Gå til innhold

Elektrikker - hvor effektive er de egentlig?


steinih

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er elektrikker lærling selv, riktig nok på en fabrikk men har vært på et vanlig elektrikkerfirma før og de er noen sleipe jævler ass. Husker vi byttet en nødlyslampe på en bensinstasjon, er bare å skru ned og trykke på plass en ny og det ble det fakturert 5 timer på, vi brukte maks 3 timer fra vi kom på jobb om morgenen til vi var på neste jobb igjen. Husker også at montøren min dreit seg ut, mens vi dreiv på snakket jeg med de som bodde der og hun spurte om jeg var lærling, mens jeg sa jeg bare var utplassert. Elektrikkeren jeg var med var litt lang i maska da han prøvde å ta betalt for meg xD

 

Men elektrikkere er ikke sånn veldig effektive for de er nøye på at alt skal være så pent og de er flinke på å slenge på litt ekstra.

 

Har du et anlegg som ikke er innstalert etter forskrifter er det bare å glemme... Vanlige folk har mange fiks faks løsninger på alt som ikke er lovlige pga de ikke er sikre nok. På jobben min var det en som holdt på å miste armene idag fordi de skulle spare penger på å ikke tilkalle oss elektrikkerne. De skulle jobbe i en maskin og skrudde bare av bryteren men tok ikke ut sikringen og det er rimelig kraftige motorer det er snakk om. Maskinen starta mens en mekaniker holdt på, heldigvis for han så hadde han ikke fingra planta oppi maskinen akkurat da... Tilførselen gikk ikke igjennom bryteren, bra med folk som har peiling ;D

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Det er spesifiser på fakturaen 2.5 timer på lærlingen og 5 timer på elektrikkeren, med 2 forskjellige timepriser også. De tok litt mer enn halvparten for lærlingen.

 

Når det gjelder papirarbeid osv, så satt han faktisk inne hos oss å noterte ned en god del ting på en palm eller lignende.

 

Dessuten folkens, tilsammen er dette 7.5 timer. Og hva er det? Jo en hel vanlig arbeidsdag. Dersom noen av dere tingte et elektrikker firma og dem sier at dem bruker en hel arbeidsdag på å sette opp 2 taklamper, ville dere ha hyra dem da? Neppe!

 

Vi fikk som sagt beskjed om at jobben kom til å ta ca 2 timer. Dem sender da 2 mann til sammen som jobber max 2.5 timer, og for det fakturerer dem 7.5 timer. Henger jo ikke på greip.

Har fortsatt ikke hørt noe fra firmaet, så må vel ringe igjen i dag.

 

/steinih

Lenke til kommentar

Kan man egentlig bestemme om man vil at lærlingen skal jobbe eller ikke? Ihvertfall istarten av en lærlingsperiode går jo jobben kanskje tilogmed saktere en det den ville gjort uten lærlingen og så skal liksom kunden betale ekstra for det? Mange ganger står jo tilogmed lærlingen bare å ser på :p Såvidt jeg vet så skrives det kun hele timer, så hvis han har vært der over 2 timer så skrives det automatisk 3 timer osv.. men skal litt til for å legge til 2 timer da.

Lenke til kommentar

Det er vanlig at kunder, spesielt privat kunder, ikke forstår hvor mye det faktisk koster å ha en elektriker på besøk.

 

Det du må huske er: Du betaler for alle deler av arbeidet ikke bare den tiden en elektriker er der fysisk.

 

Her er et eksempel: Du ringer og bestiller en elektriker som skal henge opp to lys. Du starter å betale timepris fra elektrikeren drar fra firmaet sitt etter å ha motatt jobben. Da skal han innom en godkjent elektrogrossist som selger de 2 lampene du skal ha (det er ikke alle som har slike "store" ting i bilen sin til vanlig), pluss eventuelle ledninger osv.

 

Så hvis han må bruke en time å dra fra firmaet sitt, kjøre å handle for så å dra til deg er dette en time du blir fakturert for. Videre når han er der med en lærling er det slik at lærlinger er mindre effektive en montører og man kan risikere at det ikke alltid er nok arbeid eller at lærlingen skal lære det dere gjør og at han blir stående å se på.

 

For at du ikke skal få en "urettferdig" (er relativt :p) stor regning på en lærling som bare ser på blir normalt mye av lærlingen skrevet over på opplæring hos bedriften, dvs at bedriften betaler selv(De får rundt 100.000kr per år per lærling fra staten så de taper ikke mye på dette).

 

Når jobber er gjort vil man foreta en testing o.l for å se at arbeidet er forskriftsmessig utført. Deretter rydder de opp og kaster boss, fremdeles på time pris. Så skal de strive alle rapporter og dokumentasjon på det som blir gjort, fremdeles på timepris. Spesifike regninger er litt misvisende siden de egentlig ikke er så veldig spesifike men faktisk ganske generelle.

 

Så det du ender opp med er ganske mange timer. Det er ikke slik at stoppeklokka starter når de ringer på døra og man åpner for så at man betaler til de har gjort alt fysisk arbeid!

 

Desverre kan du ikke gjøre så mye med dette enn å enten bli elektriker selv, lage masse unger som du kan dyrke til å bli elektrikere, eller at du flytter til et hus uten strøm.

Lenke til kommentar

Også har man det som heter Håndverktjenesteloven som er hysh hysh hos de fleste elektrobedrifter hvor det står kundens rettigheter. Hadde alle hatt peiling på hva de faktisk har krav på her i landet ville det ført til en ganske tragisk situasjon for elektrikerfirma (egentlig mest sannsynlig ville man få en kraftig økning i priser for å ta igjen det tapte but whatever)

 

Dette er loven som gjør at firma gir de fleste elektrikere og egentlig alle håndtverkere munnkurv på å gi prisoverslag, iallefall skriftlig.

 

§32 Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne er urimelig.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal ikke prisen overstige det oppgitte beløp vesentlig, og i alle fall ikke mer enn 15%. Dette gjelder dog ikke dersom tjenesteyter har krav på pristillegg etter § 33.

 

Source: http://www.lovdata.no/all/tl-19890616-063-006.html

 

Så til alle, hvis du klarer å få et firma til å gi deg en skriftlig prisoversikt (epost o.l) slik at du har fysisk bevis kan du med loven i hånd spare ganske mye penger på å klage! :)

Lenke til kommentar

Bloodwake: Du kan jo lese alle innleggene i posten før du utaler deg om at kundene ikke vet hva man må betale for. Greit at dette gjelder for noen, men dette er jo helt klart ikke tilfellet her :)

 

Som jeg har sagt tidliger, så hadde jeg lampene og dimmeren fra før. Det eneste elektrikkeren hadde med seg av utstyr var strømkabler og feste til disse. Resten hadde jeg.

Fakturaen var også spesifisert ned i minste detalj, også transportkostnader. Og jeg vet godt at jeg må betale for dette også. Er bare antall arbeidstimer jeg har klagd på.

 

Men tilbake tilsaken. Vi har fått en ny faktura fra firmaet på under halvparten av den opprinnelige prisen. Så dem har ordna opp i "feilen" ;)

 

/steinih

Lenke til kommentar

Nå var det veldig mange synspunkter her og orket ikke lese alle, men kan komme med hva jeg tenker om saken.

Det er helt klart for drøyt å fakturere 7,5 timer på en slik simpel jobb. Strekke kabel (åpen eller lukket anlegg?), montere dimmer veggboks som mest sannsynlig var der fra før av samt montere lampe burde ikke ta mer enn 1 - 1,5 timer vist du har en oppegående elektriker. Når det kommer til kjøring så er det ikke så mye man kan gjøre med dette, men vist elektrikeren tenker lengere enn 10 minutter burde han plukke opp de fleste deler han vet han trenger i løpet av dagen når han drar til grossisten på morgenen.

 

3,5 - 4 timer maks på en slik jobb vist det er inklusivt 30 mins kjøring hver vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...