Chatrine17 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Skal kjøpe felger og piggdekk til en passat stv. 04 (4-motion). Noe spesielt jeg bør tenke på. Har vinterfelger andre egenskaper enn sommerfelger? Er 17" for mye, jeg har 16" på sommerdekkene...foreløpig. Dekkene blir av toppmodellene til Viking, Nokian eller Gislaved tror jeg. Er interdekk en butikk å anbefale? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Litt inside sladder fra gamle jobben kan jeg komme med for å hjelpe deg litt Gislaved skal selges som et billigdekk på Dekkmann i vinter Du trenger strengt tatt ikke alu på vinter, men det ser jo penere ut.. Hva med å ta de nåværende sommerhjula dine som vinterfelger og kjøpe 17", evt 18" til sommerhjula? På vinteren kan det være gpdt å ha litt gummi på vaskebrett, "ishull" og småhumper som ofte kommer Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Skal se pent ut ja Dersom jeg skal bruke sommerfelg til vinterfelg må jeg jo kaste de "nye" sommerdekkene, det er uaktuelt. Kan nok være godt med litt gummi ja, så da betyr det at jeg bør gå for 16"? Tar gjerne imot tips om butikker som selger både felg og dekk slik som interdekk. Er det billigere å handle på nett eller? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det jeg har funnet ut selv er at de i utgangspunktet kan være billigere å handle dekk på nettet, men hvis du kjenner noen/kan flørte litt, så kan det bli billigere i butikk Spesielt hvis du skal ha pakke med dekk og felg.. Gå for 15" eller 16" da vel Husk det at det ikke er noe vits i å kjøpe en dyr vinterfelg siden få felger er laget for norske vintere med salt og is, og legg mer penger i et godt dekk i stedet! Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 (endret) og billig vil si? Jeg tenker på noe rundt 1000-lappen, helst under. Jeg synes mega wheels futera som jeg fant her: http://www.alushow.no/alushow.html så fine ut men har ikke funnet pris enda... Eller kanskje den som er tredje nederst her: https://www.interdekk.no/categories/wheels....W,PASSAT,006,16 Endret 2. september 2008 av Chatrine17 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Den du nevner sist er jo en typisk Audi-felg, men gjør jo ikke noe å sette på en Passat Hvis ikke så har Dekkmann et par veldig OK vinterfelger som reklame, blant annet en som er veldig lik den øverste på den siste linken din.. Du kommer nok godt under 1 000-lappen i 15", men da ville jeg sjekket med nærmeste Dekkmann-forhandler Men uansett hva jeg sier, så kan det hende du får et bedre tilbud hos en annen forhandler, så ta deg en runde.. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Dekkmann er dyrt da. De tok 3600 kr for å kjøre 15 minutter med Transporteren sin og pumpe luft inn i et traktordekk som mista luft i løpet av natta. Hadde vi visst det, hadde vi kjørt en time hjem og hentet kompressoren selv. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Servicearbeid er himla dyrt, det vet jeg.. Men det var en helt ekstrem pris :O Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Billige alu-felger til vinterføre er egentlig en velkjent felle. Mange av dem har så tynn klarlakk at de blir ødelagt allerede halvveis ut i første sesong. Hvis du får dem til en fornuftig penge, burde du sjekke ut alu-felger beregnet på vinterføre. De har en spesiell lakk som tåler masse juling, og ikke minst salt. Vet at Rial har noen, men aner ikke hva de heter. IMHO er det ikke hensiktsmessig å kjøpe lavprofil vinterdekk. Greit, det ser fett ut, men prisforskjellene er dramatiske. IIRC så var prisene slik på Dekkmann da jeg var der: 15" - ca. 4k 16" - ca. 6k 17" - ca. 8k Greit, Dekkmann er dyre, men det gir likevel en pekepinn på hva det koster for kvalitetsdekk beregnet på norsk vinter. Dessuten er det vanskelig å slite gode lavprofil vinterdekk jevnt, pga. at de er så myke. Lenke til kommentar
Vip3r Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du har et hav av plass i hjulbuene og et firhjulstrekksystem som fungerer unektelig godt, så sett på dimmensjonen som du og lommeboka di bli enige om;) Kjører selv med 15" på vinteren, enkelt og greit fordi det fulgte med splitter nye vinterdekk når jeg kjøpte bilen. Når de er utslitte kommer jeg til og gå opp til 17" eller 18" på vinter, alt etter hvilke felger jeg kommer over. Husk, vinterfelgene mååå ikke være pisse strøkne og splitter ny da de som oftest får litt mer juling gjennom vinteren en hva sommerfelgene gjør i løpet av en sessong. Ta å kikk litt i forumet til VACN om du er medlem der, eller på finn.no, der vil du nokk finne passende felger i haugevis! Boltsirkel 5x112 og innpresset bør vel ideelt sett ligge en plass mellom 35 og 45:) Kommer forresten til å kjøre på med 20" på passaten min til sommern;) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg har 15" Mega Wheel pantera på min A4, de fungerer utmerket og ser nesten ut som nye etter to sesonger. Jeg har ihvertfall ikke lagt merke til at lakken på de har forsvunnet, slik som andre i tråden hevder. Når jeg skulle ha nye felger og dekk for vinteren så ville jeg ha masse gummi på dekka lavprofil var med andre ord utelukket) pga. det som pluggen nevner. Jeg ville også ha en billig felg som jeg kunne bytte ut når de ble for slitte, med andre ord ingen investering. Jeg ville også ha få eiker, slik at det ble lett å rengjøre felgen. Så mitt råd er som pluggens, kjøp billige 15- 16" felger og bra dekk. Hør med forskjellige forhandlere og les dekktester før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Vip3r Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nå har du fortsatt plass til mye gummi på 18", for ikke å snakke om på 17! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Men er mer behagelig og bedre grep i 15-16" på vinteren, noe trådstarter spør om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå