Snåsamannen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hei! Husker å ha hatt denne lille koden før, men har mistet den... Altså, jeg har et ISO format jeg ikke kan forandre med HTML, så jeg må dekode echoen/stringen til UTF-8... anyone? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Det spørs jo helt og holdent hva dataene er fra før. Er det ISO-8859-1 fungerer det som nevnt over med utf8_encode. Er det bare tegn fra nedre del (00 til 7F) av ASCII så er det prikk likt UTF-8, og ingenting er nødvendig. Merk, du må kunne garantere for at alle tegn er mellom 00 og 7F. Er det derimot noe annet enn ISO-8859-1 eller 7bit ASCII må man bruke mbstring og funksjonen mb_convert_encoding(...). PS: Litt pirking, men UTF-8 er en Unicode-encoding og praktisk talt en komprimering av UCS4 (tegnnummer i Unicode uttrykt med 4byte). Det heter derfor at man skal omkode eller enkode til UTF-8, ikke dekode. Endret 3. september 2008 av Ernie Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Stjeler tråden litt da jeg har samme problemet selv. Jeg ekkoer data fra en MySQL database. Feltene er i utf-8. Men når jeg f.eks skriver ut echo $row[navn]"; Så blir ikke de norske tegnene med.. Det blir div rare tegn. Er det encodingen i html som er galt, eller må jeg kjøre utf8_encode() før jeg skriver den ut? Endret 5. september 2008 av semtex Lenke til kommentar
Rematusen Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Stjeler tråden litt da jeg har samme problemet selv. Jeg ekkoer data fra en MySQL database. Feltene er i utf-8. Men når jeg f.eks skriver ut echo $row[navn]"; Så blir ikke de norske tegnene med.. Det blir div rare tegn. Er det encodingen i html som er galt, eller må jeg kjøre utf8_encode() før jeg skriver den ut? <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> Vis ikke det fungerer, kjør utf8_encode();. Er det norske tegn i databasen? Endret 5. september 2008 av Rematusen Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Takk! Meta tag hjalp ikke, men når jeg kjører variablen igjennom utf8_encode() først så ble det bra. (ja norske tegn i db) Lenke til kommentar
Snåsamannen Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Semtex akkurat det jeg også gjør, en liten verden eller hva? Prøver å få det ut fra Wordpress Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) først hva som er din tegnkoding i mysql databasen? hva som er din tegnkoding i phpsiden? hvis phpsiden din er i utf8 og mysqldatabasen din i iso-8859-1, hjelper disse linjene å sette rett etter at du har opprettet databasekoblingen. da tvinger du mysql å returnere svar i utf8. mysql_query ("SET NAMES utf8"); mysql_query ("SET CHARACTER_SET utf8"); Endret 7. september 2008 av ThorB Lenke til kommentar
olabilen Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Send også en utf-8 PHP-header: header ('content-type:text/html;charset=utf-8'); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå