€uropa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hva blir gjort for å begrense miljøendringene - av enkeltmennesker og familier? - av myndighetene i Norge? - av næringslivet? Hva kan gjøres? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Først og fremst: - Definer miljøproblemer. Hva slags miljøproblemer snakker du om? Kanskje utdype litt hva du kanskje mener de ulike partene burde gjøre? Hva kan gjøres, det var veldig lite å gå på her. Kanskje såpeboksen hadde vært ett bedre sted. Anbefaler at du utdyper betraktelig i åpningsinnlegget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hva blir gjort for å begrense miljøendringene - av enkeltmennesker og familier? - av myndighetene i Norge? - av næringslivet? Hva kan gjøres? - av enkeltmennesker og familier? Svar: Kutte ned på sitt eget strømforbruk skru av tv-er og elektriske ting når de ikke brukes og bruke spare pærer kan hjelpe. - av myndighetene i Norge? Svar: Gjøre det billigere og velge alternativ strøm som er fornybar, og støtte opp med økonomiske tiltak så flere vil bruke dette. - av næringslivet? Svar: Skru av data utstyr automatisk halv 5 eller 5 så de ikke står på midt på natten og bruker unødvendige mengder med strøm. Kutte ned på oppvarmings utgiftene sine. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Alle individuelle burde kutte ned veldig på bilkjøringa si og heller sykle/gå til lokale steder. Det tar lengre tid, men å sykle kan du gjøre til avstandene nærmer seg mil. Det tar faktisk ikke så mye lengre tid, heller. Det å kjøre barna til skolen når de kan gå på et kvarter eller sykle på fem minuitter er latskap. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det som må gjøres: * Flytte alle viktige byggninger, institusjoner og andre essensielle ting VEKK fra havet, og opp i høyden. * Bygg statlige matlager og krisestasjoner * Få fart i norges selvforsynthet. Bare sånn i tilfelle det skjer noe. Eller, det skjer jo noe i løpet av de neste årene. Istiden kommer, vi vet bare ikke når. I hvert fall, så kan alle som vil leve ved kysten og evt. stryke med hvis havet stiger, orkaner rammer, innvandrere starter gatekriger, osv. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 * Flytte alle viktige byggninger, institusjoner og andre essensielle ting VEKK fra havet, og opp i høyden. Et naturlig tiltak mot en naturlig miljøendring. Andre med mindre bakkekontakt kan jo sette sin lit til å: -kildesortere søppel som søppelbilen tar med i samme container -bruke trafikkfarlige lekebiler -ikke reise på ferie -be -betale avlat -bruke strømper med grønne striper Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det å kjøre barna til skolen når de kan gå på et kvarter eller sykle på fem minuitter er latskap. Det er ikke latskap det er et overbeskyttende Norge som holder på å falle sammen. Unger blir så innkapslet i dagens samfunn at de ikke skjønner farene når de først ser dem. Der jeg vokste opp så har hele skoleområdet blitt inngjerdet, 60 soner ble til 40. x antall rundkjøringer og fartsdumper... "OOooo, vi må bedre veien til skolen... "osv... "tenk på barna våre".... Det har ikke vært en eneste alvorlig ulykke der, eller ulykke generelt så langt jeg vet. Selv er jeg 27 år og gikk på skole der fra 1986 -> Selv har jeg den oppfatting at barn trenger å lære litt på den harde måten. Som vi måtte på 80-, 90- tallet. Barn for det for lett per dags dato og tror livet er en lek. Lenke til kommentar
Espentespen Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg skal ikke begynne å diskutere om Klimaendringene er menneskeskapt eller ikke. Men jeg kan i dette tilfellet anse meg som en moderat, og det er en enkel ordning her, som med de fleste problem: Hvis man gjør det økonomisk gunstig for noen å kjøre rundt i en "miljøvennlig bil" så vil Ola Nordmann starte å skaffe seg denne bilen. Likt er det på alle andre områder, folk orker ikke og bare plutselig underkaste seg til en religion som dette uten at det er noe fordelaktig for dem. På tide at vi legger fram noen planer hvor vi gjør det enklere og økonomisk gunstig å gjøre tiltakene. Som Siv Jensen ville ha sagt "Gulrot før pisk" Det er mye sannhet i det, og gang på gang så viser det seg at folk blir misfornøyd og møter ingen resultater hvis man bare skattelegger og setter avgifter på alt. Vi må tenke en ekstra gang å tenke på konsekvensene for hverdagslige folk. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hva blir gjort for å begrense miljøendringene - av enkeltmennesker og familier? - av myndighetene i Norge? - av næringslivet? Hva kan gjøres? Ingenting gjøres fordi ingenting kan gjøres. Man kan planlegge for å maksimere gevinsten og minimere tap pga dem. Men man kan ikke det hvis man tror man kan unngå dem ved å kaste penger på problemet for da er man ikke villig til å innrømme at de er uunngåelig og har mindre eller ingen penger igjen å bruke på nyttige tiltak som planlegging av hvor det skal og ikke skal bygges. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Et naturlig tiltak mot en naturlig miljøendring. Andre med mindre bakkekontakt kan jo sette sin lit til å:-kildesortere søppel som søppelbilen tar med i samme container Kildesortering er et viktig tiltak for å bekjempe klimaendringene, og bedre miljøet på flere måter. Det er viktig at vi får et ordentlig kildesorteringssystem, som er troverdig. Søppelmenn skal også sortere søppelet, såklart. Vi kan spare masse ressurser ved å resirkulere plast, papir, glass, bokser, papp, og mat. Men er enig i at nå er det ikke et pålitelig system, og at det må strammes inn. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hva blir gjort for å begrense miljøendringene - av enkeltmennesker og familier? - av myndighetene i Norge? - av næringslivet? Hva kan gjøres? Hva blir gjort: av enkelt mennesket: Veldig induviduelt, noen gidder ikke kaste papir i papir bosset en gang og gir faen i strøm og bensin bruk, mens andre er "miljø fanatikere" av myndigheten: En del tulle avgifter som klimakvoter, en del tullete løfter som billigere disel. Ikke noe som hjelper med andre ord. Det slippes like mye CO2 ut selv om vi har klima kvoter og diselen ble plutselig ikke så bilig lengre. av næringslivet: Sikkert ganske induiduelt, men vet at f eks PCer står på dag og natt på både skolen og jobben min. Hva kan gjøres: av enkelt mennesket: Flinkere å kilde sortere, slik sparer vi både resurser og miljøet ved å bli flinkere å gjenvinne f eks plast, alluminium og papir. Forventer egentlig ikke at folk skal kutte ned strøm forbruket sitt pga hypoteser om klima endringer. Av myndightene: Hvis vi vil ha mindre CO2 så kan det være en ide å bli selvforsynt med CO2 fri strøm, per dags dato importerer vi elektrisitet fra kull/gass kraftverk når vann dammene våre er tørre. Norge kan vurdere å satse på CO2 fri og sesong uavhengig kraft som kjernekraft. Det eletriske netverket i norge er også råttent og store mengder energi går tapt i form av varme pga indre motstand i netverket. Bevilge penger til både klima forskning og forskning til teknologiske prosjekter. Regner med det ligger noen uoppdagete metoder/løsninger på lur. Av næringslivet: Korte ned på reise avstanden til produkter. Mange produkter som skal til forbrukeren har en lang og spennende reise fra fabrikken til forbrukerer. Dette er gjerne reisen som er best egnet for forhandleren, f eks det er løsnomt å produsere en del ting i utlandet. Kan heller ikke egentlig forvente at vertfall private bedrifter skal reudsere profitten sin basert på hypoteser om klima. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Vi kan spare masse ressurser ved å resirkulere [..] mat. Unnskyld, men hvordan resirkulerer man mat? Mente du kompost, eller skal man sy på bananskallet på skalløse bananer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg tror han mener kompost eller noen fylker/områder har jo kildesortering hvor mat avfall legges i egne poser kan også være dette han tenker på. Her hvor jeg bor har vi vanlig søppel, papir og mat avfall men ingen plast noe jeg syns var litt rart for jeg var vant til plast sortering der jeg bodde før. mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Skulle gjerne sett Norge bygge moderne jernbane.....den infrastrukturen vi har i dag er skammelig. Strekningene Oslo - Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Stockholm skulle hatt reisetid på 2-2.5 timer...da hadde vel de aller fleste foretrukket toget fremfor flyet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Bedre tog og mer jernbane uten mye forsinkelser og bedre offentlig transport som er i tide og oftere hadde vært en fin løsning. Hadde de hatt flere busser som kunne frakte folk til jobb og skole så hadde dette blitt brukt mer vis prisene ble senket, prisene i Norge er ganske ekstreme. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg ble ganske satt ut når jeg flyttet til Trondheim nå nylig. Jeg hadde tatt med de kjære, brune papirposene hjemmefra, og etter de ukene jeg bodde i storbyen hadde jeg spart opp en del matavfall. Da jeg gikk bort til søppelcontainerne ble jeg stor i øynene og helt "wtf??" I Trondheim by sorterer man papp, PLAST og restavfall. Der jeg bodde var det matavfall, papp og restavfall. snakk om sløsing av god jord! Å kompostere de enorme mengdene mat som kastes hver dag må jo være den perfekte resirkulering, da det blir til NÆRINGSRIK og god matjord. At den potensielle matjorden graves ned/brennes sammen med restavfall er bare synd. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg ble ganske satt ut når jeg flyttet til Trondheim nå nylig. Jeg hadde tatt med de kjære, brune papirposene hjemmefra, og etter de ukene jeg bodde i storbyen hadde jeg spart opp en del matavfall. Da jeg gikk bort til søppelcontainerne ble jeg stor i øynene og helt "wtf??" I Trondheim by sorterer man papp, PLAST og restavfall. Der jeg bodde var det matavfall, papp og restavfall. snakk om sløsing av god jord! Å kompostere de enorme mengdene mat som kastes hver dag må jo være den perfekte resirkulering, da det blir til NÆRINGSRIK og god matjord. At den potensielle matjorden graves ned/brennes sammen med restavfall er bare synd. Kildesortering er forurensende i Norge fordi søppla må kjøres så langt. Det fører til mer utslipp av CO2 osv fra bensin og diesel. Og det er ikke verdiskapend heller. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Vel, det burde bli delt ut gratis kompostbokser til folk som har egen tomt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Den globale oppvarmingen kommer uansett hva vi i norge gjør. Det vi må gjøre er å forbrede oss på va den fører med seg, og det gjør vi ikke ved å kjøre mindre bil. Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Skulle gjerne sett Norge bygge moderne jernbane.....den infrastrukturen vi har i dag er skammelig. Strekningene Oslo - Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Stockholm skulle hatt reisetid på 2-2.5 timer...da hadde vel de aller fleste foretrukket toget fremfor flyet. Jeg tror det ville vært mye smartere å finansiere forskning på mer miljøvennlige flymotorer enn å rasere naturen ved å bygge toglinjer når det uansett går en vei parallellt. Hvis det blir funnet opp en flymotor som ikke forrurenser vil dette føre til at det globalt blir vesentlig mindre utslipp av skadelige gasser. En toglinje mellom Oslo og Stavanger vil kun føre til at det blir litt mindre flytrafikk på den strekningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå