olabraaten Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg sendte oppsigelsen 1. september og viste til at jeg har en måneds oppsigelsestid. Kan jeg da bli oppsagt med engang av bedriften enda jeg ikke vil slutte før oppsigelsetiden er ferdig? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Nei, de kan ikke sparke deg på dagen når du har oppsigelsestid. Den vil gjelde med mindre andre omstendigheter taler for at de skal ha slik adgang, feks lovbrudd eller underslag osv (Men dette blir hypotetisk) Lenke til kommentar
Panter Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg sendte oppsigelsen 1. september og viste til at jeg har en måneds oppsigelsestid. Kan jeg da bli oppsagt med engang av bedriften enda jeg ikke vil slutte før oppsigelsetiden er ferdig? Og for ordens skyld vil det normalt si at du skal jobbe ut oktober. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Nei, men de kan derimot la deg gå på dagen med full lønn ut oppsigelsestiden. Da spesielt om du har en slik stilling at du kan ødelegge for bedriften ovenfor kunder. Lenke til kommentar
alexanns Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Av det faktum du presenterer er det rettsstridig av virksomheten å ikke la deg arbeide ut oppsigelsestiden. Etter arbeidsmiljøloven har arbeidstaker og arbeidsgiver som hovedregel en måneds gjensidig oppsigelsestid (jfr. aml. § 15-3 første ledd). Dette kan imidlertid fravikes ved avtale eller tariffavtale. At arbeidsgiver ikke lar deg jobbe ut oppsigelsestiden, vil bare være aktuelt ved avskjed. Avskjed kan bare finne sted ved dersom du vesentlig har mislighold arbeidsavtalen (jfr. aml. § 15-14) Men fikk du lønn ut oppsigelsestiden? Lenke til kommentar
alexanns Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg fant et prejudikat dersom det kan hjelpe deg. I RG. 1996 s. 202 er det lagt til grunn at arbeidsgiver ikke ensidig kan frabe seg arbeidsytelsen mot betaling av lønn. Dvs. slik jeg ser det at arbeidsgiveren ikke kan nekte deg å fortsette i stillingen under oppsigelsestiden med mindre andre grunner tilsier det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå