Gå til innhold

Hvor ofte har dere fått toll/moms...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Toll != moms.

Ehh. nei, det er feil.

toll har ingenting med meromsetnigsavgiften og gjøre, eller merverdi avgift som den nå så fint heter.

!= betyr IKKE lik. kjent stoff fra div. programmeringsspråk.....

Ok.. viste ikke det. :oops:

Er ingen programerer.

Stusset dog over utropstegnet...

Eloquence; særdeles unødvendig med stygg komentar i tilfelle. :shrug:

Lenke til kommentar

grensen for momsfritak er fortsatt 200 kr..

det er to ting som kan gjøre at man ikke blir belastet MVA v/kjøp av utlandet.

1. webshopen du kjøper fra betaler MVA(sendingen sendes DDP, delivery duty paid/dør til dør ferdig fortollet), via et org.nr i Norge, noe som sannsynligvis kjøper blir belastet for via frakt tillegg eller at det er innbakt i kalkylen til shopen.

2. webshopen er snill mot mottaker og setter verdien på varene du allerede har betalt, = under 200kr. dette vet jeg gjøres, har ikke opplevd det på datashoper, men ved andre ting så har jeg erfart det (har drevet med fortolling selv). da slipper man MVA og Toll.

Posten tar 150 kr for fortolling, for de som er interesserte så kan de fortolle selv via toll.no elektronisk.

UPS og DHL vet jeg kan være litt snillere med fortollingsgebyrene...

det er sjelden det er hipp som happ at det blir gjort fortolling, men papirene som følger med varene er det som gjør at det blir tatt inn til fortolling.

MVH

Blackster

Lenke til kommentar

Ok.. viste ikke det.  :oops:  

Er ingen programerer.

Så kanskje du spør neste gang, istedet for å påtvinge personen en annen mening.

FYI:

Identisk lik: ==

Ikke lik: !=

Større/mindre enn eller lik: >= | <=

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok.. viste ikke det.  :oops:  

Er ingen programerer.

Så kanskje du spør neste gang, istedet for å påtvinge personen en annen mening.

FYI:

Identisk lik: ==

Ikke lik: !=

Større/mindre enn eller lik: >= | <=

!= == <> :smile:

Lenke til kommentar
Toll != moms.

Ehh. nei, det er feil.

toll har ingenting med meromsetnigsavgiften og gjøre, eller merverdi avgift som den nå så fint heter.

Hmm.... jeg tror det er du som tar feil der gitt

!= er det samme som "ikke lik" eller "forskjellig fra" :wink:

har forresten bestilt i fra utlandet 2 ganger hvor summen har blitt over 200 kr den ene gangen måtte jeg betale moms den andre gangen slapp jeg.

Derfor er jeg overbevist om at det hele avgjøres ved hjelp av loddtrekning :D

Lenke til kommentar

Jeg har vel en tommelfinger regel som tilsier 1 av 10 slipper du unna med. Jeg har fått inn en relativt dyr sak, som jeg slapp moms på. En liten LCD skjerm. Men den kom heller ikke med posten, men med DHL.

Har også fått noe varer med FedX, de ble tollet i Oslo, og videresendt med posten. Men betalte ingenting i tollgebyr, kun momsen.

Det meste som kommer til landet med posten har jeg inntrykk at blir tollet. Gavemerking kan funke, men er langt fra sikkert.

Nå har de forresten forandret opplegget litt. Alle postpakker som kommer til landet, blir nå stoppet i Oslo - ikke hos ditt lokale tollsted som før (det gjelder i allefall for troms, sikkert resten av landet og) dette har for mitt vedkommende ført til store forsinkelse :evil: Før var det bare 1 dags ventetid.. Nå går det 1 uke i tollen, og 1 uke i posten... Snakket med posten, og de lovet i allefall at de skulle prøve og skjerpe seg, og ansette flere folk. Som at det skjer... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har sluppet unna med ALT hit til. Har ikke akkurat kjøpt voldsomt mye, men siste pakke fikk jeg på fredag til den nette sum av 840 kroner. Den gikk rett igjennom også selv om den var pakket i en kartong som det stod sigarettreklame på! :lol: Det var en girskifter til pc foresten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har inntrykk av at cirka 1 på 5 blir "tatt" av post/tollgubbane og det er like spennende og artig hver gang :D Det vi ikke må glemme er at hvis du fortoller selv betaler du realtivt lite. Bestillte for eksempel Motogp 2 fra play.com og fortollet selv, kostet 65,- Spillet kostet meg 365,- og blev som vanlig levert innen 1 uke. Totalt sett blev det altså 430,- OG DET ER FREMDELES MYE BILLIGERE enn å kjøpe i Norge.

Posten brukte derimot ei uke for å sende meg en regning på det så de er som regel like snar som en tjukk lort i et trangt rør :woot:

Jeg bestiller det meste i utlandet siden jeg boykotter de fleste nettbutikker i Norge. (Plethora av dårlige erfaringer, til og med lureri) Hvis mange flere gjør dette kommer posten til å bli inundert med pakker fra utlandet og kommer sjansen at pakker slipper igjennom sikkert til å øke. Til han/hun som sa at posten muligens ansetter flere folk vil jeg si: Not a snowball`s chance in hell my friend :D

Lenke til kommentar
For vanlige varer med 200,- grense skal også frakta inngå, slik at en vare til 150,- med frakt på 51,- kommer over 200,- og skal betales avgift for (moms).

Ifølge din egen link til toll.no, så er dette ikke riktig.

Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.

Dette ble presisert av departement/direktorat (husker ikke hvilken) for noen måneder siden, som følge litt ulik praktisering av reglene.

Lenke til kommentar

poenget er at denne grensen på 200 spenn ble fastsatt en gang på 70-tallet. tar man i betraktning prisstigningen tilsvarer dette 845 kr... konkulsjon: p.k foss er en kjiping og alle anbefales å stemme langt bort fra høyre... :woot:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tenkte jeg skulle bumpe denne, ettersom dette virker som en fin tråd å spørre et spørsmål i, istedetfor å starte en ny. Er det fremdeles slik at bøker er momsfritt, og dette da vil skli greit igjennom tollen, eller er dette forandret? Ser på toll.no at bøker står på lista over ting man kan fortolle selv, så dette tyder jo litt på at reglene er forandret. (Lenge siden jeg har bestilt noe fra utlandet, men sist gang sklei boka igjennom som i en olja sjømannsbrud.)

Edit: Så søkefeltet litt for sent, og der fikk jeg søren meg også en smekk for å ha skumlest. - Jeg trodde jeg hadde lest alt på den sida, jeg :)

I tillegg er noen varer toll-og avgiftsfrie slik som for eksempel bøker og mynter i de tilfellene det er import til eget forbruk og ikke for videresalg.

Kilde

Lar denne posten stå, ettersom den oppklarer noe som var uklart, ihvertfall for min del. Kan jo hende andre er i samme båt.

Jippi! Billige tab-bøker, come to me!

Lenke til kommentar
Toll != moms.

Ehh. nei, det er feil.

Greit nok at folk som ikke kan programmere har vanskelig med å forstå dette, men !'en burde da vel få folk til å lure? :roll:

Lenke til kommentar
Bestilte for noen år siden en CD fra Tyskland, Selve CDen kostet ca 180 kr, men ble på kr 225 med frakt o.l.

Fikk en lit ehyggelig overaskelse da plata kom, kostet med toll over kr 400....

You got screwed.. Ifølge forskriftene skal du da faktisk ikke betale noe for fortolling..

Lenke til kommentar

Å fortolle selv for varer under 1000 kroner har vært en drøm for meg så langt. Penger spart er penger tjent?

Eksempel:

Bestilte noen DVD'er og bøker fra Amazon. Verdi 1200 kroner

Fikk pakken hjem og brev med om at jeg enten

A. Måtte stikke til posten å fortolle

B. Fortolle den selv

C. Sende den i retur uåpnet

Tok så å logget inn på siden.. tastet inn beløpet som DVD'ene utgjorde. (Bøker er momsfrie). Trakk og fra transportkostnadene som bøkene utgjorde (slik en skal gjøre) og etter en ukes tid dukket moms regningen opp for det beløpet jeg hadde tastet inn.

Ikke verdens mest proffe sider, men fungerte gjorde det.

Dyreste jeg har fått inn uten moms: ett par tusen kroner i noe kosmetikk greier jeg handlet for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...