Gå til innhold

Må man ha business operativsystem i bedrift?

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Hei!

Jeg lurer på om man må ha windows business operativsystem i bedrift med pc'er i nettverk? Hva med Office? Må man ha server programvare?

Eller greier man seg fint med Office 2003 pro og Windows XP Pro i en liten bedrift?

Endret av Slettet-0ncAanc1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-0ncAanc1
Er ikke noe poeng med et overdimensjonert oppsett med flere servere for en liten bedrift, anbefaler en server for backup gjerne og deling av printer og diverse. Lag gjerne et image av install, hvis alle maskinene dere kjører er identiske. Det gjør det mye lettere å "formatere".

Takk for svar!

Har ikke så mye greie på dette, er det en plass det står info om dette? En server er der hvor brannmuren skal være?

Lenke til kommentar

Det er avhengig av hvilket type nett man har fra ISP, har alle maskinene ekstern-ip? Du kan kjøre server som adsl-router og også ha brannmuren på den ja. Men det er vel ikke nødvendig. Si hvor mange maskiner det er snakk om? Har dere bedriftslinje eller vanlig stor privatlinje fra ISP? Så sant ikke maskinene har ekstern ip, så trenger du ikke en brannmur ut over det som ligger i routeren og på maskinene internt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Det er avhengig av hvilket type nett man har fra ISP, har alle maskinene ekstern-ip? Du kan kjøre server som adsl-router og også ha brannmuren på den ja. Men det er vel ikke nødvendig. Si hvor mange maskiner det er snakk om? Har dere bedriftslinje eller vanlig stor privatlinje fra ISP? Så sant ikke maskinene har ekstern ip, så trenger du ikke en brannmur ut over det som ligger i routeren og på maskinene internt.

Takk for at du tar deg tid til dette! Ingenting er kjøpt inn ennå. Ekstern IP har jeg ikke peiling på. Det er snakk om 3-4 pc'er til å begynne med. Deretter 6-7. Etterhvert flere over tid. Det er ihvertfall planen.

Tenkte på bedriftslinje ja. Telenor kanskje.

Så brannmur programvare må innstalleres på hver maskin? Og antivirus?

Lenke til kommentar

Skal maskinene brukes til noe annet enn kontorarbeid, som i word, excel, mail, firefox? Eller er det noe spesifikt?

Det er litt viktig, du må ha en maskin som står som server. Hvor sikkert og dyrt backup oppsett, type disker og antall disker du skal ha er avhengig av hvilken type data det skal taes backup av. Videre så er spørsmålet om alle skal ha nt-konto, som i at serveren kjører windows server slik at alle kan logge inn med sin bruker på alle maskinene og ha sine innstillinger tilgjengelig uavhengig av hvilken maskin de velger? Det kan også være greit å koble scanner/printer til serveren.

Lenke til kommentar

Kan du spesifisere spørsmålet ditt litt? Mulig jeg ikke er helt med nå så tidlig, men tenker du på OS til server eller klienter? Som nevnt her er det ikke nødvendig å gjøre for mye ut av det, men å sette opp en 2003 server som AD, Print server ville i værtfall jeg gjort. Vet ikke hvor mye du har brukt AD, men det er helt genialt når det kommer til litt kontroll på brukerne.

Du spør også om du må sette opp alle maskinene enkeltvis, det behøver du ikke. Om du kjøper inn helt like maskiner, finnes det ett genialt program som Symantec har. Ghost, man kan også bruke Ghostcast som kjøres via nettverk. Det er noe du bør sjekke opp med tanke på backup osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Skal maskinene brukes til noe annet enn kontorarbeid, som i word, excel, mail, firefox? Eller er det noe spesifikt?

Det er litt viktig, du må ha en maskin som står som server. Hvor sikkert og dyrt backup oppsett, type disker og antall disker du skal ha er avhengig av hvilken type data det skal taes backup av. Videre så er spørsmålet om alle skal ha nt-konto, som i at serveren kjører windows server slik at alle kan logge inn med sin bruker på alle maskinene og ha sine innstillinger tilgjengelig uavhengig av hvilken maskin de velger? Det kan også være greit å koble scanner/printer til serveren.

Kundekontakt via mail og litt word/excel. Må ha printer også ja.

Så denne serveren er bare en "pc" som alt går igjennom som bare står der? Og den må jeg ha server-operativsystem på mens resten av pc'ene kan jeg ha windows xp pro på og office 2003 pro?

Dette hørtes ut som en veldig bra løsning ja!:

"Videre så er spørsmålet om alle skal ha nt-konto, som i at serveren kjører windows server slik at alle kan logge inn med sin bruker på alle maskinene og ha sine innstillinger tilgjengelig uavhengig av hvilken maskin de velger?"

Backup vet jeg ikke men det blir vel ikke så mye tror jeg.

Igjen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Kan du spesifisere spørsmålet ditt litt? Mulig jeg ikke er helt med nå så tidlig, men tenker du på OS til server eller klienter? Som nevnt her er det ikke nødvendig å gjøre for mye ut av det, men å sette opp en 2003 server som AD, Print server ville i værtfall jeg gjort. Vet ikke hvor mye du har brukt AD, men det er helt genialt når det kommer til litt kontroll på brukerne.

Du spør også om du må sette opp alle maskinene enkeltvis, det behøver du ikke. Om du kjøper inn helt like maskiner, finnes det ett genialt program som Symantec har. Ghost, man kan også bruke Ghostcast som kjøres via nettverk. Det er noe du bør sjekke opp med tanke på backup osv.

Takk for ditt svar!

Hva er AD? Klienter er de pc'ene som er tilkoblet serveren?

Se ellers mitt svar til data_jepp. Skal serveren ha cd/dvd-ROM?

Lenke til kommentar

Ikke for å virke nedlatende på noen som helst måte, men det virker som at denne bedriftens kjerneområde ikke er IT.

For å sikre framtidig drift, og få ett stabilt og effektivt miljø for dine arbeidere, vil jeg anbefale at du tar kontakt med en bedrift som driver med salg av IT/IKT til bedriftsmarkedet. Få fatt i en bedriftselger der, forklar behovet deres for han, og få han til å komme med ett tilbud på hva dere trenger, og hva det vil koste dere. Få også med i tilbudet en oversikt og priser på hva det vil koste dere og få support på løsningen dere velger.

Om du vil legge litt tid i det, så ta kontakt med 2-3 forskjellige bedrifter, og få tilbud fra dem som du kan sammenligne. Da har du en basis å gå utifra.

De fleste firma jeg kjenner til, er mer enn villig til å ta en uforpliktende gjennomgang av deres fasiliteter for å sikre seg en framtidig og langsiktig kunde :)

Grunnlaget for utsagnet mitt er spørsmålet ditt om hva AD er for noe. AD er Active Directory, og er grunnstammen når det gjelder brukere og rettigheter i ett Microsoft nettverk. Om dere ikke har i det minste grunnleggende kunnskaper om hva dette er for noe, så vil jeg ikke på noen måte anbefale at dere begynner å sette opp dette på egenhånd. Mulig dere kanskje klarer å få det til. Men om ett problem oppstår senere da, (og det vil det høyst sannsylig), vil det være ganske vanskelig for en tekniker å få orden på det igjen. Samt at dere selvfølgelig vil bruke enormt med tid og ressurser på å få dette til å fungere siden dere ikke har intern kompetanse på å sette det opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1

Det stemmer. Planen er en nettbutikk med salg av varer.

Har du noen anbefalinger på firmaer med eksperthjelp?

Så dette er ikke noe jeg kan spørre bredbåndsleverandør om?

Lenke til kommentar

En bredbåndsleverandør, vil som oftest forholde seg til internett tilgangen din, og fram til og med routern. Alt innenfor den boksen vil de ikke ha noe med å gjøre. Dette fordi det ikke er deres arbeidsfelt. Det finnes selvfølgelig mange unntak til dette, og Telenor f.eks har vel også avdelinger som drifter nett og servere.

anbefalinger er litt vanskeligere, jeg går utifra du vil ha muligheten til å få on-site hjelp, om webservern som styrer nettbutikken din plutselig kollapser, og da vil en lokal leverandør være å foretrekke. Om du ikke kjenner til noen i ditt nærmiljø, så ta en titt på gulesider.no, eller prøv å snakk med noen i andre bedrifter hvem de benytter som it-leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...