Gå til innhold

Mistet lappen.... Hva skjer, ett par tips

problemer

Anbefalte innlegg

Ok, på ett eller annet tidspunkt i livet begår enkelte av oss dumme ting, det være seg fortkjørning, fyllakjøring, eventuelt andre ting som fører til førerkortbeslag.

Det som skjer er at politiet vil fortelle deg at sertifikatet blir beslaglagt og du får ett ark hvor du (må) skrive under på om du samtykker eller ikke i beslag.

Ikke samtykk under noen omstendighet. Ved å samtykke så oppnår du bare en ting, saken din kommer mestsannsynlig ikke opp for retten før etter lang tid, og du går rundt rundt uten sertifikatet.

Uansett hva du har gjort, så får du ikke noe mindre beslagsperiode ved å samtykke i beslag, og det å ikke vedta beslaget er en rett du har så benytt deg av denne.

Du oppnår flere ting ved å nekte:

Saken må oversendes til tingretten innen 3 uker fra beslagsdato.

Saken kommer fort opp, og du vil innen disse 3 ukene er gått få en dato til tingretten når saken skal opp.

Itillegg til at relevante vitner husker som regel bedre innenfor ca 1 mnd enn 4 mnd f.eks.

I førerkortsaker er det svært sjelden du har rett på fri advokat og i tingretten så er det du, dommeren og en som skriver referat som er tilstede.

Glem alt du har lest på internettfora om moraliserende innlegg og annet lavpannet vræl og skrik, i tingretten så blir det lagt vekt på følgende ting:

Trafikkmengde på stedet, omstendighetene rundt kjøringen din, rapporten ifra tjenestefolkene og målinger / promilletester og tilsvarende relevante bevis.

At man på internettfora hyler høyt om barnefamilier og frontalkollisjoner og unger i veien så er ikke det dette dommeren ser på, med mindre dette var reelle fakta rundt kjøringen din.

Så til underskrivning av papirer:

Om eller hviss tjenestefolkene klusser på papiret med kulepenn, nekt å skrive under.

Ganske enkelt fordi dette er offentlige papirer som skal brukes i en straffesak og derfor er det ingen poeng i å skrive noe som helst på dette. Om tjenestemannen eller damen sier at du skal skrive under og begynner med trusler, forklar bare stille og rolig på en høflig måte hvordan du oppfatter papiret med påtegningene.

Dette gjelder ikke tilleggstekst, men ved avstrykninger på den teksten som allerede står der.

Om dem f.eks ikke har samtykker ikke i beslag og dem skriver på ikke med kulepenn.

Dommeren vil forstå dette om du har en saklig grunn og dette har ingenting å si på eventuell beslagsgrense.

Husk også på at når du står på plass så vil politiet skrive en rapport som senere brukes mot deg i retten, derfor vinner du ingenting på å begynne å krangle med dem.

Heller ikke diskutere noe særlig. Si minst mulig på stedet. Etter all sannsynlighet så vil du bli innkalt til ett avhør og får anledning til å fortelle din versjon der. Husk imidlertid på at dette havner også i retten.

Når du skal i retten ta med deg relevante papirer og sørg for at du har en viss ide om hva du skal si.

Fordi om politiet sier 6 mnd så kan du prate det ned 1 mnd. Beste rådet uansett er en saklig, høflig tone, her har du alt å tape om du begynner å bli hissig. Hvis du mot formodning føler at det dommeren legger frem for deg føles feil, påpek dette men hold deg rolig.

I promillesaker brukes promillen som ett bevis.

3 ukers regelen:

Politiet har 3 uker på seg å sende saken inntil tingretten, du må ikke ha møtt i tingretten iløpet av 3 uker og tiltalebeslutningen kan komme etter at det er gått 3 uker. Men sålenge saken er sendt til retten så er det innenfor 3 ukers regelen.

Hvis saken mot all formodning ikke er sendt til retten iløpet av 3 uker men det forventes at dom vil foreligge innenfor rimelig tid så kan politiet fremdeles hole på sertifikatet ditt.

Om du samtykker i beslag så kan du når som helst trekke dette tilbake og 3 ukers regelen begynner å gjelde fra den dagen du trekker samtykkelsen.

Jeg håper dere får noe fornuftig ut av denne og er det noe man lurer på så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Ikke alt jeg vet, men jeg regner med at det finnes masse kompente folk her på forumet også kan hjelpe til.

Ps:

Hold personlig synsing utenfor denne tråden. Og skulle du komme på den brilliante ideen om at det å samtykke i beslag er en god ide fordi du viser samarbeidsvilje, glem det. Det skjer ikke.

Saken havner i retten enten du samtykker eller ikke.

Jeg nektet å skrive under på beslagspapirene til politiet fordi han skrev ikke med kulepenn på det.

Han sa:

"Hvordan tror du saken din kommer til å se ut nå?"

"Sikkert ikke noe værre enn den allerede gjør" svarte jeg

94 i 60 sone, politiet sa: 6 mnd uten lappen, dommeren sa 5.

Så den samarbeidsviljen jeg ikke viste ga meg 1 mnd i rabatt iforhold til hva politet sa.

Endret av problemer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye rart man skal høre..

Ha selv sittet i retten som lekdommer i slike saker og dette stemmer nok ikke helt med virkeligheten.

Ved fortkjørninger er det nok bare du, dommer og skribent.

Og for mitt vedkommende så ble rapporten, målingen, og avhøret lagt frem som bevis.

Det var aldri snakk om en voldsom krisemaksimering, på bakgrunn av det politiet hadde lagt frem og i dommen sto også det som dommeren sa til meg:

Kjøringen skapte ikke noen direkte farlig situasjon.

På internettfora vet vi alle hvordan ordlyden er.

I saker hvor det kjøres fullt opp med vitner etc, så er nok prosedyrene og ordleggelsen annerledes, men det var uansett ingen lekdommer i fortkjørningssaken

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mod notis: Et mine- innlegg innlegg er slettet.

Når det gjelder påstanden om at saken må være sendt til tingretten etter tre uker, så er dette en feil misoppfatning. Det er kun krav om å kunne beslaglegge førerkortet ytterligere som må være avsendt.

Det du heller ikke tok med er at hvis en sak som kunne blitt avgjort med et forenklet forelegg havner i rettssalen, så vil forholdet havne på rullebladet ditt.

Lenke til kommentar
Mod notis: Et mine- innlegg innlegg er slettet.

Når det gjelder påstanden om at saken må være sendt til tingretten etter tre uker, så er dette en feil misoppfatning. Det er kun krav om å kunne beslaglegge førerkortet ytterligere som må være avsendt.

Det du heller ikke tok med er at hvis en sak som kunne blitt avgjort med et forenklet forelegg havner i rettssalen, så vil forholdet havne på rullebladet ditt.

Takker for oppmerksomhet og tilføyelser.

Jeg ble litt usikker på hvordan jeg egentlig skulle formulere dette fordi det ved straffesaker så må begjæring om fortsatt beslag være sendt, mens i fortkjørningssaker med tabeller på beslag så blir det, om ikke jeg tar veldig feil, at saken er sendt.

Uansett så er hovedpoenget kommet frem:

Saken eller begjæring, må være sendt til retten før det er gått 3 uker, men du må ikke ha møtt i retten før det er gått 3 uker.

Men igjen, takk for påminnelse / rettelse!

Lenke til kommentar
Takker for oppmerksomhet og tilføyelser.

Jeg ble litt usikker på hvordan jeg egentlig skulle formulere dette fordi det ved straffesaker så må begjæring om fortsatt beslag være sendt, mens i fortkjørningssaker med tabeller på beslag så blir det, om ikke jeg tar veldig feil, at saken er sendt.

Uansett så er hovedpoenget kommet frem:

Saken eller begjæring, må være sendt til retten før det er gått 3 uker, men du må ikke ha møtt i retten før det er gått 3 uker.

Men igjen, takk for påminnelse / rettelse!

Unnskyld min tilsynelatende uvitenhet, men hva er liksom forskjellen mellom en straffesak og det du kaller en "fortkjøringssak"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...