Flammie Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Har lest mye på forumet i det siste for å finne delene til en ny PC, og sliter med å velge hvilke minnebrikker jeg skal gå for. Formål: Pcen skal brukes til gaming (spesielt Starcraft 2 når det kommer), internett poker (med pokertracker, hud osv på mange bord), samt de vanlige film/surfing osv. Det vil trolig bli brukt 2 skjermer til Pcen, men disse kjøpes ikke nå. Ettersom jeg ikke kjøper PC ofte må PCen holde i minst 3år, evt kunne oppgraderes til å holde god stand så langt frem i tid uten å måtte bytte ut mesteparten av innmaten (med god stand mener jeg kunne kjøre de middels kravstore spillene med medium innstillinger). Selvfølgelig vanskelig å forutse så langt frem i tid, men det er vel mulig å spå sånn ca så lenge man ikke snakker om de heftigste FPS spillene 2år frem i tid osv. Jeg har også et noe større krav til å minske sjansen for datatap enn vanlige brukere, så jeg ønsker å kjøre RAID. Ellers er det altså rundt 10000,- som er budsjettet, men blir det noen tusenlapper over har ikke det så mye å si. Skjerm, mus, tastatur, høytalere trengs ikke i denne tråden. Jeg har ikke spesifikke planer om å overklokke, og vil helst ha mest mulig plug-and-play, men jeg kan ikke utelukke at er det muligheter for overklokking Her er oppsettet så langt: Handlevogn Kabinett: Antec Performance One P180 Strømforsyning: Corsair TX 750W Hovedkort: Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3) Prosessor: Intel Core 2 Duo E8500 OS: Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Norsk OEM Harddisk (3stk): Samsung Spinpoint F1 750 GB Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 Minne: ??? Rimeligste totalsum 8927,- Et par kommentarer/begrunnelser: - Jeg forventer på sikt å måtte oppgradere til 2 HD 4870, så vil ha en PC hvor jeg kan kjøpe et nytt skjermkort når som helst og det funker. Altså må PSU takle 2x 4870 i Crossfire. Sapphire versjonen valgte jeg forøvrig tilfeldig, så har ikke noe preferanse produsent-messig. - 3stk harddisker som skal kjøres i RAID. - PSU valgte jeg mer eller mindre tilfeldig basert på en forumpost. Om den er god nok for fremtidig Crossfire og om det generelt er en bra PSU vet jeg ikke. - Selv om PCen er litt fremtidsrettet (3-4år) tror jeg ikke den er nok fremtidsrettet, og jeg ikke har store nok krav til ytelse på sikt, til å gå for Quad istedenfor Duo. I alle fall ut ifra det jeg har lest så virker det som om Duo er veien å gå for meg, men for all del si ifra om du mener noe annet. Spørsmål: - Hvilken Ram skal jeg velge? Det er uendelig mange varianter virker det som, og 800/1000 mhz virker å anbefales om hverandre. Jeg går ut ifra at ddr2 er beste typen Ram for meg, men jeg er åpen for ddr3 også om det anbefales. Som sagt er jeg ikke på et så stramt budsjett, og Ram virker å være ganske lave priser på om dagen, så prioriteten er forbedringen på PCen fremfor noen hundrelapper ene eller andre veien. Jeg tenkte at jeg kanskje skulle gå for 8GB ram med en gang, men om det er meningsløst for meg så si ifra så går jeg vel for 4GB. - Beholde valgte PSU eller endre? Vil den holde til evt 2 skjermkort i Crossfire? - Duo eller Quad prosessor for en PC med levetid på minst 3år (helst 4år)? Edit: Link fikset. Endret 2. september 2008 av Flammie Lenke til kommentar
LoveYToo Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Pokertracker er mest avhengig av hastighet på hardisk. Du trenger minimum 7200 rpm helst mer. Jeg spiller selv mye poker og har nylig gått til innkjøp av pc, her er linken; https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90789 Jeg valgte quad prosessor da jeg tror nyere spill i større grad vil nyttiggjøre seg av disse flerkjerne prosessorene. Samtidig skal jeg kjøre flere programmer samtidig og det er vel det disse er best til. Endret 14. januar 2009 av LoveYToo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå