Gå til innhold

"Adapters & Converters" til Sigma 70-300mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Har Canon eos 40d og et sigma 70-300mm objektiv. Har ikke råd til macro objektiv nå så jeg lurte på om jeg kan montere noen av disse mellom kameraet og objektivet? Sånn for å komme nærmere motivet.
Nei, men du kan bruke mellomringer. Søk etter 'extension tube Canon' på f.eks. eBay, da får du opp det du skulle trenge. De billigste variantene gjør at du mister automatikk, mens med de litt dyrere utgavene fra f.eks. Kenko beholder du automatikk (lysmåling) og autofokus. Merk at med disse på mister du fokus til uendelig, så du må bare bruke dem når du trenger dem. Vanskelig å si hvor mye effekt du kan hente ut av det, men på 300mm i macro-modus (der du har størst forstørrelse med 70-300) kan du nok hente litt. Uansett vil du, selv helt uten mellomringer, få nesten det samme utsnittet som du vil med et ekte makro-objektiv på film eller fullformat, så det er helt fint til nærfotografering.

Med dette settet er du i gang for rundt 600 kr...

Lenke til kommentar

Ellers så har Canon forsatslinser som du kan bruke.

De heter Canon 250D og 500D.

Tror den finnes for 4 forskjellige filter fatninger.

Canon 250D, beregnest for <85mm tror jeg, mens Canon 500D

er beregnet for >85mm (sånn circa).

Jeg har en 72mm Canon 500D som jeg setter frampå Nikon 105mm og 180mm, og det blir meget bra.

Det må sies at du ikke får 1:1 macro med disse.

Lenke til kommentar
Vanskelig å si hvor mye effekt du kan hente ut av det, men på 300mm i macro-modus (der du har størst forstørrelse med 70-300) kan du nok hente litt.

Med dette settet er du i gang for rundt 600 kr...

Det er faktisk lett å si hvor mye "effekt" man kan hente ut av det:

Sigma 70-300 macro har maks forstørrelse 1:2 (eller 0.5x) på 300 mm.

Da får man følgende med det settet du linker til (med alle tre mellomringene på plass):

((0.5*300)+68)/300 = 0.73

Dvs 0.73x forstørrelse i stedenfor 0.5x som han har fra før.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar folkens :D

Men blir det noe merkbar forskjeld? eller er det ikke noe serlig vits i å kjøpe det?

Edit: Får man kjøpt noe slikt i Norge? Har aldri kjøpt noe fra ebay/usa før :blush:

Endret av nm91
Lenke til kommentar
Ok, takk for svar folkens :D

Men blir det noe merkbar forskjeld? eller er det ikke noe serlig vits i å kjøpe det?

0.73x forstørrelse betyr at et motiv på ca 31x20.5mm vil fylle hele bildet på skjermen. Uten mellomringer vil motivet måtte være ca 45x30mm for å fylle hele bildet, altså dobbelt så stor flate...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...