magnusalex Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 I juni tok jeg opp lån til leilighet. Dette er av type "fy-fy" leilighet, med "høy" fellesgjeld i forhold til kjøpeprisen. Har ingen problemer med å betjene lånet, husleie og andre månedlige kostnader, så jeg er storfornøyd med kjøpet. Spørsmålet mitt er enklere enn som så: Hvordan fungerer skattefradraget? La meg beskrive litt nærmere: Lånet: Lånte 450.000 kr. hos banken. Fellesgjeld: 840.000 kr. hos borettslaget. Husleien er nå på 5500 kr. I følge prospektet på leiligheten er det et fradragsberettiget beløp på 43.000 kr. Jeg har ikke gjort noen endringer på skattetrekk, skattekort eller noe hos verken arbeidsgiver eller ligningskontoret. Hva skjer neste år? Vil jeg få tilbake penger på skatten? (Hvor mye...?) Lenke til kommentar
kdog Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Ligningskontoret vil mest sannsynlig få informasjon om både fellesgjeld og ditt lån før neste ligning. Da får du det igjen på skatten. Hvis ikke, legger du inn tallene i selvangivelsen manuelt. Du kan allerede nå ringe ligningskontoret og si hvilke lån du betjener, slik at du kan få et korrigert skattekort tilsendt. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Ja, det kunne jeg nok gjort... men det vil jeg ikke. Har nok penger til at jeg klarer meg nå, og vil heller få igjen et større beløp neste år. Er ikke så veldig mye igjen av året heller, forsåvidt. Vet du sånn ca. hva jeg kan vente å få igjen? Har ingen større andre fradrag. Kun en BSU (med maks fradrag, 3000) og litt reisefradrag ifbm. med jobb (ca. 5000 over minstefradraget). Ellers ingenting, tror jeg. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 28 prosent av betalte renter på fellesgjeld og di egen gjeld får du skrevet av på skatten. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Ok, takk! Da vet jeg sånn ca. Blir fin ferie neste sommer, da Endret 2. september 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
Xell Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hvor henter du 28% fra? Jeg trodde gjeldsrenter var fradragsberettiget på intektsligningen? da blir vel skattelette avhengig av individuelt skattenivå? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hvor henter du 28% fra? Jeg trodde gjeldsrenter var fradragsberettiget på intektsligningen? da blir vel skattelette avhengig av individuelt skattenivå? Skatten du betaler er to delt. En del er lønn + renteinntekter - rentekostnader og +/- masse rart, og dette skattes med 28%. Den andre delen går kun på umodifisert lønn og er på 7.8% + eventuell toppskatt osv. Fradraget vil bare komme til anvendelse på den første delen, som altså skattes med 28%. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 ahh, selvsagt, er bare jeg som rører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå