Gå til innhold

Ny bærbar for jobb, hva anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp fått beskjed fra sjefen min om at jeg må skaffe meg en ny bærbar pc. Så Jeg tenkte å poste her hvilke kriterier datmaskina må ha:

- 17" skjerm

- Mulig med 4GB RAM

- WLAN

- Hardisk på minimum 120GB

- Skjermkort med støtte for 2 datamaskiner på 1600x1400 oppløsning

- bra CPU som mulig

- Pris rundt ca kr 12000,-

- Datamaskin fra anerkjent produsent

hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to første tingene jeg angret på når jeg kjøpte bærbar PC var følgende:

- Den var stor og tung

- Den hadde liten batterilevetid

Hvis du skal bruke den både på jobb og hjemme bør den helst ikke ha større skjerm enn 14.1 tommer. Da ville jeg valgt følgende modell: Multicom Compal JHT00

Dette vil jeg gjerne oppgradere i konfigurasjonen:

Prossesor: INTEL CORE 2 DUO T9400 2.53GHZ FSB1066 6MB CACHE 35W [+788,-]

Minne: 4GB SO-Dimm 800Mhz (2x2GB)

Operativsystem: MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk [+785,-]

Da havner prisen på 8379 kroner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hvilken bærbar datamaskin jeg skal kjøpe :ermm:

Synes denne virker interessant. Men frykter kanskje den ikke er kraftig nok. Den maskina koster ca kr 10.000,-. Sjefen min ønkser at jeg skal skaffe meg en kraftig bærbar datamaskin. Han har sagt at jeg kan kjøpe meg en bærbar til 15.000,-.... Derfor tror jeg at denne TravelMaten blir for svak :hmm:

Men denne TravelMaten er den dyreste av de med 17" hos komplett. Samtidig så er den maskina lett i forhold til andre maskiner jeg har sett på. Ønsker 17" da jeg skal jobbe en del på maskina, sitte og programmere i visual studio

Har også sett på denne maskina. Den er i den prisklassen jeg leter i. Men den er veldig tung. Jeg har ikke benyttet bærbar før. Jeg ønsker maskina skal være kraftig, men samtig lett og ha lang batterilevetid.

Hva anbefaler dere? Blir det lansert en ny TravelMate snart, så kanskje det lønner seg å vente noen uker?

Lenke til kommentar

Edit:

Nå trekker jo ikke Visual Studio så voldssomt masse ressurser. Med mindre du skal debugge og kjøre andre tunge applikasjoner på den så klarer du deg utmerket med de forslagene som er kommet til nå.

Om dette er en maskin du skal ha på kontoret, vil jeg sterkt anbefale deg en docking-stasjon i tillegg, hvor du da kobler den til en ekstra skjerm.

Her er mine forslag.

HP Compaq 8710p notebook PC Intel T9300

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92008

HP Compaq 8510p notebook PC Intel T9300

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97314

Dette er to så og si identiske maskiner. 8710 har 17" skjerm, mens 8510 har 15.4" skjerm. Jeg har 8510p selv, og er strålende fornøyd med den, med unntak av to ting.

1: Viften kan periodevis være litt høyere enn hva jeg hadde ønsket. Dette er dog ikke noe problem da jeg som oftest har pleid å ha et headset på med musikk, eller så har det vært høyt nok lydnivå i lokalet til å overdøve dette.

2: Den leveres med 2gb ram. Det skulle helst vært 4gb ram, ettersom man har muligheten til å installere Vista 64bit ved første oppstart.

Med fare for å høres ut som en HP-fanboy, så er jeg virkelig overrasket over maskinens design. Den er enkel og grei, har oppløsning på 1680x1050(WSXGA), veier lite, har et kraftig skjermkort om det skulle være nødvendig med 3d-applikasjoner, samtidig som den gir inntrykk av at den er solid og slitesterk. Nå er riktig nok maskinen min snart 1 år gammel, så den har noe eldre skjermkort, og en noe lavere CPU enn de jeg linket over, men alle er basert på samme grunnlaget.

Endret av Sikelik
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=367068

Hva med en sånn en? :) Lenovo/IBM har SOLIDE bærbare pcer, er sjelden noe feil med dem og de oser av kvalitet!

Ikke alle som liker stilen på pcene.. men jeg synes de ser råfine ut..

Dessuten er denne pcen ganske kraftig med et eget dedikert skjermkort og en harddisk på 250 GB, en grei prosessor og 3 GB ddr3 minne. De fleste bærbare har vel ddr2, blir en liten ytelsesforskjell der...

Lenke til kommentar

Kan bare støtte azreel her, ibm har alltid hatt den høyeste kvaliteten på sine maskiner. Kan nevne at den eldste fungerende vi har i hus er rundt 12 år gammel, dessverre plaget med en bug i designet som gjør at baklyset på skjermen skrur seg av innimellom. Har et titalls maskiner som er 9-12 år gamle, og alle fungerer etter å ha vært brukt av foretningsfolk på reise. Mange fysiske eksterne skader, men de fungerer fortsatt.

Lenke til kommentar

Glem alt jeg sa tidligere. Lenovo SL300 er den perfekte bærbare til jobben. Helt utrolig at du får en slik PC til kun 7000 kroner. Lenovo (tidligere IBM) er tross alt best på alt som heter byggekvalitet. Den har dessuten en skjerm på 13,3" som er det ideele for å transportere den rundt til daglig.

Jeg syns du burde kaste deg på kjøpet så snart du har muligheten.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hei, jeg kan anbefale den tidligere nevnte HP 8510w, som har blu-ray, 4 ram, 7200 disk og et meget godt konstruksjonsdesign slik at den tåler en del, eneste er at denne serien utvikler endel varme, men som igjen ikke byr på problemer. sitter også et kraftig quadro kort fra nvidia:)

Lenke til kommentar

Dere ignorerer jo fullstendig bruksformålet med denne PC-en. Den skal ikke være en skrivebordserstatter, men en mobil og fleksibel jobb-PC. Jeg angrer den dag i dag sterkt på at jeg kjøpte 15,4" pga av vekt og størrelse, så å foreslå noe like stort eller større enn dette er derfor ikke særlig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Av dei pc'ene som er listet opp her ville eg valgt Lenovo LS300.Den veier 2.1Kg. Noe som er under halve vekta til Asusen frå Amentio.

Det er tross alt du som skal labbe rundt med pc'en.

I tilegg så har Lenovo rykte på seg å være solide. (dog har eg ikkje 1.handskunnskap om dette.)

Lenke til kommentar

Noen her bør slutte å fable ut fra sine egne behov samtidig som de helt overser trådstarters behov. Trådstarter er rimelig klar på at han ønsker en 17", og presiserer det to ganger! En 17" bærbar trenger ikke veie mer enn ca 3 kg inkludert et 9-cellers batteri som gir 4-5 timer brukstid, og jeg ser ikke problemet med å frakte med seg en slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...