Gå til innhold

Dine beste Lightroom-tips

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er Lightroom mer et altomfattende arbeidsflytprogram enn et tradisjonelt bilderedigeringsprogram. Jeg har ikke så mye å si om redigeringsdelen som for det meste er selvforklarende, Jeg vil bare anbefale over alt på jord å begynne å tagge bilder med nøkkelord systematisk så fort som mulig. LR2 har et kraftig søkeverktøy (Filter) og mulighet for automatiske lagrede søk (Smart Collections) som ved god bruk vil gjøre bildene dine mye lettere tilgjengelig i fremtiden (eller allerede nå om du begynner å ha tatt noen).

Jeg legger inn alt fra sted (eks Trondheim) og kjente personer i bildet til mer detaljert informasjon om synlige gjenstander (eks bil, ku, lyktestolpe), fenomener (eks bevegelsesuskarphet) og liknende. Videre legger jeg inn teknisk informasjon EXIF ikke fanger opp (lyssetting med bouncet blits, blits av kameraet, filtre, alt av info om analoge bilder jeg nå også har begynt å importere for katalogisering), og all subjektiv informasjon jeg kan ha bruk for for å hente ut bestemte bilder eller serier. Alt dette organiseres deretter i et treformet hierarki, dypt eller grunt etter behov.

Målet er alltid å i etterkant kunne hente frem bestemte utvalg bilder ved å velge ut noen logiske og begrensede termer.

For å gjennomføre slike systemer er det en god idé å venne seg til å bruke det ved import og så ta for seg arkivet i små doser over tid.

For å begrense den repetitive arbeidsmengden ytterligere finnes det mulighet for nøkkelordmerking ved import, både på frihånd (som i alle andre dialogbokser er det også her en autofullføringsfunksjon som hjelper deg å skrive riktig og konsekvent) og via presets.

Her finner jeg det best å legge til subjektiv informasjon og tekniske detaljer en kan glemme så fort som mulig mens en kan legge inn rent beskrivende informasjon etterhvert som en får tid.

Dette tok altfor lang tid å skrive mobil, men sånn er livet :-)

Lenke til kommentar

Angående å tagge bilder med keyword. Jeg har LR-boken av Scott Kelby skrevet for LR 1.0. Der beskriver han keyword-funksjonen med et stempel-symbol der man "stempler" keyword på bildene. Denne virker veldig kjekk. Imidlertid kan jeg ikke finne denne funksjonen i LR 1.2. Vet noen om denne funksjonen ble tatt bort i senere versjoner enn 1.0 eller 1.1?

Lenke til kommentar
Angående å tagge bilder med keyword. Jeg har LR-boken av Scott Kelby skrevet for LR 1.0. Der beskriver han keyword-funksjonen med et stempel-symbol der man "stempler" keyword på bildene. Denne virker veldig kjekk. Imidlertid kan jeg ikke finne denne funksjonen i LR 1.2. Vet noen om denne funksjonen ble tatt bort i senere versjoner enn 1.0 eller 1.1?
Tenkjer du Painter-verktøyet? Det vart nok ikkje tatt bort, det er ogso i LR2. I grid-visning i Library-modulen finn du det på verktøylinja (trykk T for å vise/skjule den), i form av ein sprayboks. Kan vere namnet vart endra etter 1.0. Du kan forresten oppgradere gratis til 1.4.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, det er ihvertfall innholdsrikt i tillegg til å være svært lærerikt, og sånn sett kan også resten av videomaterialet til LL anbefales på det varmeste.

Importerte 17.000 bilder (store deler av arkivet, mye 16bit TIF) fra ekstern disk til hovedkatalogen min for tagging igår, og det var noe av det mest slitsomme laptopen min har gjort.. Morsomt å følge med ettersom serie på serie dukket frem fra glemselen. Like moro å oppdage at tidligere tags fra bridge o.l fulgte med og at jeg raskt kunne integrere dem i hierarkiet.

Mye mas om dette fra min side merker jeg, men for min del var det en a-ha-opplevelse på linje med å se jorden fra luften i Worldwind (nå utkonkurrert av Google Earth), søke opp og laste ned mp3-filer fra Napster eller lete opp gamle kjente på Facebook.

Har såvidt prøvd ut printmodulen nå, men før den får soft-proofing nerder jeg videre i photoshop...

Grunnen til at det kommer få tips om bilderedigering, tror jeg er at LR er mest revolusjonerende under panseret på dette punktet (ikkedestruktiv redigering og uendelig historie) og at grensesnittet er intuitivt nok til ikke å trenge mye forklaring.

Importer, sorter, ranger og organiser i Library, juster kurver, farger, utsnitt og signalbehandling i Develop og publiser gjennom Web og Print.

Hvem bruker importprofiler og plugins for direkteeksport til Flickr o.l?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...