Gå til innhold

SecuROM i Spore, hva mener du?


Anbefalte innlegg

Aldri hatt noe problem med SecuRom og kommer til å fortsette å ha det på maskinen :)

 

Men hva skal du gjøre når du har lagt inn spillet tre ganger, eller forandret på maskinvaren? Da er det jo over og ut, og du må punge ut for et nytt spill.

Nå er vel ikke det helt sant.. Du ringer inn og bekrefter koden bak på boksen så reaktiverer de de 3x gangene.. Selv om jeg har mye imot DRM beskyttelse er det endel overdrivelse i div poster her.. Det er sant at du fikk problemer med cd og dvd brenneren din, det er sant at mange har hatt problemer med secuRom. Med det som kun er en myte, er at det noengang ble instalert Rootkit igjennom SecuRom. Det ble hevdet at det ble instalert igjennom BioShock men det viste seg at bare var tøv. Da det gjelder dvd og cd brenner issues har det ikke vert slike eller datamaskin ødleggende hendelser i de nyere versjonene av SecuRom...

Uansett utrolig irriterende at de tyr til slike midler, men jeg klarer ikke bry meg nok til ikke å kjøpe Spore.

 

Ja skulle til å skrive akkurat det samme, folk elsker å overdrive. SecuRom er absolutt ikke noe ille ellers hadde flere butikker slitt noe enormt med disse spillene. Har ikke tall på antall securom beskytta spill på maskinen her, aldri hatt en eneste feilmelding og bytter hardware i hytt og pine. Om Spore er hardwarebegrenset får man aktivert på nytt igjen på samme måte med OEM lisenser for Windows Vista.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noken her som kan gje meg ein link der EA/Maxis bekrefter at Spore vil ha ei begrensning på 3 ganger aktivering ? Den informasjonen eg finn står det

"A few things we wanted you to know:

 

— We authenticate your game online when you install and launch it the first time.

— We'll re-authenticate when a player uses online features, downloads new content or a patch for their game.

— The new system means you don't have to play with the disc in your computer. And if you are like me, always losing discs, this will be a huge benefit.

— You'll still be able to install and play on multiple computers.

— You can play offline.

Link

 

Står ingenting om 3 ganger aktivisering så stopp før ein må ta kontakt med EA/Maxis. Men sjølv om det skulle vere slik skal eg klare å leve med det om det hjelper mot piratkopiering...

 

Så lenge ingen kan vise til ein link med info om aktiviseringsbegrensning frå EA/Maxis så anser eg det som BS og oppspinn frå folk som ikkje veit bedre.

Endret av Belzebob
Lenke til kommentar
Og SecuROM har stoppet piratene så langt?

Nei. Piratene spiller den dag idag spill med SecuROM som Bioshock og Mass Effect. Derimot har SecuROM i større grad prøvd å legge stopper for lovlydige forbrukere (ved hjelp av 3 aktiveringer-grense etc). DRM generelt er forbrukerfiendtlig, og affekterer i mindre grad piratene enn de lovlydige kjøperne. Men det har ikke spillutgivere, filmselskaper og musikkdistributører innsett enda.

Lenke til kommentar

Securom og tilsvarende er noe helvete. Det klikker i vinkel om du har installert daemon tools eller har en dvd-rom utenom standarden. Som om daemon tools blir brukt utelukkende til piratkopiering? Jeg trenger daemon tools til blant annet vmware og mediaportal. Skjeggnisser som tror de kan bestemme hva jeg skal ha installert på min pc kan brenne i helvete, og fortjener ikke en eneste krone for jævelskapen de har brakt inn i denne verden. Siden jeg rett og slett trenger daemon tools, så er det umulig for meg å spille spill med securom og andre rootkits.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Jeg har lenge lurt på hva jeg egentlig skal tro om hele SecuROM-styret.

 

Først og fremst er det jo innlysende at det ikke hjelper. Bransjen har prøvd dette før; noen her inne vrir seg sikkert i smerte dersom jeg sier 'Starforce'. Men siden jeg er mot piratkopiering, støtter jeg i utgangspunktet bransjens forsøk på å gjøre noe med problemet.

 

Det er før man graver litt dypere.

 

For nå har de gått for langt. På Mass Effect hadde de i utgangspunktet innført følgende "antipirat"-tiltak. De planlegger de samme tiltaka på Spore.

 

1. SecuROM brukt som Digital Rights Manager.

2. Online-aktivering begrenset til 3 ganger. Siden SecuROM effektivt bruker hardwareinstillingene på maskinen du installerer på som en slags "checksum", endres denne for hver gang du bytter ut hardware, eller reinstallerer OS etter format. Da trengs ny aktivering. Merk: Aktiveringsgrensen ble vel økt til 5 etterhvert (med andre ord etter en massiv klagesang fra 90% av brukerne), og deretter er det mulig de har løfta den helt, jeg er ikke 100% oppdatert der.

3. Programmet må 'phone home' minst hver tiende dag. Dersom du ikke har internettilknytning slik at du får gjort dette, får du ikke spilt spillet.

 

La oss se litt på hva som egentlig skjer her.

 

Først og fremst: og ha et takhvor mange ganger jeg kan installere et produkt jeg har kjøpt og betalt er en så baklengs retardert tanke at personene bak den skulle ha blitt dratt ut i gata og skutt for the greater good. Det fører kun til problemer for de legitime, betalende brukerene. Og la meg bare gjenta for meg selv: hvis jeg vil spille spillet for 4. gang, må jeg altså sende fysisk bevis på at jeg har kjøpt det tilbake til utviklerne, som så må gi meg lov til å spille spillet jeg har kjøpt.

 

Først kjøper du altså et produkt. Per definisjon eier du da dette produktet. Deretter må du spørre om lov for å bruke det. Det blir som om du måtte spørre BMW om lov hver gang du skulle ut å kjøre.

 

Det at programmet må reautentisere seg selv med altfor hyppige mellomrom er et annet futilt prosjekt. Hackere utgir simpelthen en versjon av spillet som omgår dette fullstendig. Istedet må alle betalende brukere plages med noe som er ment å ramme pirater, men som pirater aldri ser noe til.

 

Jeg skulle kjøpe Mass Effect, det var faktisk neste spill på lista helt til jeg ble gjort oppmerksom på dette. Nå kan det vel se ut som om jeg i prinsippfasthetens navn må unnvike Spore også.

 

Vil også påpeke at jeg ikke har det største problemet med SecuROM i seg selv. Det er alt dette andre tullet de har lagt på ekstra (etter det sannsynligvis har blitt klart at SecuROM ikke fungerer i det hele tatt), som er en ekstra byrde på meg som kjøper, som får meg til å se rødt. Det og den amøbelignende dumskapen i hele greia.

 

Til tross for alle disse tiltakene tok det altså bare et par dager før en fungerende cracka versjon av Mass Effect var i fullt omløp.

 

Oppfordrer faktisk folk til å gi faen i å kjøpe spill som har dette tullballet. Kanskje lærer de noe hvis de plutselig mister 60% av markedet.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt noe som helst problem med SecuROM. BioShock kunne kun installeres tre ganger, men det ble opphevet i en patch. Mass Effet må aktiveres ganske ofte, men det går automatisk om man er koblet til nettet. Jeg har aldri hatt noe problem med det heller.

 

Og hva så om pirater spiller Spore nå? Lykke til med å koble deg til serveren og få den "fulle" versjonen med planeter og skapninger laget av andre spillere. :p

Lenke til kommentar
Det blir noe helt annet om vi kan få tre nye når vi har brukt opp alle tre. Og hvorfor trenger dere så mange egentlig? Jeg installerer et spill og lar det være en der til jeg går lei. :)

Det kan være mange grunner til at det kan være nødvendig å installerer et spill flere ganger,gjerne over kort tid. Harddisk crash,OS bytte,Hovedkort bytte osv.

Lenke til kommentar
Det blir noe helt annet om vi kan få tre nye når vi har brukt opp alle tre. Og hvorfor trenger dere så mange egentlig? Jeg installerer et spill og lar det være en der til jeg går lei. :)

 

Så fint da.

 

Utover de innlysende årsakene som er belyst tidligere, så fungerer denne 3-gangsaktiveringen slik. SecuROM tar et 'footprint' av hardwarekonfigurasjonen i systemet ditt. Det er uklart hva som skal til for å forandre dette footprintet, slik at man "bruker opp" en aktivering. Det som er sikkert, er at alle større hardwareutskiftninger (inkludert å bare skifte skjermkort for eksempel, noe mange gjør hvert år), samt alle reformateringer med påfølgende installasjon av OS bruker opp en aktivering. I det siste tilfellet skjer det selv om hardware er den samme.

 

Dersom spillet er bra, kan det jo ende opp med å bli en klassiker. Som folk gjerne reinstallerer hvert år i 10 år fordi de bare må prøve det igjen. Tror jeg må ha installert Starcraft 50 ganger på 6 forskjellige PC'er siden det ble utgitt. Det hadde medført forbanna mye ekstraarbeid dersom jeg måtte ha gjort følgende for hver 3. install.

 

- Kontake utgiver (pr. telefon, eller enda verre, mail) for å få nye 3 "shots" på install.

- Vente på at utgiver faktisk får ræva i gir og gir meg det. Kanskje tar det mange dager før det skjer.

- Installere spillet igjen, og vite at jeg nå bare har 2 installs igjen, for denne gang, før jeg må gjøre nøyaktig det samme igjen.

 

Til sist, mtp. kontinuerlig onlineaktivering og slikt; dersom serverne deres går ned, er man fucked, uansett.

Lenke til kommentar
Først bruke to aktiveringer, så få tre nye. Det er ingen vits å bruke alle tre før man prøver å få tre nye. ;)

 

...

 

Poenget er jo at du faktisk må gjøre det. Be om lov for å spille spillet du har kjøpt. Det er jo et latterlig konsept som bare går utover de som faktisk kjøper spillet lovlig. Hackerne finner alltids løsninger for å gå utenom det, så folk som spiller piratkopiert versjon ser aldri noe til dette, som er der for å stoppe nettopp dem.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er gamle mennesker som sitter på toppen i multimedia-bransjen. De er som regel konservative, og holder seg til gamle og kjente løsninger. En gang i blant slår markedskreftene (forbrukernes makt) så kraftig til at toppsjefene ikke har noe annet valg enn å følge etter. Dette har vi sett hver gang musikk, spill og film har gått over til et nytt lagringsmedie. Først var det plateselskapene som nektet å lage større plater, til tross for at både artister og lyttere ønsket å kunne høre på lengre sanger/album. Senere striholdt gamlingene på platespillerne da de mente at kasettspillere og kasettopptakere gjorde det for enkelt å kopiere musikk.

 

Samme ser vi ved lanseringen av CD-en og digitaliseringen av musikk. De gamle toppsjefene fikk nervøse rykninger av å tenke på hvordan digital musikk på CD-er enda enklere og bedre enn før, kan kopieres. Hvordan løser de dette? Jo, ved å legge begresninger i den nye teknologien. De tviholder på gamle distribusjonsmetoder, og om ting skal distribueres digitalt, skal hvertfall det digitale produktet oppføre seg mest mulig som et begrenset/fysisk produkt. Det hele er ganske latterlig, og jeg aner ikke hvordan man skal få bukt med problemet.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Meh, selvsagt suger det at de legger innlike idiotiske begrensninger, men det endrer ikke det faktum at de ikke fjerner cdkeyen din etterhvert. Må bare rett og slett laste ned spillet da eller noe.

 

Edit:

Til tross for alle disse tiltakene tok det altså bare et par dager før en fungerende cracka versjon av Mass Effect

 

Langt i fra sant, Mass Effect tok faktisk ganske lang tid å bli cracket (les: en versjon som funket. Tok tid før de fikk fiksa "space mapet", der du teleporter fra)

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Poenget er vel at crackere hittil før eller siden greier å lage fungerende piratversjoner av de mest beskyttede spill. Med andre ord har ikke DRM-en hatt noen reell virkning på piratene! Kanskje bortsett fra at pirater har måttet ventet litt før de fikk tilgang til spillene. Selv mmorpg-er har blitt piratkopiert, der pirater selv har driftet servere. Crackere og pirater er veldig ressurssterke. De får til det meste om de bare vil.

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å kjøpe Mass Effect, for eksempel, men stoppet opp når jeg fikk med meg det hersens SecuROM-maset. Jeg vil da, dessverre, ikke kjøpe Spore. Jeg hadde sett veldig frem til det spillet, og må nå vente enten på at de fjerner malwaren, eller at jeg finner meg en ren pirat-kopi.

 

Skyte seg i leggen, er visst et ukjent uttrykk for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...