reor Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hei. Om ikke lenge er det slutt på analogt TV her jeg bor og spørsmålet er hvordan kommer man rimeligst i fra overgangen? Det er kabel i området, men jeg er ikke tilkoblet. Mange i området har parabol. Det er for øyeblikket liten interesse for mange kanaler, men dette kan endre seg. Jeg ønsker å ha tekst TV og har funnet ut at da trenger jeg et spesielt dekoder i tillegg. Jeg kjøpte nytt analogt Tv for ca ett år siden. Har også hytte noen mil unna. Takker for tips! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 det eneste du trenger i tillegg er dekoderen. dekoren er følger med abonnementet. tekst bruker du det som er på tven din. selv om enkelte dekodere også gir tekst tv ( tror ikke alle dekorene har det innebygget ) så er tekst-tv på tven din best. teksten er best tilpasset skjermen. for å finne hva som er mest økonomisk for deg så er den beste måten å samenligne prisen mellom de som kan tilby deg digital tv i området dit. du må bestemme deg for - hvilke kanaler kunne du tenke deg - se hva de forskjelig tilbyr av kanaler og så samenligne prisen - skal du ha tv på både hjemme og på hytta - skal du ta med deg dekoderen hver gang du reiser til hytta - trenger du tv på hytta mange av dem tar et ekstra gebyr ved instalasjon eller tilkytning . og så er det vis ganske vanlig at men må binde seg får et år med rikstv bruker du den vanlige antenne kontakten skal du bruke det på hytte så blir spørsmålet om du da ikke trenge en ekstra antenne der . med parabol bruker du en talerken formet antenne her er du nok også avhengig av en ekstra antenne på hytta. det er for mye styr å montere en parabolantenne. det er heller ikke vanlig å selge løse antenner smmen med parabol, men alt kommer som en pakke. jeg regner ikke med at du orker å monter og demonter antennen hver gan du reiser til hytta i begge disse tilfellene kan du ta med deg dekoder boksen. tilkoblingen til parabol er av enn eller annen merkelig grunn lit mer sår bar for skader siden den skal skrues fast til boksen men rikstv bruke ( slik jeg har forstått det ) den vanlig antenne kontakten så kommer man til kabel . det sier seg selv at det er ikke flyttbart . det er mulig at du også kan få rabatter på dekoder nr 2. husk at kanalene selges som pakker . du kan altså ikke velg en og en kanal det skal ikke være lett !! lykke til ! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 ...Det er for øyeblikket liten interesse for mange kanaler, men dette kan endre seg. Jeg ønsker å ha tekst TV og har funnet ut at da trenger jeg et spesielt dekoder i tillegg. ... Har også hytte noen mil unna. ... Liten interesse for mange kanaler + hytte; det høres ut som det enkleste og billigste uten faste utgifter vil være digitalt bakkenett med eller uten TV2-kort fra RiksTV, dersom du har dekning begge steder. Så tar du bare med deg dekoderen på hytta når du drar dit, den er på størrelse med en litt stor og tjukk bok, men veier mindre. Tekst-TV: Selv har jeg dekoderen Grundig DTR 8740 MHP. Den støtter både gammeldags og digital tekst-tv, og kostet meg 2000 kr uten abonnement. Jeg har ikke erfaring med dekoderne i 1200-1500-kroners-klassen, men vet at de ikke støtter digital tekst-tv. Noen som kan si noe hvorvidt/hvordan de støtter gammeldags tekst-tv? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 har brukt grundig 8720 en del, knallgod mottaker på dårlig signal, og den har teksttv, men ikke så mye minne, så det går litt tregt i forhold til feks å ta inn rikstv direkte på en sony tv. (de har gjerne hundrevis av sider i minnet,slik at teksttv aldri lar deg vente) Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Mens 8740 ser ut til å ha alle de gammeldagse teksttv-sidene i minne, mindre ventetid når jeg bruker tekst-tv på boksen enn når jeg bruker tekst-tv på TV-en som har 500 siders minne. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) nå kan jeg ikke vite hvordan tekst tv ser ut på skjerme med en ( for meg ) ukjent dekoder. det jeg kan forteller er at den motorola dekoderen som jeg bruke vises teksten veldig dårlig på min tv . dekoderen har betegnelsen vip 1510. og har kun analoge utganger ( s-video og scart ) tegne og bokstavene blir fremstil av "små firkanter" nesten på samme måte som grafikken som Commodore 64 lagde i sin tid . da takler den innebygde tekst-tv fusjonen i tv-en det mye bedre. teksten blir lettere å lese Endret 6. september 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
reor Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Takker for nyttig info! Nu er det vell noen tvkanaler man får inn uten abonnement så det er mest fristende å prøve med dekoder uten abonnement. Det bør kunne takle svake signaler da det er umulig å anta den digitale signalstyrken ved hytta. Hvor mye dyrere et dekoder blir uten abonnement kjenner jeg ikke til. Når man først må kjøpe dekoder kan det være greit å ta med i vurderingen ett som også kan gå på 12V selv om dette ikke er et must. Uansett abonnement eller ikke så kommer man vell ikke unna NRK avgiften før den blir fjernet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 hvis man kjøper en tilfeldig dekoder ( om det er mulig ) så et det stor sannsynlighet at man likevel får en annen når man kjøper et abonnement. så her er det selskapet som bestemmer hvilken dekoder du kan benytte deg av. om du kan bruke den på 12v varierer. hvis jeg husker rett så var vist dekoderen til canal digital laget slik at de hadde innebygget strømforsyning , mens de som var laget av Motorola hadde ekstern adapter. det er bare på 5v Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Grundig og sagem bokser fra rikstv kan begge fungere med 12v.... Mener canal difital sin HD boks også kan dette. Lenke til kommentar
reor Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Takker for svarene. Jeg endte opp med Sagem som ser ut til å fungere bra så langt. På grunn av antatte svake signaler grunnet inne piskantenne med antenneforsterker var jeg på jakt etter Grundig som var / er utsolgt her for lengre tid fremover. Men når Sagem klarer jobben er det jo like bra og ca 1000 kr billigere. Endret 5. oktober 2008 av reor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå