Gå til innhold

Hva lønner seg? Vista vs. XP (trenger hjelp)

Jakobmv

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruker vista på laptoppen min fordi jeg tror jeg "må" får å få full utnytte av hardwaret mitt. men jeg liker ikke vista, og har litt problemer med diverse småting som

blir veldig irriterende i lengden. derfor vil jeg spørre om jeg kan bruke Xp eller et annet oprativ system i stede for? xp 64 bit kanskje?

Her er spesivikasjonene mine:

TRANSCEND Jetram 2GB 667MHz SO-DIMM x2

INTEL Core2Duo T8300 2400MHz mFCPGA8 3MB

INTEL 1GB W/R PCIE MINICARD FOR INTEL TURBO MEMORY ENABELING NS

PRODUKSJONSVARE 160GB SATA 5400RPM 2.5"

og et 8600m GT skjermkort.

Håper noen kan hjelpe meg med dette fordi vista er veldig slitsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Er det ikke sånn at XP32 bit bare støtter 2g ram? i så fall må jeg bruke 64 bit. Kan jeg deg med mine spesifikasjoner?

Nei 32 bit støtter mer enn 2 gb, men den viser ofte bare 2,5-3.2 gb med ram avhengig av hvor mye ram skjermkortet ditt har.

Jo mer ram skjermkortet ditt har jo mindre ram vil xp/vista 32bit vise.

Du kan godt ha 4 gb ram og 512 mb med ram på skjermkortet men da vil kanskje 2,7gb - 3,2 gb med ram vises.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at XP32 bit bare støtter 2g ram? i så fall må jeg bruke 64 bit. Kan jeg deg med mine spesifikasjoner?

Nei 32 bit støtter mer enn 2 gb, men den viser ofte bare 2,5-3.2 gb med ram avhengig av hvor mye ram skjermkortet ditt har.

Jo mer ram skjermkortet ditt har jo mindre ram vil xp/vista 32bit vise.

Du kan godt ha 4 gb ram og 512 mb med ram på skjermkortet men da vil kanskje 2,7gb - 3,2 gb med ram vises.

Mvh donnieakalefty

Tusen takk.

men når du sier vises. vil det si at den utnytter 4g eller at den bare utnytter det som vises?

Lenke til kommentar

Nå er det slik at når det gjelder nye laptops er det som oftest et kompromiss du må ta stilling til om du ønsker å installere XP på den.

Samt at du må være klar over installasjons problemene til XP på systemer med AHCI enablet disk kontroller.

Kompromiss som i at :

Produsenten av laptoppen har kun Vista drivere og utilities for funksjoner på laptoppen som:

-Strømstyring.

-Hurtigtaster.

-Memory card reader.

-Fingeravtrykk leser.

- Lyd drivere.

m.m

Føre du bestemmer deg bør du da gå på produsentens hjemmeside på forhånd for å sjekke ut at du får enhetsdrivere og utilities for XP32bit. For ikke å snakke om XP64bit som kan bli enda værre.

Får du ikke tak i dette må du avfinne deg med at noen funksjoner ikke kan enables/benyttes fullt ut.

AHCI:

All dagens laptopper med intel brikkesett (Designed for Vista) har disk kontrolleren i AHCI modus. Hvilket gjør at en "normal" XP32/XP64 installasjon ikke ser noen harddisk å installere til.

Det er rutiner for å omgå dette hinderet , men man bør på forhånd være klar over det , sette seg inn i hva man skal/må gjøre.

Max availible RAM m/32bit:

Som "donnieakalefty" nevner benytter pci/pci-express enheter I/O adresser som overlapper fysisk ram. Det er ikke kun skjermkort selv om det er enheten som beslaglegger mest , men alle device enheter cpu skal ha direkte aksess imot. Dette skjer forøvrig med 64bit systemer også og krever at hovedkort/bios remapper adressene til over 4GB boundry om man skal ha full 4GB availible i 64bit OS. Remapping av adresser støttes ikke v/32bit system da øvre addresserings grense for 32bit modus er 4096MB.

Merk at å velge 64bit windows alene ikke nødvendigvis vil gi deg alle 4GB med memory fyfisk tilgjengelig.

Forutsetningene for dette er beskrevet under *workaround* i denne artikkelen:

http://support.microsoft.com/kb/929605

For å være ærlig har jeg til dags dato ikke sett en eneste laptop med opsjon i BIOS for å enable memory remapping.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Pcen på multicom, men den versonen er der ikke lenger. men samme pc bare litt nyere kan du velge å få instalert XP pro, vil det si at jeg kan bruke det? Jeg fikk pcen levert uten oprativ system foresten

PS: Hvilken XP verson burde jeg velge? først og fremst 32 bit eller 64 bit, men jeg har også hørt om Xp pro, og xp gamer. finner sikkert fler...

Endret av Jakobmv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...