Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk plutselig ikke tilgjengelig.

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen ny pc (se signatur).

Siden fredag så har den fungert helt som den er ment å gjøre.

Så i dag, bestemte jeg meg for å stripse sammen litt ledninger.

Jeg slo av all strøm før jeg gjorde noe som helst.

For ordens skyld så klippet jeg av en strømforsyningsledning og isolerte endene.

Når jeg var ferdig med å stripse ledningene så vil ikke maskinen starte.

Dvs. den finner ingenting å boote fra.

Den finner DVD rom'en, men ingen av de to harddiskene.

For feilsøkingens del, så satt jeg i en annen SATA disk jeg har, og den fant den med en gang... fikk dog feilmelding om at den S.M.A.R.T mente den var i dårlig forfatning.

Det er to SATA disker, og det er litt merkelig at begge tar kvelden sånn uten videre.

Noen som har noen ide?

Edit: Kan det være pga. strømforsyningen?

Dersom jeg har forsøkt å kople de til PCIe kontaktene (som jo er likedan), eller Peripheral/floppy kontaktene (som også er lik)... i stedet for SATA kontaktene?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sån uten videre så faller det meg også naturlig å si at feilen er sansnligvis forårsaket av at du var inni maskinen og rotet, og ikke at begge diskene feilet samtidig.

Først av alt så forstår jeg ingenting av hva du mener med "For ordens skyld så klippet jeg av en strømforsyningsledning og isolerte endene". Kan du forklare hva nøyaktig du gjorde og hvorfor? Hvorfor følte du det nødvendig å modifisere PSU ledningene dine??...

Ellers så vil jeg si at mest sansynlig er det snakk om et kabelproblem, altså at en av kablene som er koblet til hardiskene har dårlig kontakt. gå over dem igjen og koble alt fra-og-til igjen så du er sikker på at alt har god kontakt..edit: jeg¨mener også at duskal sjekke strømforsyningskablene, ikke bare datakablene. Sjek gjerne via fysisk kontakt at diskene spinner (du vil føle vibrasjon)

Gi oss en tilbakemelding om det ikke løser problemet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Sån uten videre så faller det meg også naturlig å si at feilen er sansnligvis forårsaket av at du var inni maskinen og rotet, og ikke at begge diskene feilet samtidig.

Først av alt så forstår jeg ingenting av hva du mener med "For ordens skyld så klippet jeg av en strømforsyningsledning og isolerte endene". Kan du forklare hva nøyaktig du gjorde og hvorfor? Hvorfor følte du det nødvendig å modifisere PSU ledningene dine??...

Ellers så vil jeg si at mest sansynlig er det snakk om et kabelproblem, altså at en av kablene som er koblet til hardiskene har dårlig kontakt. gå over dem igjen og koble alt fra-og-til igjen så du er sikker på at alt har god kontakt..edit: jeg¨mener også at duskal sjekke strømforsyningskablene, ikke bare datakablene. Sjek gjerne via fysisk kontakt at diskene spinner (du vil føle vibrasjon)

Gi oss en tilbakemelding om det ikke løser problemet.

-Stigma

Når det gjelder den ledningen som ble klippet av. Dette ble gjort strømløst. Jeg hadde problemer med å få på sidepanelet der jeg har gjemt en del ledninger (AntecP182 kabinett.

Alle lederne ble isolert ordentlig hver for seg. Dessuten, så fungerte denne ledningen utmerket til alt annet.

Jeg har også prøvd å sette inn en annen SATA strømkabel fra PSU og ny SATA kabel fra hoverkort til harddiskene. Disse kabelene fungerer utmerket med DVD spilleren og den klarer starte opp en annen harddisk jeg har på en annen maskin. Dog, den får melding om at S.M.A.R.T mener den er i litt dårlig forfatning.

Skal prøve å sette harddiskene inn i gammelmaskina og se om den klarer starte de opp og lese de senere i kveld når jeg kommer hjem fra arbeid (har lunsj nå).

Men dersom det skulle vise seg at motoren er steindød, så har jeg veldig mye musikk, bilder, nedlastede programmer og e-post med produktnøkler til disse programmene... +++ mye annet.

Alt lovlig... derfor litt irriterende, da jeg må huske hva jeg hadde og innhente denne info'en igjen...pluss at jeg må rippe cd-samlinga mi igjen... pluss bildene. Nå har jeg riktignok backup på de aller fleste av disse bildene, men ikke fra siste ferietur...og ikke sortert.

Hva kan jeg gjøre for å få hentet ut dette dersom motoren er steindød?

Lenke til kommentar

Hvis disken faktisk er død og ikke starter:

- Hvis bare elektronikken er gåen kan du kjøpe en identisk disk, rive av kontrollerkortet fra det og festet det din gamle harddisk. Ikke akurat anbefalt for folk uten god peil på hardware...

- Hvis det er en mekanisk feil, så kan ingenting utenom IBAS hjelpe deg. IBAS fikser ut dataene fra disken din så uten problemer så lege du ikke har dyppet den i syre =P Det koster dog som regel flerfoldige tusen... og så langt jeg kjenner finnes det ingen billigalternativ til IBAS.

Se først om disken viser på den andre masinen din du og ta det derfra. Det virker usansynlig at to disker har dauet samtidig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ny pc'n klarer å lese SATA disken i gammel pc'n min, men ikke disse nye...

Gammel pc'n min klarer akkurat det samme.

Diskene er daue...det må bli konklusjonen.

Ringte IBAS i dag faktisk, og de skulle ha 1200 ca for diagnose og ytterligere 6-6500 for å få ut dataene.

Så jeg var å kjøpte en ny HD i dag... men det hjelper ikke de gamle dataene mine.

Jeg tok jo ut harddiskene når jeg begynte å stripse opp ledninger, og i den prosessen må jeg på ett eller annet vis klart å gi disken en statisk støt.

Vil derfor tro at det er elektronikken som er gåen.

Den eneste gangen jeg kan tenke meg at dette skjedde er når jeg tok den ut, så tenkte jeg å flytte den ene disken slik at de sto i hver sin ytterkant på skuffa. Jeg holdt hele tiden i skuffa slik at noen utladning ikke skulle kunne skjedd der, men når jeg flyttet ene disken så hvilte jeg karroseriet på de på dongeribuksa mi. Kan dette ha generert noe statisk elektrisitet, og vil statisk elektrisitet gitt i karroseriet på diskene kunne ødelegge de? Det var da altså på motsatt ende av der harddiskene har strøm og signaltilkoplingene...

Vet du av noen guide på hvordan det gjøres å skifte kontroller kortet?

Har liksom ikke så mye å tape.

Datakjeden de sa de hadde avtale med ett annet recoveryfirma som var noe rimeligere enn IBAS forresten... men de kunne ikke gi en pris før de hadde fått disken.

Lenke til kommentar

En tanke.

Dersom det rett og slett ikke kommer noe signal til motoren om at den skal starte å snurre diskene, kan det være en ide å tjuvkople disse?

Midt under spindelen, rett ved siden av kontroller kortet, så går det fire kopperledere. Jeg vil tro disse styrer bl.a. motoren som spinner diskene.

Dersom jeg finner ut hvilke og lodder ett par ledninger rett på disse, så kan det være at disken lar seg lese?

Noen som har innput på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...