Gå til innhold

Winxp delt printer til Linux - trenger ideer!

Anbefalte innlegg

Scenario: Windows XP maskin deler ut printer på nettverket

Linux-laptop skal koble seg til denne.

smb/cups finner printeren, men har ingen drivere som virker. OKI3100C er ikke direkte støttet i noen Linuxform ser det ut for, og ingen generiske drivere gir resultater.

Derfor; finnes det noen "wrapper" som lar meg lage en virtuell printer på Windows, som igjen printer til en gitt printer, som min OKI? Søker for harde livet så googles servere sikkert gløder, men kommer ikke noe nærmere ett svar.

Ny printer er lite aktuelt, det blir i lengden "litt" tungvindt å flytte dokumenter fysisk til printserveren, og laptopen blånekter å kjøre windows, det er en grunn til at Linux havnet på den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sikkert ikke noe bedre enn deg til å google, så jeg gidder ikke prøve å lete etter en driver. Men jeg fant dette da: http://www.vlug.org/pipermail/discuss/2004...ber/014490.html

Uansett, hvis du kan litt scripting/programering så foreslår jeg en aldri så liten hack. Lag et lite program (på XP maskinen) som hele tiden skjekker en viss mappe etter filer. Denne mappen deler du ut på nettverket. Dersom det ligger filer der, printes de ut og slettes. Fra linuxmaskinen er det dermed bare å hive ønskede filer over i mappen. Kanskje det allerede finnes noe slikt?

Lenke til kommentar

Svarer meg selv, fant denne lille HOWTO'en for å lage en generic printer som lager en PDF-fil:

http://pad.olsonnetwork.com/faqs/MakePDF_HOWTO_Images.html

Fikk mappet den generiske printeren opp til Linuxboksen og kan nå opprette en PDF på maskinen som styrer printeren. Fikk printet både "testpage" og ett dokument fra OpenOffice. Må fortsatt gå til maskinen og bekrefte at jeg vil overskrive eksisterende fil og deretter høyreklikke-print, men det er ett langt steg videre. Siden denne metoden ser ut til å bare lage ett gitt filnavn og ikke ett unikt tempnavn, så vil den egne seg dårlig for ett skript-system om mange filer blir skrevet på en gang. Tror jeg heller tvinger brukeren til å faktisk måtte akseptere en fil om gangen.

Leser gjennom linken du foreslo nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...