Gå til innhold

Elektrikker - hvor effektive er de egentlig?


steinih

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Noen som har peiling på hvor lang tid en elektrikker bruker på å sette opp en taklampe, koble opp den med 8 meter strømkabel, samt sette opp en dimmer for dette?

 

Lurer litt på hva folk mener er en rimelig tid for dette da jeg nettopp har mottatt en sjokkregning!

 

Så hvor lang tid tror dere dette tar? :)

 

/steinih

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabel er dyrt, dimmer er dyrt, ting tar tid og tid koster penger.

 

Du kan jo ringe til firmaet, og spør om en forklaring på de enkelte tingene. Må huske at en elektriker bruker med tid på en jobb en den tiden han trør i døra di til han går ut. utstyr skal handles, kjøring. Det er vel kanskje litt forskjellig fra firma til firma hvor mye "lagertid" som kan reknes på en liten jobb.

Lenke til kommentar

Oki her kommer fasiten :)

 

For den taklampen jeg skulle ha opp i stua, med dimmer ble jeg fakturert 5 timer.

Med det samme dem var her tenkte jeg det var like greit at dem satte opp en ny taklampe på barnerommet også. Bryteren var allerede lagt opp.

 

Regningen er spesifisert, så alt er med. Dimmer hadde jeg kjøpt på forhånd.

 

Elektrikkeren satte opp lampen i stuen og en lærling satte opp den på barnerommet.

Elektrikkeren fakturerte da 5 timer på seg og 2.5 timer på lærlingen.

 

Hva vil det si? Jo lærlingen er mye mer effektiv enn "læreren".

 

Og samlet sum for dette ble ca 5300,-

 

Når jeg snakket med firmaet på forhånd, regnet de med at denne jobben kom til å ta ca 2 timer...

 

Har tatt en telefon til firmaet og dem skulle se på det en gang til. Håper og regner med jeg får en ny faktura.

 

/steinih

Lenke til kommentar

For det første, var du like upresis mot elektroselskapet når du bestilte tid som når du startet denne tråden? I din første post var det bare snakk om 1 lampe. Som konsulent er det ikke gøy når kunden kommer trekkende med overraskende ekstraarbeid som ikke var avtalt i forkant.

 

For det andre, hvor lang tid trod du en elektriker hadde brukt kontra to?

 

Man betaler for tiden de bruker x antall personer som gjør jobben. Man får sjeldent grupperabatt og alt over en elektriker er sjeldent "med på kjøpet".

 

Men lykke til! :)

Lenke til kommentar
For det første, var du like upresis mot elektroselskapet når du bestilte tid som når du startet denne tråden? I din første post var det bare snakk om 1 lampe. Som konsulent er det ikke gøy når kunden kommer trekkende med overraskende ekstraarbeid som ikke var avtalt i forkant.

 

For det andre, hvor lang tid trod du en elektriker hadde brukt kontra to?

 

Man betaler for tiden de bruker x antall personer som gjør jobben. Man får sjeldent grupperabatt og alt over en elektriker er sjeldent "med på kjøpet".

 

Men lykke til! :)

 

Hold you horses kamerat!

 

Jeg var kanskje litt uklar her ja, men begge lampene ble bestilt på forhånd.

 

Grunnen til at jeg hang meg opp i den ene lampen i starten her var at lærlingen gjorden nesten samme jobben på halve tiden i følge det som står på fakturaen. Eneste forskjellen er at det er bryter på den ene og dimmer på den andre.

 

Er det ikke litt urimelig å fakturere 5 timer + 2.5 timer for denne jobben?

Vi var hjemme når det ble gjort og jeg tipper dem max var har 2.5 timer.

Jeg håper nå og tror at det har skjedd en feil når dem satte opp fakturaen

 

Hva jobber du med foresten? Siden du kaller en elektrikker for "konsulent"?

 

/steinih

Lenke til kommentar

Beklager, det var ikke meningen å virke så brysk :)

 

Men allikevel. Eg har selv jobbet som IT tekniker/konsulent som reiser rundt på hjemmeoppdrag, tilsvarende det en elektriker gjør. Og da var eg borti mange tilfeller hvor man hadde "bare" en liten ting ekstra som de ikke nevnte som fort kunne føre til dobbelt så lang tid. Problemene oppstår jo da dersom eg hadde andre kunder i ettertid. Samtidig var det også folk som klagde på at eg fakturerte for materiell, materielluthenting, reisetid og evnt befaringstid. Dette er ting som folk ikke tenker på men som er tid som faktisk blir brukt til jobben.

 

Så dersom en jobb består av rent to timer arbeid så kan det fort komme følgende i tillegg:

- reisetid x 2 (fort en halvtime per vei)

- henting av materiell (fort en halvtime)

- planlegging av jobb

 

Så i ditt tilfelle. La oss si at de var to stk som var der i to og en halv time hver. Dette blir da fem timer. La oss si at de var der i noe over to og en halv time. Da blir det pluttselig seks timer. Nå vet eg jo ikke avstanden i fra deg til hvor de holder til, men her blir det fort lagt til en time pr vei da man ofte inkluderer bompenger som reisetid i stede for å spesifisere det ekstra. Da blir det fort 2-2,5 timer der også.

 

Litt av poenget mitt er som kunde må du tenke på at vedkommende som gjør en jobb for deg har startet på jobben før de faktisk kommer til deg.

 

Mitt syn på denne saken er naturligvis påvirket av alle de kundene eg har hatt som har kranglet seg til å slippe å betale for kjøring. :)

Lenke til kommentar

Hehe tenkte meg at du jobbet med IT ja :)

 

At vi skal betale for reisetid er jeg selvfølgelig inneforstått med. Dette er også en egen post på fakturaen, så den er grei.

Det som heller er saken er at når min kone snakket med dette firmaet for å avtale tidspunkt for denne jobben, så spurte hun hva timeprisen var og hvor lang tid dem regnet med en slik jobb ville ta. Vi fikk da timeprisen og et estimat på at dette kom til å ta ca 2 timer. Så får vi en faktura der det er satt opp til sammen 7.5 timer arbeid.

 

Det er greit at det tok noe lenger tid enn det, men når vi avtaler dette, så regner vi jo med at det er ca 2 timer for en mann. Det kan ikke være slik at vi avtaler at det tar 2 timer, men så sender dem 8 mann som hver jobber 2 timer, så blir man fakturert med 16 timers jobb?

 

Saken er jo også at vi var hjemme når denne jobben ble gjort, og som jeg har sagt tidligere, så brukte de ikke mer enn 2.5 time. Og dersom det er tilfellet så blir vi jo alikevel fakturert med 5 timer siden dem kom med 2 mann. Som er noe ganske annet enn det vi avtalte på forhånd. Det kan jo ikke være slik at vi da må spørre om hvor mange mann dem sender ut på oppdraget.

 

Så dersom dette firmaet velger å stå fast på denne fakturaen, så vil jeg si jeg føler meg litt lurt. :/

 

/steinih

Lenke til kommentar

Vel, i forhold til den informasjonen du har kommet med i ettertid(av første post) så vil eg være enig med at fakturaen kan grense til tvilsom eller litt større en antatt.

 

Spesielt dersom vi snakker om at 7,5 timer er kun rein arbeidstid hos deg, og alt annet utenom er spesifisert utenom på fakturaen.

 

Og når du i tillegg har fått opplyst om at det tar to timer å gjøre jobben med begge lampene så bør ikke fakturaen avvike mye på dette. Avvik kommer, estimater kan være feil, men ikke så mye som i dette tilfelle.

 

Og i dette tilfelle ville det jo vært en to timers jobb utført av en person. Når de sender to burde den vært utført på 1-1,5 time.

Lenke til kommentar

Ja de 7,5 timene er bare arbeid, 5 timer for elektrikkeren og 2.5 timer for lærlingen. I tillegg kommer kjøretid, og materiell. Alt er spesifisert ned i minste detalj. Og det er bare arbeidstiden jeg ikke er enig i.

 

Har snakket med eieren av fimaet som skulle se på det en gang til, så får vi se hva resultatet av dette blir.

 

/steinih

Lenke til kommentar

Som regel så blir lærlinger fakturert som montører. Ellers så synes jeg pålegget hørtes mye ut hvis du er sikker på at de ikke var hos deg i mer enn 2,5timer.(har vært borte i kunder som forteller meg at jeg kom 07.32 og hvis jeg reiser 8.45 så kan jeg ikke fakturere en halv time.) men påstår ikke at du er sånn.

 

Ellers så gjorde vi det sånn forrige firmaet jeg jobbet at vi satt utenfor og førte materiell og arbeidstid utenfor kunden, fordi mange ikke skjønner at det er mye papirarbeid selv for en liten jobb. Her var både lærling og elektriker med, selv om lærlign strengt tatt ikke hadde noe å gjøre, men måtte sitte der for syns skyld. Dette kan jo være grunnen til at elektrikeren fakturerte mindre for lærlingen.

 

I tillegg så tar som regel utstyr kunden kjøper selv lenger tid, da det ofte er mye ræl de finner billig. Evt noen fikse løsninger som de har gjort selv. Alt dette tar mange ganger lenger tid enn antatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...