tormi Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hei! Har nettopp fått opp øynene for Linux-og har en maskin stående som jeg vil teste på. Målet mitt er å få opp en media server som minner i funksjonalitet som Windows Home Server. Dvs, mine BEHOV er: 1. Backup av maskiner i nettverket 2. Mulighet til å hive inn 5-10 harddisker 3. Mulighet til å dele musikk/video/bilder med min Xbox360 + andre maskiner i nettverket stort ønske 4. At den vil kunne fungere som webserev ut i verden 5. At jeg kan få tilgang via webgrensesnitt til serveren og dens herligheter. Så er det det dere mer erfarne kanskje kan hjelpe meg med. Hvilken distro skal jeg benytte, det er jo et HAV der ute - jeg har sjekket distrowatch.com og har allerede testet noen installeringer via VMWare. Men før jeg tester det live vil jeg gjerne avgrense utvalget mitt litt. Forøvrig skal distroen sitt i en P3 2,4ghz/3.0ghz (jeg har begge mulighetene), har et skjermkort av Radeon 9800 om det har noe å si. Minne har jeg foreløpig 512 men kan øke ved behov til 3 gig. All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Haar du lest stickien? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 Alle distroer kan i grunnen brukes til det du etterspør, og alle de store vil være ca like enkle. Men ubuntu/kubuntu har en stor fordel i at det er sykelige mengder informasjon tilgjengelig for det. Det er nok den distroen det er mest kompetanse på her i gården også. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Haar du lest stickien? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 Alle distroer kan i grunnen brukes til det du etterspør, og alle de store vil være ca like enkle. Men ubuntu/kubuntu har en stor fordel i at det er sykelige mengder informasjon tilgjengelig for det. Det er nok den distroen det er mest kompetanse på her i gården også. Leste mens du svarte Må si dette virker uhyggelig spennende. Men ville det være lett å sette f.eks. ubuntu til å ta backup av en annen maskin i nettverket. Windows Home Server er jo så enkelt fordi den gir beskjed når den ikke får tatt backup, og gjør da dette automatisk når du slår det på. Jeg har for tiden litt dårlig tid så er bare i research fasen, men skulle gjerne tenke meg et system som ikke trenger så mye tilsyn, at mest mulig er automatisert. Tok også den testen, den anbefalte meg først OpenSuse, tester akkurat nå Ubuntu i VMWare. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Alt du spør om er dekket i wiki'en, her er bare stikkord. 1. Backup av maskiner i nettverketsbackup hvis du skal sette det opp på sekunder, bacula hvis du vil ha en mer kompleks løsning.2. Mulighet til å hive inn 5-10 harddiskerIngen begrensninger her, linux støtter alt ut av boksen, inklusive alle RAID konfigurasjoner og LVM.3. Mulighet til å dele musikk/video/bilder med min Xbox360 + andre maskiner i nettverketMediatomb.stort ønske4. At den vil kunne fungere som webserev ut i verden LAMP er et par museklikk unna.5. At jeg kan få tilgang via webgrensesnitt til serveren og dens herligheter.webmin har absolutt alt.Forøvrig skal distroen sitt i en P3 2,4ghz/3.0ghz (jeg har begge mulighetene), har et skjermkort av Radeon 9800 om det har noe å si. Minne har jeg foreløpig 512 men kan øke ved behov til 3 gig.Hardwaren holder i massevis, spar pengene til noe annet. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Takk for svar. Del: De svarene du kom med er det programmer som man installere som pakker eller? Du snakker ikke om linuxdistroer nå? Forutsatt at det er tilleggsprogrammer - passer de til alle linux distroene? Jeg har sett at ubuntu kommer i en server og en desktop pakke? For mitt formål og dersom jeg kjører ubuntu, bør jeg da gå for server distroen? Hvilken distro ville du/dere gått for dersom jeg skal kjøre de tilleggspakkene som du har foreslått Del? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Server versjonen av Ubuntu har ikke grafisk grensesnitt (men det kan selvfølgelig innstaleres i etterkant om ønskelig). Så det kan jo bli litt i overkant knotete hvis du er vant med "pek og klikk", men er jo selvfølgelig det mest effektive på en server. Pakkene til disse programmene er nok tilgjengelig i alle de store distroene, men Ubuntu er et veldig trygt valg i dag, da det er en av de mest populære distroene. EDIT: hva gjelder harddiskoppsett så vil jeg legge til at par stikkord også: mdadm og LVM Endret 3. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
tormi Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Server versjonen av Ubuntu har ikke grafisk grensesnitt (men det kan selvfølgelig innstaleres i etterkant om ønskelig). Så det kan jo bli litt i overkant knotete hvis du er vant med "pek og klikk", men er jo selvfølgelig det mest effektive på en server. Pakkene til disse programmene er nok tilgjengelig i alle de store distroene, men Ubuntu er et veldig trygt valg i dag, da det er en av de mest populære distroene. EDIT: hva gjelder harddiskoppsett så vil jeg legge til at par stikkord også: mdamd og LVM Ja det ble fort mørkt når jeg entret ubuntu server utgaven Tester nå desktop versjonen, men har den samme funksjonalitet? Målet er jo å sette dette på en maskin som jeg skal gjemme vekk og helst fjernstyre via webgrensesnitt eller lignende. Googler mdamd og LVM... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Ja, desktop har den samme funksjonaliteten eller muliget til å innstalere programmer som gir deg samme funksjonaliteten. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Googler mdamd og LVM... Tror du får mer treff hvis du søker på mdadm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå