konduktans Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har hørt noe om at bl.a. XP ikke er optimert for SSD, og derfor ikke er så rask som den kunne vært. Er Linux det? Tenker spesielt på "lette" distroer som DSL og XUbuntu. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har ikke hørt noe om det, men hadde vært interessant å lese om det Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Legg /var (og muligens /tmp) på ramdisk, velg et ikke-journalførende filsystem og du er godt på vei. Dette kan gjøres med praktisk talt alle Linux distroer. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 hvorfor ikke journaling? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Et journal førende filsystem foretar mange mange flere operasjoner på disken siden alle endringer blir journaltført, som vel ikke er optimalt på en flashbasert SSD da de har ganske begrenset med write cycles. Bli ofte utbrukt etter 10.000 - 100.000 write cycles. Endret 2. september 2008 av olefiver Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Journaling øker antal skriv til disken betydelig. I et "ekte" (data) journalførende system blir alle planlagte endringer lagret på disken før de blir utført, og man skriver derfor "dobbelt" så mye som man trenger. Metadata-journalføring er bedre, men skriver visstnok mange små blokker hist og her, og enkelte anbefaler derfor å holde seg unna dette også. Det er mulig det går ann å flytte journalen til en annen disk, men det krever nok en del jobb (uten at jeg har skjekket det opp). Et par andre ting som er lurt er å skru av access-recording. Det gjøres med parameterene noatime og nodiratime i fstab. EDIT: Og selvfølgelig, ikke bruk swap EDIT2: Man bør også unngå at programmer (typisk web-browser) opprettholder en cache den skriver fra/til hele tiden EDIT3: Nevner også at det finnes en rekke filsystemer spesielt utviklet for Flash disker til Linux. Blant disse er YAFFS, JFFS og LogFS. Her er er en artikkel om flash-filystemer: http://www.ibm.com/developerworks/linux/li...sh-filesystems/ Endret 2. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Er ikke sikker på om det finnes noen linuxdistroer som er optimalisert for SSD ut av boksen.. men du har muligheten til å tilpasse linux som du ønsker, og det er fullt mulig å tilpasse til SSD. I Windows har man dessverre svært begrensede muligheter til å bytte til et mer optimalt filsystem, redusere skriving til disk, osv, men i linux kan du forandre på nesten alt.. Edit: Og det var vel forsåvidt Vista, og ikke XP, som hadde problemer med SSD. Dette var etter det jeg har skjønt pga. masse små writes til disken, noe SSD (spesielt av billigere sort) liker dårlig (går tregt). Endret 2. september 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Puppy har tilpasset seg flash-basert lagring til en hvis grad. Bruker ext2 som default, og ikke jffs2 eller noe, så det er ikke så veldig fancy. Men hele os'et kjøres i ram. Lagring til flash-disken skjer kun hvert 30. minutt, eller når man selv måtte ønske det, for å få mindre writes Saves ramdisk (your working files) to Flash drive every 30 minutes, so extending lifetime of flash media (by restricting the number of writes) http://www.puppylinux.com/development/howpuppyworks.html Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Kjører Ubuntu på min EEE med SSD. Har gjort diverse endringer, men burde sikkert gjort mer. Hadde virkelig gjort seg om noen hadde laget en liten guide til ting man burde gjøre. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Er relativt ny på Linux, så forsto ikke stort av de tingene der. Men jeg har planlagt å kjøpe en dritbillig SSD disk og ha i min gamle Dell Latitude L400 laptop slik at den blir litt raskere. Den har kun PIII 700 MHz prosessor og 128MB RAM, så det går ikke å legge noe på rammen. Vil maskina bli raskere med denne enn med en 5400 RPM 2,5" disk? Må som sagt ha en veldig lett distro... Lenke til kommentar
comicz Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Mange triks å gjøre for å få SSD til å leve lenger i Linux; ext2, nodiratime, høyere writeback, ikke ha unødige cronjobs (som skriver), skru av unødvendige tjenester... En del apps has etter hvert patcher (som ikke er upstream enda) for å la være polling/skriving, noen av disse kan da være interessante. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Hvis man har en del ram, kan man bruke en ramdisk til visse operasjoner hvor det er hyppig skriving. Som andre har nevnt kan man også skru av disk-caching i de fleste browsere, jeg vet hvertfall det går i Opera og Firefox. I Opera kan det gjøres under Tools->Preferences->Advanced-History I Firefox må man inn på about:config -> browser.cache.disk.enable Problemet med dette er selvsagt at browsing blir treigere, spesielt om man er av typen som hyppig lukker browseren, slik at ram-cachingen blir flusha. Det gjelder særlig om man besøker samme sider ofte. Endret 2. september 2008 av Langbein Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Ehm kan vel ikke lagre stort på 128 MB RAM? Hvor lenge kan jeg for vente at disken jeg linka til lever med standard linux da? (DSL e.l.) Noen år? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Antakeligvis lenger enn maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå