Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop started plutselig ikke lngre.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter her i statene og jobbet på laptopen når jeg følte at det var på tide med en reboot. Velger reboot og går på do. Tilbake ved laptopen ser jeg at den fortsatt er i opstartsprosessen. Etterhvert ser jeg at den går til loadingskjermen, før det kommer en blåskjerm-melding i et millisekund. Deretter prøver den å boote igjen.

Jeg aner ikke hva problemet er, så trenger tips på hva jeg kan gjøre. Uten å miste noen filer selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilmeldingen forsvinner raskere enn jeg kan reagere. Skal teste det du nevner, Trazer. Om det ikke finnes noen losning, saa faar jeg sette inn en Ubuntu CD, hente ut viktige saker, og formatere.. Faen at dette skal skje naar jeg ikke har en annen pc til aa bruke i bakhaanden. iPhone er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Du kan teste om du kan fryse skjermbildet med "pause break" knappen på tastaturet ditt (der oppe ved siden av printscreen knappen om du ikke vet hvor den ligger).

Denne kan fryse skjermbildet hvor du vil under hele oppstarten for nettop å få tid til å lese hva som står, så det er godt mulig den også kan stoppe bluescreen bildet.

Det er riktig som de andre sier at feilkoden er meget viktig for å kunne diagnosere problemet.

Jeg vil dog tippe at det er snakk om en av to problemer:

- Korrupt systemfil

eller

- Problem med å lese bootdisk (som igjen kan enten være en feil instilling eller i værste tilfelle pga. disken er død).

Se om pauseknappen funker du :) Hvis ikke så test som neste steg om du klarer å komme inn i safe-mode (trykk F8 gjentatte ganger under oppstart for å få frem menyen der du kan velge å starte i safemode). Å vite om den starter eller ikke i safemode vil også hjelpe oss å diagnosere problemet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd tipsene deres, og ingenting fungerer. Det jeg har gjort nå, er å sette inn en Ubuntu Live Cd, så det funker på kort sikt. Tenkte å ta backup av det viktigste på HDen nå, og evt. formatere. Kan det hjelpe og sette inn Windows cden og bare innstallere filene på nytt? Jeg har som nevnt ingen sjanse til å se hva som står på blåskjermen som kommer opp. Heller ikke å trykke "pause break" som det ble nevnt her.

Lenke til kommentar

Å installere OSet på nytt vil rette alle feil utenom hardware-feil, så ja, det er èn mulig løsning på problemet ved mindre selve disken er død.

Om disken er død kan du sikkert også se fra Ubuntou Live (usikker på om Ubuntu støtter NTFS filsystem dog, men du kan ihvertfall se om den gjenkjenner at det er en disk der.)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...