Gå til innhold

hjelp av dynamisk disk på xp :(

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke hva som har skjedd men jeg reinstalerte xp pro på min maskin og min E/: hardisk plutselig sluttta å funke, jeg lasta ned western digital sitt program som heter dataguard tools, og skanna E/: Hardisken og den sier at jeg må reformatere hele disken pga av at den er en dynamisk disk.

merkelig at den funka på mitt forige xp pro system. :S

finnes det noe program som kan ordne det uten å miste noe data ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk problem. Å sette opp en disk som dynamisk er ikke å anbefale, nettopp fordi den blir "ubrukelig" hvis du skifter operativsystem. Mange grunner til dette men xp lager denne disken som en del av flere disker.

Hadde samme problem selv og ringte diverse "eksperter" , inkludert mikrosoft norge. Svaret var at denne disken måtte formateres.

Heldigvis finnes det oppegående folk på det frie marked :). Fulgte denne oppskriften:

http://thelazyadmin.com/blogs/thelazyadmin...asic-Disks.aspx

NB: det tok lang tid når den "verifiserte" det nye opplegget og jeg trodde det hadde gått i dass, men jammen ble det en standard disk og 0 mb tapt av 240 gb !

B

Lenke til kommentar
Hvis du fremdeles har XP Home så skal du håndtere Dynamiske disker. Men den må importeres.

Det gjøres i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

Hei hårek

Du mener XP PRO men du skriver XP Home.

Det er riktig som du skriver om activering/import, og å reinstallere blir det samme som å move dynamiske disker, som betyr at man må ta litt forhånds regler.

Og hvis man har flere dynamiske disker, så man må være forsiktig med å forandre ID på en disk. Da kan man risikere at database forsvinner.

Lenke til kommentar

Helt klart et tilfelle av akutt demens. Takk for korrigeringen.

Helt klart at man ikke skal forandre partisjonstype hvis man utnytter mulighetene med Dynamisk. Jeg antar det er derfor det ikke er noen enkel mulighet for å konvertere i Windows.

Men de fleste har nok initialisert som Dynamisk uten å vite noe om det, og dermed bare brukt den som en vanlig standard disk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Klassisk problem. Å sette opp en disk som dynamisk er ikke å anbefale, nettopp fordi den blir "ubrukelig" hvis du skifter operativsystem. Mange grunner til dette men xp lager denne disken som en del av flere disker.

Hadde samme problem selv og ringte diverse "eksperter" , inkludert mikrosoft norge. Svaret var at denne disken måtte formateres.

Heldigvis finnes det oppegående folk på det frie marked :). Fulgte denne oppskriften:

http://thelazyadmin.com/blogs/thelazyadmin...asic-Disks.aspx

NB: det tok lang tid når den "verifiserte" det nye opplegget og jeg trodde det hadde gått i dass, men jammen ble det en standard disk og 0 mb tapt av 240 gb !

B

det finnes ikke et eget program som overfører dette lettere ? foreks redder filene som er på dynamiske disken over til en basic disk ?

Lenke til kommentar

Hvis ..thelazyadmin.com . mener at dskprobe er bare å finne i 2000 sp4 og i win 2003, så er han virkelig lazy.

Dskprobe.exe finner du i \support\tools\support filen i Cdplata di.

Extrakte og hende den. Har lagt noe bilder før, som viser ca hvordan man bruke den. (men finner ikke posten nå!!!!!)

Jeg kan godt tenke meg at du trenger ikke mange minuter for å fikse den der....eller mange minuter for å recover filene dine, slik du etterlyser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...