Gå til innhold

kjøre på et offentlig kjøretøy. rettigheter ?


Zer0z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ingen her som påstår noe annet med reelle tilfellene hva skylddeling angår, nå diskuterer man altså skylddelingen når det åpenbart er en som (brå)bremser på pur F.

Det blir jo en helt hypotetisk problemstilling, for du som kjører bak kan ikke i forkant (eller i etterkant) vurdere om en oppbremsing er pga en reell (potensiell) fare eller om det er på pur F.

Det er jo bare om personen innrømmer å ha bremset på pur F at det kan bli en sak ut av det. Som etter min mening han som kjører bak uansett bør tape.

 

Du spurte også tidligere om "hvor raskt blir avstanden forliten idet øyeblikket du klamper inn bremsen på pur F fordi en flue satt i veien i 80 km/t". Om du holder fornuftig avstand til bilen foran, har du tre sekunder på deg til å klampe inn bremsen, under forutsetning av at bilene har sånn omtrent samme veigrep. Uansett vil avstanden gi deg tid til å vurdere alternativer (busslommer, motgående felt hvis det ikke er trafikk osv) om du ser at avstanden blir for kort.

Lenke til kommentar
Det er ikke meg som begår et lovbrudd ved å bremse ;)

 

Jo, dersom du gjør det for å fremprovosere en kollisjon så er det faktisk det.

 

Uten at dette er relevant i denne saken så mener jeg å huske at jeg leste om en fyr her forleden som ble dømt for forsikringssvindel fordi han drev og fremprovoserte kollisjoner med andre bilister for å inkassere penger fra forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Det er vel noe som heter at man skal være aktsom i trafikken og ikke skape farlige situasjoner. En som bråbremser på pur F.. bryter vel dette.

 

Men samtidig så skal jo bilene bak holde god nok avstand til å klare å stoppe.

 

Uansett vil jeg tro at en buss som stopper for å slippe av eller på passasjerer rett ved en busslomme ikke gjør noe uaktsomt.

Lenke til kommentar
Det er vel noe som heter at man skal være aktsom i trafikken og ikke skape farlige situasjoner. En som bråbremser på pur F.. bryter vel dette.

Å ligge helt opp i ræva er jo mye mer uaktsomt! Det er bedre førevar enn ettersnar, og hvis man muligens merker en fare, er det bedre å bremse og unngå en ulykke, enn å få en ulykke (som kanskje kunne ha blitt veldig alvorlig).

 

Hvorfor bare la være og ligge helt oppi ræve til folk hele tiden? Jeg bare seeer ikke problemet.

Lenke til kommentar
Det er vel noe som heter at man skal være aktsom i trafikken og ikke skape farlige situasjoner. En som bråbremser på pur F.. bryter vel dette.

Å ligge helt opp i ræva er jo mye mer uaktsomt! Det er bedre førevar enn ettersnar, og hvis man muligens merker en fare, er det bedre å bremse og unngå en ulykke, enn å få en ulykke (som kanskje kunne ha blitt veldig alvorlig).

Jeg er helt enig, bare prøvde å komme tilbake til kjernen i denne tråden.

Min personlige mening er at den som ligger for tett inntil bilen foran kun har seg selv å takke når det smeller.

Lenke til kommentar

Diskusjonen ang. noen som bremser for å fremprovosere en kollisjon er jo helt irrelevant, - ja - hvis han innrømmer det så får han sikkert skylda. - Men hvem gjør da det? - Et forsikringsselskap kan selvsagt basere skadeoppgjøret på din versjon hvis du påstår at dette skjedde, og du kan jo ha flaks med at motparten ikke giddder/har mulighet til/etc å protestere, men jeg skal garantere at i det øyeblikket motparten sier at dette bare er tull, og at han så en katt som sprang over veien så sitter du der med hele skylda selv...

Lenke til kommentar

Jeg ligger nå stort sett et par sekunder bak folk når jeg kjører bil, hvis det da ikke er sneilekjøring i Bergen sentrum, men da kjører vi i 10km/t og da må man kjøre en lada for å greie å kollidere i den foran.

 

Trådstarter lå 0,5 sekunder bak en buss hvis ikke jeg missforstod helt, en spesiell grunn til at du lå opp i røven på kjøretøyet foran?

Lenke til kommentar
6 ganger på 7 år da..

 

Han anket vel saken så vidt jeg vet, og blei da frikjent.

Mener jeg så det på nyhetene, men om du søker litt så

finner du det kanskje på nettet :)

 

Nope. Finnes ingen informasjon noe sted om noen anke, bare en masse ulike medier som 10. juli i år rapporterer om at han ble dømt. Poenget er altså at det er ulovlig å fremprovosere kollisjoner i trafikken.

Lenke til kommentar

liten oppdatering i saken.

 

 

Ringte til politiet, for å hørte hvordan saken lå an.

 

 

 

kom til sentralbordet, der møtte jeg ei hyggelig dame, som satte meg over til trafikkvakta. Men der var det ingen som tok telefonen("utrolig") Så jeg kom tilbake til sentralbord dama igjen. Da satte hu meg over EN gang til, med samme resultat. men ble raskt satt over til kriminal avdelinga, av en eller annen grunn da. hehe

 

Der fortalte de meg at de ikke fant noe rapport om ulykken med bussen, bare en tidligere sak.

Og han politiduden tvilte på at jeg fikk noe forelegg på det, da det ikkke var skrevet noe rapport på saken da jeg ringte 11dager etter ulykken

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at man er villig til å ta risken på å ligge så nært at man ikke klarer å stoppe/unnamanøvrere på den strekningen man har til bilen forran.

At noen bråbremser for skybert er selvsagt dumt men sett at varebilen man ligger tett opptil frontkoliserer med en bil i feil kjøreretning eller en bil som spretter ut fra en privat vei fra høyre.

Det blir bråstopp det og da hjelper det lite å bortforkare seg eller skylde på andre når man seløv står der med fronten planta i bagasjerommet på varebilen med en H bjelke planta mellom øya ettersom varebilen var lasta med det.

Man skal alltid holde så stor avstand at man slipper unna å kolidere med bilen forran om den skulle bråstoppe for det kan den i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...