hojohansen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Hvordan er dette? Endret 2. september 2008 av hojohansen Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Bildet er jo stemningsfullt, men jeg syns det ble for mye sol/flare og for lite annet. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Bildet er jo stemningsfullt, men jeg syns det ble for mye sol/flare og for lite annet. Det var egentlig bevisst fra min side, da husene nedenfor osv. ikke er noe særlig dekrative. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Skjev horisont? Enig i at flaren blir i største laget Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Skjev horisont? Enig i at flaren blir i største laget Skjev horrisont ja, må si jeg sliter med å få rette bilder (kan ikke fatte at det skal være så vansklig..) Flar, hva er det? lysstrålene er ekte.. de kom etter jeg satte på uv-filter. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Problemet med skjev horisont kan endrest... Vist du har Photoshop. trykker du på Ruler på verktøylinjen (hold inne på eyedropper)... Dra streken i horisonten (Mest sannsynlig ei skjeiv linje...) Trykk på Image - Rotate Canvas - Arbitrari. Vips so har du eit rett bilde... Crop vekk kantande... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Flar, hva er det? lysstrålene er ekte.. de kom etter jeg satte på uv-filter. Flare er de uønskede refleksjonene i linseellementet,noe som du spesielt kan få når du tar bilder hvor en sterk lyskilde blir eksponert i objektivets frontlinse. Et UV filter kan forsterke disse uønskede elementene,da du setter på et glass til som kan lage refleksjoner. Du ser det tydelig i bildet ditt i nedkant av solen. Hvis du liker og ta bilder av himmel/vann med innslag av sol så er det et sirkulært polariseringsfilter du burde skaffe deg,gir deg bedre farger og tydligere linjer i bildet.men det er viktig og kjøpe et av god kvalitet Hoya DMC PRO1 for eksempel. Du kan også skaffe deg et gradert gråfilter men dem har jeg ikke noe kjenskap til. Her er et bilde som jeg har tatt med polariserings filter. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=993089&hl= Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Flar, hva er det? lysstrålene er ekte.. de kom etter jeg satte på uv-filter. Flare er de uønskede refleksjonene i linseellementet,noe som du spesielt kan få når du tar bilder hvor en sterk lyskilde blir eksponert i objektivets frontlinse. Et UV filter kan forsterke disse uønskede elementene,da du setter på et glass til som kan lage refleksjoner. Du ser det tydelig i bildet ditt i nedkant av solen. Hvis du liker og ta bilder av himmel/vann med innslag av sol så er det et sirkulært polariseringsfilter du burde skaffe deg,gir deg bedre farger og tydligere linjer i bildet.men det er viktig og kjøpe et av god kvalitet Hoya DMC PRO1 for eksempel. Du kan også skaffe deg et gradert gråfilter men dem har jeg ikke noe kjenskap til. Her er et bilde som jeg har tatt med polariserings filter. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=993089&hl= polariseringsfilter, ok - det må jeg ha! Pent bilde! Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Problemet med skjev horisont kan endrest... Vist du har Photoshop. trykker du på Ruler på verktøylinjen (hold inne på eyedropper)... Dra streken i horisonten (Mest sannsynlig ei skjeiv linje...) Trykk på Image - Rotate Canvas - Arbitrari. Vips so har du eit rett bilde... Crop vekk kantande... Hvor finner jeg eyedropper? Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg tror ikke polafilter hadde gjort seg på bildet ditt. Det fungerer best 90 grader vekk fra sola, og her har du jo direkte motlys. Om du bruker polafilter på vidvinkel får du fort stygge ujevnheter i fargene på himmelen, og de er det mye styr å fjerne i etterkant. Om du vil ha den blå himmelen litt mørkere kan du justere det i etterbehandlingen. I Lightroom har man HSL hvor man kan justere lysstyrke, metning og hue på hver farge. Det største ankepunktet med bildet ditt er mangelen på innhold. Skal du ha forgrunnen mørk må du iallefall ha noen konturer i den så man ser hva det er. Som dette f.eks.: link Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Det største ankepunktet med bildet ditt er mangelen på innhold.Skal du ha forgrunnen mørk må du iallefall ha noen konturer i den så man ser hva det er. Som dette f.eks.: link Innholdet var solnedgangen fra terrassen min, verken mer eller mindre.. Linken din får jeg ikke opp. Synes bildet er fint jeg, men nå er jeg jo bare en nybegyner i denne hobby'n Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Som andre sier så bør du rette opp horisonten. Jeg mener i tillegg at du bør få med mer himmel. Jeg ser ikke poenget med å ha halve bildet sort når du har tatt det pga. himmelen. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Jeg mener i tillegg at du bør få med mer himmel. Jeg ser ikke poenget med å ha halve bildet sort når du har tatt det pga. himmelen. Nei, det kan du si.. Dette bilde er ikke bare solnedgang, men fra terassen, jeg ville ta bilde av utsikten fra terassen slik jeg ser det, med hus forran - og en solnedgang. Mulig at det har blitt for mørkt slik at en dal av husene ikke kommer til syne, men det er bevisst, p.g.a en del mindre fine hus som er der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå