vikingkylling Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har undersøkt en god del på nettet om dette, men finner det ikke noe sted. 1. Om jeg gifter meg med en dame fra USA, vil jeg da automatisk bli amerikansk statsborger, eller blir hun norsk statsborger? Kan vi ha dobbelt statsborgerskap? 2. Om hun flytter hit vil det naturligvis ta en tid før hun får jobb. Har hun da krav på en eller annen trygd? 3. Det samme gjelder om jeg flytter til USA. Om jeg ikke automatisk blir amerikansk statsborger og går på trygd her hjemme, kan jeg likevel få utbetalt trygden til jeg blir amerikansk statsborger? Takk for tips. Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 1. Selv om du gifter deg med en utenlandsk dame vil dere ha uendret statsborgerskap. Eneste forskjellen er at det vil ha noe å si dersom en av dere har tenkt til å søke om norsk eller amerikansk statsborgerskap. Hvis dere er gift gir dette nesten en garanti for at hun får norsk statsborgerskap hvis hun ønsker det. Reglene i USA kan være strengere, med tanke på søkerens vandel osv. Uten jeg skal gå mer detaljert inn på amerikas regler pga mangel på kunskap.. 2/3 Man har normaltsett ikke KRAV på trygd i Norge med mindre man har norsk statsborgerskap + reel grunn. Og i tillegg til at det tar tid å finne jobb, må hun ha arbeidstilatelse for å jobbe uten statsborgerskap, som i seg selv også kan ta tid å behandle. Ang. Trygd utbetalt i utlandet kommer det an på hvilken type trygd det er snakk om. Hvis det er arbeidsledighetstrygd, så er det liten sansynlighet for at du vil få det utbetalt i utlandet pga man må søke jobb regelmessig, og/eller vise at man gjør en innsats for å få seg jobb. Når det er snakk om uføre trygd e.l. er det noe annet. Anbefaler deg å snakke med en rådgiver e.l. som faktisk har dette som yrke. De er mer oppdaterte på dagens regler, og om regler innen Usa kontra Norge. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Takker for tips, det hjalp. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Kan vi ha dobbelt statsborgerskap? I utgangspunket nei. I Norge er dobbelt statsborgerskap forbudt ved lov, men for din amerikanske venninne er det selvfølgelig amerikansk lov som er gjeldende, og hva denne sier om dobbelt statsborgerskap. For ditt vedkommende mister du automatisk ditt norske statsborgerskap hvis du får innvilget f. eks amerikansk statsborgerskap. Beholder dere imidlertid deres respektive statsborgerskap og får barn, vil dette automatisk få både norsk og amerikansk statsborgerskap. Jeg har faktisk en venninne med tre statsborgerskap. Hennes mor jobbet for mange år siden ved den norske ambassaden i Manila, og der traff hun en amerikansk soldat. De giftet seg og fikk ett barn, min venninne, som ble født i Manila. Så i dag har hun både norsk, amerikansk og fillippinsk pass. Hennes bror som ble født i Norge, har kun to pass. Oh jeg har bare ett Endret 2. september 2008 av Xtend Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 For å få trygd må man ha en reell grunn, som nevnt tidligere. Skal din amerikanske venninne få oppholdstillatelse i Norge, må du vise at du har tilstrekkelig inntekt til å forsørge henne. For et par år siden var dette 160.000, jeg vet ikke hva dette er i dag. Noen trygd har hun vel ikke rett på, dette betinger at hun er medlem av folketrygden og har opptjent rettigheter. De eneste unntakene jeg kan se er at hun kan ha rett på uføretrygd og minstepensjon. Det er heller ingen automatikk i dette med statsborgerskap. Hun må søke om å få det, og det innvilges kun etter at hun har bodd her i 8 år, eller hvis tiden dere har vært gift pluss tiden hun har bodd i landet er større en 8 år. Det tar i tillegg ca. et år å behandle en søknad om statsborgerskap. Det koster også 3.000 kroner. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå