Ceburger Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kan dere gi noen eksempler på problemstillinger/oppgavealternativ?Jeg har historie og filosofi og vi har innleveringsoppgaver til tider, à la "Er det galt å hevde at enkelte kulturer har bedre verdier enn andre? Diskuter dette med utgangspunkt i Lyotards postmoderne tanker". Antar det er litt vanskeligere å oppnå en god karakter på universitetet enn videregående dog. Som jeg nevnte i mitt første inlegg i tråden kommer oppgavene du får ann på hvilken type ex-phil du tar. Jeg som tok den ved matematisk-naturvitenskaplig fakultet fikk problemstilinger. Finnes tilfeldigheter på mikroskopisk /makroskopisk nivå? Er vitenskap absolutt sannhet ? Er vitenskap bevisbar ? osv En del av pensum er jo felles for alle retninger (alpha del ? ) Det var problemstillingene gjerne, ta utgangspunkt i Platons ide om "staten". Ta utgangspunkt i aristoteles indeling av naturen vs eks darwins. Ta utgangspunkt i Descartes filsofi: Er det riktig å tvile på alt ? osv osv. På beta delen (den som varierer fra retning til retning) vet jeg ikke hav de koker ihop på historisk. Jeg kan tenke meg at slike problemstillinger som den du nevnte kan være aktuelle. Det er nok litt vanskeligere å opnå gode karakterer på univeristetet enn VGS. Personlig har mitt snitt gått opp om du regner om VGS karakterer til Aer Ber osv. Det har mest å gjøre med at nå har jeg kun fag jeg vil ha. Greit nok at de krever mer på Universitet, spesielt angående kilder i skriftlige oppgaver o.l Men det er noenlunde lik fordeling av karakterer er min erfaring. Det er omtrent like mange Cer på universitetet som det var 4ere på VGS (nå snakker jeg kun av personlig erfaring og observasjon, har ikke noe som helst statestikk som støtter påstanden så arrester meg om jeg lyver ). Men så er det jo også kun de spesielt interesserte som deltar i fagene innenfor din studie retning og tar eksamen med karakter. Nå "konkurerer" du ikke med alle slags uinteresserte folk som kun går almenn fordi de ikke vet hva de vil, nå "konkurerer" du med spesielt interesserte innenfor ditt fagfelt. Så listen er lagdt slik at det er vanskeligere å hoppe over den, men dog er det bedre hoppere enn på VGS. Angående oppgavene i ex-phil er det et spesial tilfelle som likner mer VGS enn universitet, det er fordi ex phil er et innførings fag for å tilpasse studenter til univeristets arbeid, derfor er de ikke like streng der som ved senere emner. Jeg fikk C (som ble til en B ved noen små endringer) på en ex phil oppgave som jeg skrev en nesten identisk stil i 3 klasse VGS der jeg fikk 4/5. SÅ angående ex-phil seminar oppgavene likner bedømmingen svært på VGS. Det er da kilder som er forskjellen, det var de litt pirkete på men noen har jo om det på VGS også (det hadde ikke vi) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ceburger: Det er kanskje en fordel om du nevner hvilket universitet du har gått på. Slik du beskriver er det nemlig ikke på UIO. Exphil03 er exphil03 uansett hvilket fakultet du studerer ved. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 På ntnu har vi bare 7.5-poengs exhpil. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ceburger: Det er kanskje en fordel om du nevner hvilket universitet du har gått på. Slik du beskriver er det nemlig ikke på UIO. Exphil03 er exphil03 uansett hvilket fakultet du studerer ved. Ved UiB er det lagd opp forskjellig slik at det er mer relevant for de forskjellige fakultetene. Beklager at jeg ikke nevnte det, jeg antok vel at det var generelt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg tror dette varierer ganske kraftig fra universitet til universitet. Etter som jeg har forstått er kravet fra myndighetene at alle universitet skal kreve exphil som en del av en bachlor, de krever så vidt jeg vet ikke noe angående innholdet av exphil. Tidligere, så var kravet at exphil skulle være bestått som forbredende (men det var lenge før halvparten av alle høyskolene ble universiteter - da Norge bare hadde et universitet) Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Holder selv på med filosofi nå (förste året på universitetet). Mye stoff, men noe av det er absolutt interessant. Skal skrive en stil om en filosof (lener mot John Locke) og dennes menneske-, kunnskaps eller etikksyn. Etikk og moral interesserer meg. Var det noen filosofer som var mer opptatt av dette enn andre? Er bare i startgropen, så jeg har ennå ikke så mye kjennskap til alle de forskjellige filosofens meninger om ting og tang. PS. Tok en titt på wikipedia, og der ser det ut som om Locke var mer interessert av epistemologi og ontologi enn etikk. Stemmer dette? Jeg spör ekspertene nå. Endret 2. oktober 2008 av Sidious Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Aah, jeg gleder meg som en unge til å skrive om Machiavelli Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Dette er ikke en generell tråd for prat om løst og fast. Denne tråden handler om nødvendigheten av exphil. Så da holder vi oss til topic fra nå av. En post er fjernet. (Som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå