Gå til innhold

trengs det elektrikere offshore?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det er jo aldri en garanti, men om du søker på forskjellige operatører samt kontraktører så skal du ikke se bort ifra at det kan gå veien. Ser en trend at det er en del selskaper som søker folk for tiden. Når det kommer til snitt så er det jo veldig vansklig å si, men så lenge du bare jobber hardt med skolen så ordner nok snittet seg. Er alt for mange elever som ikke klarer å se utbytte de har med å vektlegge det siste skoleåret på vgs. Du bytter 1 år med hardt arbeid og slit, mot titalls år med god jobb. (Nå snakker jeg ikke om at du kommer til å vise vgs karakterer når du søker jobb i 40 årene, men det at du starter på en plass som krever litt er ofte bra i forhold til videre jobbsøk)

Lenke til kommentar
Så viss jeg går Elenrgi- å så på vanlig elektriker som lærling så går det fint an at jeg kan komme meg ut i nordsjøen ?? ett spørsmål til. hvor høyt bør snittet ditt være ?

Du må hvertfall ha 5 i snitt da det er får lærlingeplasser. Det er mere mangel på automatikere enn elektrikere det kan jeg garantere. Da det ikke er like mange skoleplasser som på elenergi,det er ikke like mange som velger og det blir mer og mer som blir automatisert.

Lenke til kommentar
Du må hvertfall ha 5 i snitt da det er får lærlingeplasser.

Nå er du fryktelig langt ute å kjører og prater om ett emne du tydligvis ikke har peiling på.

Det er mere mangel på automatikere enn elektrikere det kan jeg garantere. Da det ikke er like mange skoleplasser som på elenergi,det er ikke like mange som velger og det blir mer og mer som blir automatisert.

Igjen, det du sier har ingen fornuft og garantien din holder hvertfall ikke mål. Det at mer og mer blir automatisert er helt riktig, men igjen så betyr det at det er mindre og mindre som blir utført av kjøper. Ting blir rett og slett så avansert at man må ha opplært personell for å kunne få riktig montasje. Elektrikere vil jeg fremdeles mene er ett av yrkene det kommer mest ledige stillinger i fremmover da det er ett eldre fag med flere folk som går av med pensjon.

Lenke til kommentar
Du må hvertfall ha 5 i snitt da det er får lærlingeplasser.

Nå er du fryktelig langt ute å kjører og prater om ett emne du tydligvis ikke har peiling på.

Det er mere mangel på automatikere enn elektrikere det kan jeg garantere. Da det ikke er like mange skoleplasser som på elenergi,det er ikke like mange som velger og det blir mer og mer som blir automatisert.

Igjen, det du sier har ingen fornuft og garantien din holder hvertfall ikke mål. Det at mer og mer blir automatisert er helt riktig, men igjen så betyr det at det er mindre og mindre som blir utført av kjøper. Ting blir rett og slett så avansert at man må ha opplært personell for å kunne få riktig montasje. Elektrikere vil jeg fremdeles mene er ett av yrkene det kommer mest ledige stillinger i fremmover da det er ett eldre fag med flere folk som går av med pensjon.

Vet du hvor mange elektriker læreplasser det er offshore? Nei, i statoil er det ca 5 plasser og man må ha 5 i snitt. Det er jo over 1000 som søker på læreplasser offshore hos statoil og det er ikke mange plassene. Det er bare se stillingsannonser på f.eks oljebedrifter at det er større etterspørsel etter folk innenfor automatiseringsfaget. Elektrikere er det nok av. Du har jo ingen gode motargumenter.

Lenke til kommentar

Nei, når det er felt dekkende så har jeg ingen anelse og det tviler jeg på du heller har. Vet hvertfall at i Conocophillips så var det 2 elektriker samt 1 automasjons læreplasser. Når det kommer til snitt for å søke så er StatoilHydro det eneste firmaet som kjører et "minimum 5 i snitt" krav for alle som søker læreplass, men det sier vel litt mer hva slags folk dem er ute etter ?

Hva du legger i ordet oljebedrifter har jeg ikke anelse på, men operatør selskaper søker generelt lite folk innen elektro/automasjon for tiden. Kontraktører tar inn begge dele og jeg ser en trend om at stillingsannonsen for elektro og automasjon er en og samme.

Ja, det er kanskje over 1000 folk som søker læreplass offshore, men det er fordelt over mekanisk, prosess, elektro, kran, automasjon, kokk osv osv. Prosess er en veldig stor del av dette tallet !

Jeg er også litt nyskjerrig på om du egentlig vet hva du prater om, eller bare siterer andre fra forummet ?

Lenke til kommentar
Nei, når det er felt dekkende så har jeg ingen anelse og det tviler jeg på du heller har. Vet hvertfall at i Conocophillips så var det 2 elektriker samt 1 automasjons læreplasser. Når det kommer til snitt for å søke så er StatoilHydro det eneste firmaet som kjører et "minimum 5 i snitt" krav for alle som søker læreplass, men det sier vel litt mer hva slags folk dem er ute etter ?

Hva du legger i ordet oljebedrifter har jeg ikke anelse på, men operatør selskaper søker generelt lite folk innen elektro/automasjon for tiden. Kontraktører tar inn begge dele og jeg ser en trend om at stillingsannonsen for elektro og automasjon er en og samme.

Ja, det er kanskje over 1000 folk som søker læreplass offshore, men det er fordelt over mekanisk, prosess, elektro, kran, automasjon, kokk osv osv. Prosess er en veldig stor del av dette tallet !

Jeg er også litt nyskjerrig på om du egentlig vet hva du prater om, eller bare siterer andre fra forummet ?

Hvor fra forumet har jeg sitert da? Gi meg eksempler. Det jeg vet ar sjekket ut på selskaper sine nettsider og det om læreplasser i statoil har jeg hørt fra noen som jobber i statoil offshore som automatikere. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg mente heller ikke at det var over 1000 som søkte læreplass i statoil bare innen elektro. Jeg vet veldig mye om offshore jobbing for jeg har planer om det.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert 50 tråder om offshore jobbing på forummet så det er bare å lete selv. Men myten om at kun elever med over 5 i snitt kommer offshore er altså ikke fakta. Det eneste firma jeg vet om som kjører relativt hard linje på det er StatoilHydro, og det blir bare idioti spørr du meg. Men som jeg sa, elektriker vil jeg påstå er lettere å komme inn i nordsjøen på da det er en eldre skare innen dette faget ute offshore. Automasjon er fremdeles ett såpass ungt fag. Når det kommer til at mer og mer blir automatisert så er det riktig, men igjen så er det flere gamle platformer enn ny avansert teknologi er virklig ikke alltid like lett å koble opp kompatibelt med det som er ute fra før av.

Lenke til kommentar

Eg vart fortalt på lærlingintervju i Statoil at dei i første rekke kun plukka ut dei med høgast snittkarakter. Då var det ingen under 5 som kom på intervju. Har snakka med eit par lærlingar som kom dei seinare åra, dei fortalte akkurat det same. No er det jo sjølvsagt andre bedrifter der ute, korleis det er blitt no når Statoil og Hydro er slått saman veit eg ikkje, men det blir fleire plassar enn 5-6 som det før var i SH.

Den eldre garden er i ferd med å gå av med pensjon så det vil nok være gode mogelegheiter for å få jobb offshore dei neste åra. Får du først lærlingplass så er sjansane endå større.

Tar ein ingeniør blir det neppe noko offshorejobb. Du kan sjølvsagt ta jobb som fagmann, men då får du ikkje bruk for ingeniørutdanninga. Dei fleste ingeniørane sit på land, har kanskje ein tur ut hist og pist. Er du i eit kontraktørfirma som driv me prosjekt er sjansen større for å kome ut, men eg tvilar på dei har faste ingeniørar ute.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Var også på intervju hos statoil for 2 år siden, med ett snitt på 4,75 så det er ikke sant at man trenger over 5 i snitt for å komme inn der. Jeg hadde ingen fravær det året å det va det dem la mest vekt på ;)

Nå er vel 4.75 praktisk talt 5 i snitt da. Men klart de legger vekt på fravær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...