Gå til innhold

pc`en slår seg tregt av :-(

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at når jeg slår av dataen så bruker det fra 1 til 10 minutt fra jeg har valgt å slå av datamaskinen til den slår seg av.

Jeg bruker win2000pro og hadde et lignende problem med win-xp home, bare at da tok det også lang tid å begynne oppstartningssekvensen til xp, pluss at det også tok lang tid å skru den av. På harddisken er jumperen på master men i bios står det at cd-romen er primary master men jeg vet ikke om dette har noe med problemet å gjøre. Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dette problemet jeg også... :(

Før tok det 2-3 sekunder å skru av pc'en... Nå tar det ca. 10 min, det begynte etter at maskina mi klikka for ca. 1 mnd siden...

MSI 845PE MAX-2 FIR

P4 2.533

512MB TwinMOS PC3200

WD 80GB 2MB

WD 120GB 8MB

+++

:-?

Lenke til kommentar

Husk at du skal defragmentere ikke formatere. det kan bli kjedelig :wink:

Det er flere måter å få en raskere avslutting på. Om du har en veldig stor disk kan det lønne seg å lage flere partisjoner.

Du bør også rydde opp i registeret, hvis du sletter installerte programmer og spill uten å bruke den innebygde "remove/add prgorams" på kontrollpanelet, ligger det igjenn en god del programfiler som windows må pløye gjennom når det skrus av og på. finn ut hvordan du gjør dette HER

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid installeravinstaller programmet til windows, har tilogmed snarvei til det på skrivebordet :) . Men nå har jeg defragmentert og har ikke merket noen endring, jeg har 2 stasjoner c: 20gb og d: 93gb. Noen som vet en løsning på problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Går av og til over 1 minutt på win2000, men det går som regel raskare

dersom eg avsluttar alle program først og lar harddisken roe seg ned litt.

Så tek eg CTRL+ALT+DELETE og stenger av ein passelig bunke med

prosessar. Spesielt Anti-Virus prosessar.

Til slutt avsluttar eg som vanleg.

Bent

Lenke til kommentar
Jeg har et problem med at når jeg slår av dataen så bruker det fra 1 til 10 minutt fra jeg har valgt å slå av datamaskinen til den slår seg av.

Jeg bruker win2000pro og hadde et lignende problem med win-xp home, bare at da tok det også lang tid å begynne oppstartningssekvensen til xp, pluss at det også tok lang tid å skru den av. På harddisken er jumperen på master men i bios står det at cd-romen er primary master men jeg vet ikke om dette har noe med problemet å gjøre. Håper på hjelp!

På primary IDE kanal, HD som master, og cd-rom som master på secondary IDE kanal hvis du har vanlig oppsett. Du må ikke å finne på å sette disse to på samme IDE kabel hvis ikke nødvendig !

Så bør du sjekke at UDMA er aktivert i både IDE og ATAPI enheter.

Edit: ja ja to/ti pils, og over og ut :lol:

Lenke til kommentar
Går av og til over 1 minutt på win2000, men det går som regel raskare

dersom eg avsluttar alle program først og lar harddisken roe seg ned litt.

Så tek eg CTRL+ALT+DELETE og stenger av ein passelig bunke med

prosessar. Spesielt Anti-Virus prosessar.

Til slutt avsluttar eg som vanleg.

Bent

Spørsmålet er jo da hvor lang tid du bruker på å avslutte alle program, la harddisken roe seg, stenge en "passelig bunke med prosesser" og så velge slå av? Jeg vil tro dette tar lengre tid enn enn ett minutt som du sier det tar for Windows å avslutte alt selv.

Litt sånn "gå over bekken etter vann" dette her :lol:

Lenke til kommentar

Hei.

Siden du har Logitech tastatur regner jeg med at du kjører siste versjon av deres iTouch software. Det er kjent at denne f***er opp enkelte systemer. Jeg hadde dette problemet selv, avinstallerte den driveren og alt fungerte fint etterpå.

Håper dette kan hjelpe deg.

-Neo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...