Gå til innhold

32 vs 64 bit hva er det beste valget?


dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag innstalerte jeg for første gang linux, valget ble ubuntu 64 bit. Hadde egentlig tenkt å ta den vanlige men oppdaget ikke med en gang at jeg lasta ned 64 bit.

 

Så lurer da på om jeg bør gå over til 32 bit igjen?

foreksempel windows sliter jo veldig med drivere og stabilitet i 64bits versjonen (hvertfal sist jeg titta som forsåvidt begynner å bli en stund sia :p )

Jeg har klart å få i gang det meste tror jeg... hvertfall fått i gang wlan kortet etter litt om og men. Men ellers har jeg ikke innstalert eller konfigurert noe særlig så hadde vært kjekt om jeg fikk svar ganske fort slik at jeg eventuelt kan legge inn 32 bit uten å måtte ta vare på for mye.

 

sånn for å få det klart så har jeg 64bit cpu.

link til pcn som jeg har dualboot med vista og ubuntu

 

edit: sliter forresten med å få lyd i headsett når jeg kobler til det i utgangen forran på pc'n. er det noe enkelt jeg har oversett eller er det mest sannsynlig driverproblemer?

Endret av dTd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange Lexmark printere, ODBC drivere (windows..) for diverse saker og ting klikker.

 

Solid Edge 15,16,17,18,19,20 og AutoCAD (+ andre CAD programmer) har jeg også hatt problemer med

 

Dette har jo vert på windows maskiner, men det har hvertfall ført til at jeg har en stor skepsis med alt som er 64 bit, mulig jeg tar feil og det har blitt fikset nå?

Lenke til kommentar
Veldig mange Lexmark printere, ODBC drivere (windows..) for diverse saker og ting klikker.

 

Solid Edge 15,16,17,18,19,20 og AutoCAD (+ andre CAD programmer) har jeg også hatt problemer med

 

Dette har jo vert på windows maskiner, men det har hvertfall ført til at jeg har en stor skepsis med alt som er 64 bit, mulig jeg tar feil og det har blitt fikset nå?

Linux har ingen slike feil, eneste jeg kan tenke på er Adobe Flash(finnes åpne alternativer), og BankID Java saken.

 

Sitter man på en 64bits maskin, er det vel stort sett bare å innstallere ia32-libs så kan man kjøre 32bits applikasjoner alt man vil.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Min erfaring er at 64-bits bruker mer minne. Dette skyldes vel at programmene blir større siden alle minneadresseringer bruker 64 isteden 32 bits.

 

Nå sitter jeg dessverre ikke med noen 64-bits installasjon foran meg, men hvis noen har begge deler kunne dere kanskje sammenliknet RAM-bruken på to bokser som ellers kjører (nogenlunde) likt oppsett.

 

Så hvis en distro bruker vesentlig mer RAM med 64-bits vil jeg såklart foretrekke 32-bits på maskiner som i utgangspunktet ikke har overskudd av RAM. Vitsen med 64-bits dukker jo opp først og fremst hvis man har nærmere 4GB minne.

 

I tillegg kommer mulige kompatibilitetsproblemer som andre har vært inne på.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Veldig mange Lexmark printere, ODBC drivere (windows..) for diverse saker og ting klikker.

 

Solid Edge 15,16,17,18,19,20 og AutoCAD (+ andre CAD programmer) har jeg også hatt problemer med

 

Dette har jo vert på windows maskiner, men det har hvertfall ført til at jeg har en stor skepsis med alt som er 64 bit, mulig jeg tar feil og det har blitt fikset nå?

 

Spesifiser gjerne hvilke Lexmark printere du har problemer med. For her i gården, har det ikke vært problem med en eneste en sålangt.

 

Forøvrig, til trådstarter: At Vista 64 (og XP 64 for den saks skyld) sliter med "mye" driverproblematikk er per dags dato tull. Det samme vil jeg anta at gjelder for Linux, uten at jeg har prøvd det selv. (Ubuntu innstallasjonen er på en gammel boks uten støtte for 64 bit :()

 

At spesielle ting kanskje er vanskelig å finne drivere til er muligens sant, men når ting blir flagget tar det som regel ikke for lang tid før drivere er på plass.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Jeg bruker ubuntu 64-bit på min stasjonære, har ikke hatt noen problemer enn så lenge. Dersom du har >3GB ram ville jeg anbefalt deg (utifra min egen erfaring) å gå for 64-bits versjonen slik at du får utnyttet den fulle mengden med minnet som du har installert i maskinen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...