Gå til innhold

Gode gamle dager: P-Pro200 vs. K6-2 400

Buzz76

Anbefalte innlegg

K6-2 støtter jo opptil 1 MB L2 cache på hovedkortet, dvs. samme som for Pentium Pro. Dog er hastigheten på L2 det samme som systembussen (vanligvis 100 mhz) og halvparten av den på Pentium Pro. Til gjengjeld har K6-2 64 KB L1 cache mot PPs 16KB. (K6-2+/3+ hadde forøvrig også innebygd on-die cache).

Ser man på prosessorkjernen er det endel forskjeller. PP har omtrent dobbelt opp av "pipelines", dekodere og utførelsesenheter (ALU) og er optimalisert for 32 bits applikasjoner (NT, 2000 og XP). Tror det skal forklare ytelsesforskjellen.

Registrerer at ikke PP har hverken MMX eller 3Dnow multimedia instruksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er snakk om hvor mye ram K6(-2) kunne cache.

Har en slik prosessor i familie-pcen, som før var min, og har derfor undersøkt litt...

Jeg er ikke 100% sikker på dette, siden det er en stund siden, men det var omtrent dette jeg kom fram til da.

Så vidt jeg vet kommer det ann på brikkesettet på hovedkortet hvor mye ram som prosessoren kunne cache.

Hvor mye de fleste brikkesettene kunne cache kom som regel ann på hvor mye L2 minne de hadde installert på hovedkortet.

Det brikkesettet jeg hadde (ali aladdin) kunne cache opp til 512mb med ram uavhengig av hvor mye L2 minne som var installert (ifølge diverse sider, deriblant ali sin side).

Slikt jeg forstod det, så ble rammen cachet til L2 minnet, som uheldigvis hadde samme hastighet som rammen (66-100mhz). Trur ikke Prosessoren kan cache til sitt eget L1 minne (er ikke sikker...) og dermed taper denne prosessoren litt ytelse over PPro som hadde L2 integrert i/på prosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...