Jorgen_P Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hei. Jeg skal nå endelig prøve å sette opp en server hjemme. Har veldig lite, tilnærmet ingen erfaring, men et sted må man jo starte Har tenkt å gå til innkjøp av en rackserver pga. plass, bor i LITEN studentleilighet. Skal kjøre Windows hypervisor + 5,6 virtuelle servere. SQL, AD, Exchange, SharePoint, BizTalk.. på Windows Server 2008 Vil helst bruke DELL eller HP, og bør ikke være større enn 2U Kikket litt på denne: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...32971&s=bsd Hva tror dere? Mulig jeg er helt på jordet - Jørgen Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Er nok grei den for hjemmeserver, men du trenger med enn 2gb ram dersom du skal kjøre alt det der. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Husk at mindre servere ofte bråker mer. Mindre vifter trenger høyere rpm for å flytte lik mengde luft. Lenke til kommentar
Jorgen_P Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Takk for raske svar. Ja, støy er en faktor som jeg må ta med i beregningen (har en samboer som ikke overbegeistret for pc ) Men jeg har ikke plass til en tower løsning :/ Anbefaler dere mer enn 4bg? Endret 2. september 2008 av Jorgen_P Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Ville gått for HP da dette er meget solide og gjennomførte produkter, de har også vifter utviklet for å avgi mindre støy, men støy vil en alltid ha fra en server. Jeg ville imidlertid også satset på noe større formfaktor. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Dess "mindre U", jo fysisk mindre vifter, som må gå på høyere turtall enn større vifter for å flytte tilsvarende mengde luft. Så en 2u vil nok bli drygent hvis du skal ha den i stua På jobb har vi en SFF (small form factor... ser nesten ut som en stuepc) server (asus hovedkort, xeon, 4gb osv...). Tar ikke mer plass enn en liten microbølgeovn og kan utstyres med relativt stor kjøleribbe og vifter. Kunne det vært noe? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg tror du burde revurdere det om du har plass til tower eller ikke. Om du ikke har ett rack å sette en rack-server i, så vil den kreve like mye, om ikke mer, plass enn det en tower server trenger. Jeg ser dette selv på jobben nå. Der har vi noen rack og i de rackene kan vi få 40 rackservere inn på samme areal som 2 tower servere (merk areal og ikke volum), men den ene rackserveren som ikke er i ene racket, tar like stort areal som det 2 towerservere gjør. Når det gjelder spec av serveren, så må du tenke på at de fleste av tjenestene du skal kjøre er enten CPU, minne eller disk krevende tjenester, slik at du må ha en relativt godt specet server, spesielt når du skal kjøre alle på samme maskin. Lenke til kommentar
Jorgen_P Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Da har jeg revurdert til tower, en kommode må ofres. Dere anbefaler også her HP? Hva med denne serien? HP ProLiant ML350 G5 JKJK: Jeg har ingen erfaring med SFF server, klarer de å kjøre 5,6 virtuelle servere? Link? - Jørgen Endret 2. september 2008 av Jorgen_P Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 HP ProLiant ML350 G5 vil funke fint det, men husk det med støy for det første du vil høre når du åpner døra hjemme er serveren som durer uansett hvilken du velger av 3xx seriene el.l. Om du skal ha vekk støyen på HP må du ned på "leke-serverene", dvs ML 1xx serien. Og da kan en nesten heller bare slenge sammen noe av løse deler for er ikke så stor forskjell på det uansett så lenge en bruker ett vanlig server hovedkort (supermicro el.l) Ang spec så burde en singel quadcore m/8 gig ram og for eks 4 disker i raid 10 funke for det der så lenge det kun er snakk om test/kurs/development/utdanning el.l. men om du skal opp med noe bedriftskritisk så må du over på noe helt annet. Lenke til kommentar
Jorgen_P Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 HP ProLiant ML350 G5 vil funke fint det, men husk det med støy for det første du vil høre når du åpner døra hjemme er serveren som durer uansett hvilken du velger av 3xx seriene el.l. Om du skal ha vekk støyen på HP må du ned på "leke-serverene", dvs ML 1xx serien. Og da kan en nesten heller bare slenge sammen noe av løse deler for er ikke så stor forskjell på det uansett så lenge en bruker ett vanlig server hovedkort (supermicro el.l) Ang spec så burde en singel quadcore m/8 gig ram og for eks 4 disker i raid 10 funke for det der så lenge det kun er snakk om test/kurs/development/utdanning el.l. men om du skal opp med noe bedriftskritisk så må du over på noe helt annet. Akkuratt. Bestillte deler for å sette det sammen selv. Bare å vente til det kommer i posten Takk for alle svar. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Akkuratt. Bestillte deler for å sette det sammen selv. Bare å vente til det kommer i posten Takk for alle svar. Men håper du valgte en god raid kontroller for onboard kontrollerene og andre billige kontrollere gir alt or lite I/O til å brukes til noe vetig i denne sammenheng. Vil selv anbefale 3ware el. Areca sine 4 kanalere for eks med minne og batteri så du kan ha write cache enablet uten å miste data ved strømbrudd (du tjener MYE på å ha write cache mot raidet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå