelse,monteres i tillegg et lynvern(grovvern) i sikringskap.

Siden dette ikke var din leilighet,er vel det ikke så aktuelt.

Lenke til kommentar

Ja da har jeg snakket med elektriker og han mente at husleier ikke hadde gjort noe galt angående jordinga. Men det betyr jo faktisk at jeg ikke kan bruke Overspenningsutstyr eller ups :( fordi di krever jording.

Regner med at den elektromagnetiske støyen kommer av at naboen har tv på andre siden av veggen der pcen min står, det ble bedre så fort jeg fikk fjernet naboen :D (neida, måtte flytte pcen :( )

Må bare si at dette forumet er det beste!!! Vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten dere gutter (og jenter), vi får nå bare håpe at dette fortsetter sånn!

Æ skal nå for min del hjelpe alle andre med ting som jeg kan :D

Lenke til kommentar

Gjett om jeg skal :lol:

Har ikke akkurat dårlig samvitighet jeg nei, har bodd her 1 år og på den tida har han ikke gjort noen utbedringer på blandt annet : ødelagt do (mangler dolokk pga slitasje), deksler på belysning på kjøkken (di løsnet opp i pulver pga alder og varme) belysning i gang (mangler en sokkel).

Som sagt er dette skader som har vært i byggningen lenge før jeg flyttet inn og som jeg har bedt ham om å fikse både skriftlig pluss muntlig.

Denne karen er en ordentlig bastard som til og med fikk meg til å betale for å åpne depositumskontoen (den skal egentlig utleier ta kostnad for.

Siste post dette under dette tema :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...