Gå til innhold

Synspunkt rundt spillenes utvikling.

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett

filmen ble jeg helt stum, han har så rett!

Poenget han legger fram er at folk og spillindustrien har glemt hvor viktig selve gameplayet i et spill er og ikke story/grafikk osv. Det kommer fram tydelig hvor lei han er av at spill kun fokuserer på at det skal være story og masse fancy cutscenes.

Gode spill var f.eks Mario, var ikke mye story der?

Senere forteller han at spill er som sport, noen er flink på det noen er ikke. Spill handler om å løse saker, slite seg igjennom levels og konkurere, ikke sitte å se på en dårlig b-film.

Iallefall, se filmen!

Synspunkt rundt det han sier?

Hva synes dere om spillenes utvikling?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det, enkelte utviklere har tendenser til å fokusere for mye på grafikk, slik at de glemmer/ignorerer gameplayet.

Grafikken har ikke så mye å si for min del, jeg blir jo selvsagt imponert over spill som Far Cry 2, og selv om det viser seg å bli et helt vanlig fps så blir jeg å spille det i 1-2 dager bare for å nyte hvor pent spillet er. Derimot hvis de forventer at folk skal spille det i uker/måneder/år så må de ha mer enn bare pen grafikk.

AoC er et fint eksempel, flott spill, men grafikken skapte nok av problemer, og hadde de trappet med grafikken og fokusert mer på gameplyet så kunne det blitt ekstremt bra ved release.

Spiller ofte gamle spill fordi de rett og slett er så bra, grafikken er jo elendig, men gameplayet er så bra gjennomført at det gjør ikke noe som helst.

Nå er det derimot et krav at spill må se någenlunde bra ut for å i det hele tatt selge, og det hadde vært fint om utviklere kunne holdt seg på et grafikknivå de kan takle, uten å ofte gameplay.

Edit: Kjedelig at fyren ikke orket å lage noe originalt, å kopiere 100% av en ekstremt populær fyr er bare patetisk. Han kunne sikkert gjort det bra hvis han var litt mer original.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Nå til dags må jo alle spill som skal ha maks salgspotensial også appellere til bortskjemt-adhd-drittunge-demografien, noe som fører til at det meste av gameplay, dialog, og interaktivitet blir dummet ned. Man kan ikke risikere at spilleren tar en ego-hit i spillet. Jeg har faktisk sett 'seriøse' rewievere som har klaga på at Bioshock var for 'komplekst'.

Spådom. Fallout 3 blir en gigantisk skuffelse for alle som har vært rundt svingen såpass at vi har fått spilt Fallout 1-2, og likt det.

Nestegenerasjons kontrollere kommer bare til å ha en knapp, 'action'-knappen. Alt annet blir for innvikla. Neste-nestegenerasjons kontrollere har ingen knapper, istedet detekterer den varmen i hånda di. Slik trenger du ikke gjøre noe som helst annet enn å holde i kontrolleren for at spillet skal spilles.

Nyeste spill jeg virkelig nøt: The Witcher.

Lenke til kommentar

Nå for tiden spiller jeg ganske lite, og de få gangene jeg spiller noe som helst går det i LotRO og Guitar Hero III. LotRO er morsomt fordi det er så mye¨å gjøre, så jeg gjør stort sett hva jeg vil, når jeg vil, om jeg vil.

Guitar Hero på sin side har mye musikk jeg elsker og jeg elsker å spille gitar. Grafikken er ikke akkurat på topp (har Wii-versjonen), men hva så? Vi har noen små rundinger som ramler nedover skjermen og spiller dem med en av fem knapper. Det er stort sett hele gameplayet og minner på mange måter om en forenklet versjon av Tetris. Men igjen, hva så? Det er utrolig morsomt å spille.

BioShock, Oblivion og til en viss grad Mass Effect kjedet meg fordi det er så latterlig enkelt. Gå dit, kverk dem, gjenta til du går lei. Selvsagt gjør du mer, men disse tre er tross alt rollespill. Når jeg tenker "rollespill" vil jeg helst tenke på Lands of Lore, Eye of the Beholder, Might and Magic, Ultima og så videre. Baldur's Gate helt klart et steg i riktig retning, men så fikk vi dessverre Neverwinter Nights. Meget bra editor, elendig spill.

Om det fortsetter slik blir jeg nok ikke å spille noe særlig lengre. Eneste positive er at jeg sparer mange penger på å ikke kjøpe spill eller oppgradere PC og konsoll. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig, og delvis uenig, at folk som ikke er stortalenter innen spilling kan ha det gøy med spill ser jeg ikek på som et stort problem, spill er underholdning. At det også kan underholde folk som ikke er veldig flinke, elelr folk som ikke gidder å investere masse tid i å trene på et spill gjør ikek eg noe. Men det er noen peinger angående historie, folk maser litt for mye om historie, misforstå meg rett, det er noen spill med god historie og noen som er vesentlig bedre pga, men nesten alle spill har simple historier, måten GTAIV sin historie blir oppskrytt demonstrer tydlig hvor lavt man legger lista for en god historie på spill...

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...