dysl1800 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Okai, dette handler ikke om hva som er lov, men mye kan man egentlig lesse på hengeren før noe går i stykker. Jeg har selv en Brenderup med nyttelast 945 kg. Jeg har mange ganger lesset den med ca 1500 kg jord. Er litt i tvil om hvor grensa går - har noen av dere lesset for mye og fått ødelagt en henger noen gang? Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 På vei fra Notodden til kongsberg sto det en henger med knekt aksling trur jeg, så ganske ny ut, og var ikke så himla mye på den, så ville ikke lasta alt for mye. Hvis den blir ødelagt i stor fart kan det gå til pokkers, og man får sikkert ikke noe igjen på forsikringa hvis de finner det ut. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 En annen ting er vel hva hjullagre er beregnet for å tale. Ikke bare er det ulovlig med overvekt, det kan også oppstå svært farlige situasjoner dersom noe skulle skjære seg.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 spørs på hengeren da. tror jeg doblet vekten på en henger en gang, uten at den tok noe skade av det, men det er jo ingen fasit på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det er stor forskjell på hvor bra hengere er konstruert. Når du skal kjøpe ny, ta en titt på rammevangene og understellet, og kjøp den som er mest solid (som trolig ikke er den rimeligste). Kjøp en med hjul på utsiden (ikke under), da får du større hjul som tåler mer belastning. Pump inn max med luft når du skal laste tungt. Jeg har en henger jeg bruker mye, og må innrømme at den av og til blir overlastet, enkelte ganger med sikkert 100% av tillatt nyttelast. Kjør forsiktig (=langsomt), stopp og sjekk dekk og hjullager for varmgang regelmessig. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Stenges da det ikke er lov med overvekt på tilhengere, dessuten er det direkte trafikkfarlig. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg